Ny kontroll for selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted og opphaver til åndsverk

Denne informasjonen gjelder dere som benytter DFØs tilbud om hjelp til innrapportering av betalinger til selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted og/eller opphaver til åndsverk.

DFØ har tidligere sendt ut alle oppgaver som har blitt produsert fra Unit4 ERP i slutten av januar, samtidig som kopi har blitt lagt på opal_con til dere. Flere av dere har i tillegg sendt ut årsoppgavene selv, noe som har ført til at oppdragstakere har mottatt duplikate årsoppgaver i tillegg til korrigerte oppgaver. Dette har skapt forvirring hos oppdragstakere.

Etter tilbakemelding om dette ber vi nå om at dere på forhånd kontrollerer det som vil komme på årsoppgavene, og gir oss beskjed dersom en oppgave ikke skal sendes ut.

Veiledninger til spørringer

Vi har opprettet spørringen DFØ Tredjepartsopplysninger SNU og DFØ Tredjepartsopplysninger OtÅ, slik at dere kan utføre kontroll av årsoppgavene før de blir produsert.

I tillegg har vi laget en veiledning for leverandører som er merket med bekreftet oppgaveplikt.

Veiledning for leverandører som er merket med bekreftet oppgaveplikt:

Omposteringer

Vær oppmerksom på at systemet ikke tar hensyn til omposteringer som ikke er reskontroposteringer. Dette kan føre til feil på årsoppgave/xml-fil. Dersom det er ompostert med hovebokbilag uten reskontroføring, må xml-fil korrigeres manuelt, og det må lages en manuell oppgave.
Gi oss beskjed dersom dere ser at det er foretatt omposteringer uten reskontropostering, slik at vi kan ta høyde for dette ved mvakontroll (dersom feil bruk av kode 0 og 00) og korrigering av xml-fil.

Dersom det må lages en manuell oppgave, må dere selv lage og sende ut denne. Vi sender kun ut oppgaver som produseres fra Unit4 ERP.

I tilfeller hvor vi ikke får beskjed om at vi ikke skal sende ut årsoppgaver, vil vi sende ut alle som er produsert fra Unit4 ERP.

Frist for kontroll

Frist for å foreta kontroll og gi oss tilbakemelding om oppgaver som ikke skal sendes ut er 24. januar.
Det er nok å sende oss en liste med leverandører. Merk e-posten/saken med «Årsoppgaver som ikke skal sendes ut».

Dersom dere har foretatt omposteringer på grunn av feil avgiftskode 0 eller 00 og det ikke er reskontroført, ønsker vi å ha beskjed så snart som mulig da vi begynner å utføre kontroll nå.

Oppdaterte veiledninger

Vi har oppdatert våre veiledninger om selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted og godtgjøring til opphaver til åndsverk:

Ønsker dere tjenesten?

Dersom dere ønsker dere bistand til å rapportere tredjepartsopplysninger for betalinger til selvstendig næringsdrivende uten fast forretningsadresse og/eller godtgjøring til opphaver til åndsverk må dere gi oss beskjed via kundesenter på nett, eller send en e-post til regnskap@dfo.no.

Kontaktperson

Vi trenger informasjon om hvem som er kontaktperson i forbindelse med rapportering.

Dersom dere mottar bistand til rapportering av DFØ fra før, ber vi om at dere gir oss beskjed dersom det er endringer i hvem som skal være kontaktperson (eksempelvis dersom vedkommende har sluttet, eller endret arbeidsoppgaver).

Kontaktpersonen dere oppgir for virksomheten vil fremkomme på årsoppgavene og XML-filen til Skatteetaten. Det anbefales at det er samme person som foretar levering av tredjepartsopplysninger i Altinn.

DFØ vil holde kontaktperson oppdatert om når XML-fil/kopi av årsoppgaver er lagt på opalcon og minne om frister.

Publisert: 11. januar 2022

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.