Kapittel

6. Strategisk viktige enkeltoppgåver i 2022

Her orienterer vi om strategisk viktige enkeltoppgåver for DFØ innanfor regelverksområdet i 2022. I samsvar med innrettinga av økonomiregelverket og DFØ sitt forvaltingsansvar omfattar enkeltoppgåvene eit breitt spekter av tema og tiltak. Nokre av oppgåvene er oppfølging av tema som er omtalte tidlegare i rapporten, andre oppgåver er vidareførte frå 2021.

Dei statlege rekneskapsstandardane (SRS) er fastsette som obligatoriske for alle statlege verksemder med ein innføringsperiode på fem år frå 2022. Bistand til verksemdene som skal ta i bruk SRS, vidareutvikling av standardane og rettleiing blir viktige og ressurskrevjande oppgåver for DFØ i 2022 og åra framover.

6.1 Regelverksforvalting

Fleirårig plan for regelverksutvikling

DFØ er i gang med å utarbeide ein fleirårig plan for regelverksutvikling. Denne skal sendast til FIN våren 2022. Planen skal gi ei oversikt over fagtema der utviklingsarbeid er i gang eller under planlegging. Planen skal omtale korleis og når utviklingsoppgåver kan nedfellast i økonomiregelverket. Det blir lagt opp til at planen skal gjelde for perioden 2022 til og med 2026, det vil seie tilsvarande innføringsperioden for obligatorisk SRS. 

Enkelte av utviklingsoppgåvene som skal inngå i den fleirårige planen, og som det blir lagt opp til å arbeide med i 2022, er omtalte nedanfor i kapittel 6.2 og 6.4.

6.2 Statleg rekneskapsføring

Standard kontoplan

Departementa rapporterer føringar i kapitalrekneskapen til DFØ i kapitalarka. Frå årsavslutninga 2021 er det lagt inn ein eigen kolonne i kapitalarka for artskonto i standard kontoplan. I lys av dette skal DFØ arbeide vidare med bruk av artskontoar i standard kontoplan knytt til kapitalkontoar i kapitalrekneskapen. 

Statlege rekneskapsstandardar (SRS)

DFØ skal i 2022 utarbeide rettleiingsmateriell for bruk av rekneskapsinformasjon frå verksemdsrekneskapane etter SRS i etatsstyring og oppfølging av underliggjande verksemder. DFØ skal vidare greie ut behovet for å vidareutvikle SRS knytt til omfattande tilskots-, stønads- og pensjonsforvalting. I tillegg skal DFØ avklare handtering av pensjonar og stønadar i rekneskapen til Arbeids- og velferdsetaten (Nav) og pensjonar i Statens pensjonskasse (SPK) i samarbeid med desse verksemdene.

Basert på førespurnadar vi har teke imot, ser vi at fleire punkt i SRS 17 Anleggsmidler kan oppfattast som uklare og er moment som vi tek med oss når vi skal vidareutvikle standarden og oppdatere rettleiingane våre.

Det finst òg område der vi ser behov for større samsvar mellom SRS og føresegnene. Ei aktuell problemstilling er krava til anleggsregister etter SRS 17 sett i samanheng med krava til registrering av eigedelar etter punkt 5.3.7 i føresegnene Registrering av eiendeler. Det verkar lite hensiktsmessig at informasjonen i anleggsregisteret for verksemder som fører rekneskapen etter SRS, ikkje skal vere tilstrekkeleg til å oppfylle registreringsplikta etter føresegnene. DFØ vil streve etter å få på plass ei harmonisering mellom SRS 17 og punkt 5.3.7 i føresegnene Registrering av eiendeler før det første kullet av verksemder med innføring av SRS tek i bruk SRS frå 1.1.2023.

Vurdere konsekvensar av at truleg så godt som alle statlege verksemder er bokføringspliktige etter bokføringslova

Vi skal vurdere kva dette inneber, og kva konsekvensar det bør få for utforminga av føresegnene. Dette er nødvendig for å unngå dobbeltregulering for statlege verksemder. Dette er nærmare omtalt i DFØ sin rapport om forvalting av økonomiregelverket i 2019, punkt 4.2.4, sjå DFØ-rapport 2020:8 DFØ si forvaltning av økonomiregelverket i 2019.

6.3 Styringsområdet

Bidra med kunnskap om kva vurderingar som må liggje til grunn for tilpassing av styring etter eigenart, risiko og vesentlegheit.

Vi ønskjer å bidra med kunnskap om kva vurderingar som må liggje til grunn for tilpassing av styring etter eigenart, risiko og vesentlegheit.

Tenester og rettleiing må rettast inn mot den praktiske kvardagen

Vi må rette rettleiinga vår mot den praktiske kvardagen. Vi må derfor sjå styringsprosessane i samanheng med andre prosessar, forventningar frå omverda og dei utfordringane den enkelte verksemda, departementet eller sektoren står overfor.

6.4 Tilskotsområdet

Digitilskudd

Vi vil halde fram arbeidet med å utvikle prosjekt Digitilskudd fram til lansering hausten 2022.

Følgje opp tiltak frå kartlegging av rettleiingstilbodet

Vi skal følgje opp tiltak frå kartlegging av rettleiingstilbodet på tilskotsområdet. Dersom ein skal kunne ta ut gevinstane, er det viktig å sjå desse prosjekta i samanheng. Men også andre tenester som arbeider med informasjonsforvalting og digitalisering, må sjåast i samanheng. Ut frå desse prosjekta kan det komme behov for å utvikle regelverket (jamfør omtale over av arbeidet med ein fleirårig plan for økonomiregelverket) eller andre heimelsbehov.

Oppdatert: 22. januar 2023

DFØ-rapport 2022:3 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2021

Skriv ut / lag PDF

1. Om forvalting av økonomiregelverket

Om DFØ

Om denne rapporten

2. Unntakssøknadar

2.1 Unntakssøknadar tekne imot og handsama i 2021

3. Førespurnadar frå statlege verksemder

3.1 Førespurnadar tekne imot og handsama i 2021

Førespurnadar om etatsstyring

Førespurnadar om verksemdsstyring 

Førespurnadar om transaksjonskontrollar

Førespurnadar om standard kontoplan

Førespurnadar om statlege rekneskapsstandardar (SRS)

Førespurnadar om årsrekneskap

Førespurnadar om mellomverande med statskassen

Felles standardar for bokføring og økonomisystem

Førespurnadar om oppbevaring av rekneskapsmateriale

Førespurnadar om tilskot

4. Tolkingsutsegner

5. Andre tiltak og erfaringar

5.1 Regelverksutvikling i 2021

5.1.1 Føresegnene og tre rundskriv er oppdaterte

Oppdatering av føresegnene og rundskriv R-114 som følgje av obligatorisk SRS

Rundskriv R-102 er oppdatert med endringar og gjeld frå 1. januar 2022.

Oppdatering av rundskriv R-118 som følgje av omlegginga av pensjonspremiemodellen.

5.1.2 Vurdering av tiltak for einsarta rapportering av artskonto for gebyrinntekter

5.2 Nokre erfaringar frå regelverksforvaltinga

5.2.1 Vurdering av innhald i årsrekneskap for kontantrapporterande verksemder

5.2.2 Omorganisering av statlege verksemder

5.2.3 Etats- og verksemdsstyring må tilpassast eigenart, risiko og vesentlegheit

5.3 Innhenting av kunnskapsgrunnlag

5.3.1 Forhold av gjennomgåande karakter i Riksrevisjonen sitt Dokument 1 for 2020

Hovudfunn i Dokument 1 for 2020

5.3.2 Innrapportert bruk av rekneskapsprinsipp

5.3.3 Kartlegging av korleis tilskot blir bokførte

5.3.4 Samarbeid med brukarane når vi lagar rettleiing på styringsområdet

5.3.5 Gjennomgang av rettleiingsmateriell på tilskotsområdet

5.4 Kompetansetenester

5.4.1 Rettleiingsmateriell på nett

5.4.2 Webinar og faglege nettverk

Statleg styring

Statleg rekneskapsføring

Nettverk for tilskot

5.5 Forvalting og tilgjengeleggjering av informasjon

5.5.1 Samarbeidsprosjektet Digitilskudd

5.5.2 Forvaltingsløysinga 

5.6 Tiltak som følgje av koronapandemien

Oppdatering av rundskriv R-100

Anna

Fotnoter

6. Strategisk viktige enkeltoppgåver i 2022

6.1 Regelverksforvalting

Fleirårig plan for regelverksutvikling

6.2 Statleg rekneskapsføring

Standard kontoplan

Statlege rekneskapsstandardar (SRS)

Vurdere konsekvensar av at truleg så godt som alle statlege verksemder er bokføringspliktige etter bokføringslova

6.3 Styringsområdet

Bidra med kunnskap om kva vurderingar som må liggje til grunn for tilpassing av styring etter eigenart, risiko og vesentlegheit.

Tenester og rettleiing må rettast inn mot den praktiske kvardagen

6.4 Tilskotsområdet

Digitilskudd

Følgje opp tiltak frå kartlegging av rettleiingstilbodet

7. DFØ si vurdering av unntakssøknadane handsama i 2021

7.1 Unntak frå konsernkontoordninga

Søknad om unntak for å opprette valutakontoar – innvilga

Søknad om unntak for å ha bankkonto utanfor konsernkontoordninga – innvilga

To unntakssøknadar blei ikkje innvilga fordi det ikkje var behov for unntak

Søknad om unntak for å opprette ein valutakonto

Søknad om unntak for bruk av kontantkort

7.2 Unntak frå krav til transaksjonskontrollar 

Søknad om unntak for å delegere og utøve budsjettdisponeringsmakt – innvilga

7.3 Unntak frå organisering av økonomioppgåver

Søknad om unntak for forskotsbetaling og unntak frå hovudmodellane for organisering av økonomioppgåve – eitt unntak innvilga, eitt unntak ikkje innvilga

7.4 Unntak frå krav til årsrekneskap

Søknad om unntak frå oppstilling av artskontorapporteringa for å leggje til ei ny overskrift – innvilga

For å gi betre informasjon om belastingsfullmakter gitt på inntektskapittel blir det søkt om å vidareføre unntak for å kunne bruke hjelpekolonnar ved oppstilling av løyvingsrapporteringa – innvilga

7.5 Unntak frå krav til årsrapport

Søknad om unntak for å utarbeide ein eigen årsrapport, og frå frist for oversending av årsrapport til departementet – to unntak innvilga

Søknad om unntak frå føresegnene om innhald i årsrapport for 2020 – innvilga

7.5.1 Unntak frå standard kontoplan for statlege verksemder

Søknad om vidareføring av dagens praksis med ein forenkla kontoplan – innvilga

7.6 Unntak som følgje av organisatorisk samanslåing

Forvalting av garantiordningar – fem unntak vidareført

Valutakonto – eitt unntak innvilga

Betalingsoppdrag og funksjonalitet i økonomisystemet – tre unntak vidareførte

SRS 1 Oppstillingsplaner – eitt unntak vidareført

Nytt unntak for garantiforvalting – eitt unntak innvilga

8. Enkelte førespurnadar grupperte etter tema

8.1 Verksemdsstyring og etatsstyring

8.2 Transaksjonskontrollar

8.3 Standard kontoplan for statlege verksemder

8.4 Årsrekneskap

8.5 Statlege rekneskapsstandardar

8.6 Mellomverande med statskassen

8.7 Forvalting av midlar for andre

8.8 Felles standardar for bokføring og økonomisystem

8.9 Oppbevaring av rekneskapsinformasjon

8.10 Delegering av fullmakt til nettobudsjettert verksemd

8.11 Nettoføringsordninga for meirverdiavgift

9. Nye tolkingsutsegner

9.1 Tolkingsutsegner om årsrekneskap

1. Fullstendigheitsprinsippet ved utarbeiding av årsrekneskapen for kontantrapporterande verksemder

Kva fullstendigheitsprinsippet har å seie for innhaldet i oppstilling løyvingsrapportering og oppstilling artskontorapportering

Kva fullstendigheitsprinsippet har å seie for innhaldet i noten om samanhengen mellom avrekning med statskassen og mellomverande med statskassen, note 8.

2. Innhaldet i den grunnleggjande bokføringsføresetnaden om fullstendigheit (årsrekneskapen for kontantrapporterande verksemder)

3. Innhaldet i den grunnleggjande bokføringsføresetnaden om nøyaktigheit (årsrekneskapen for kontantrapporterande verksemder)

4. Kravet om at årsrekneskapen skal gi eit dekkande bilete (årsrekneskapen for kontantrapporterande verksemder)

9.2 Tolkingsutsegn om bokføring av tilskot

9.3 Tolkingsutsegn om verksemd som har koordinatorfunksjon i prosjekt

9.4 Tolkingsutsegn om transaksjonskontroll

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.