Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1997 1998 1999 2000 2002 2005 2006 2008 2009 2010 (-) 2011 2012 2013 (-) 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kompetanse Ledelse Omstilling Organisering (-) Regelverk Samordning (-) Styring Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapport 2012:7, Difi-rapport 2014:2, Difi-rapport 2014:4, Difi-notat 2013:3 Klart reformbehov når det gjeld statleg myndigheitsutøving Difi har avslutta eit fleirårig prosjekt der vi undersøker korleis statlege forvaltingsvedtak vert trefte, dvs. juridisk bindande vedtak som gjeld einskildpersonar og verksemder. Vi finn at uavhengige organ i aukande grad fattar forvaltningsvedtak, særleg i klagesaker. For å bøte på dei systemsvakheitene prosjektet identifiserer, anbefaler Difi at uavhengige organ no vert betre regulerte og organiserte. Difi-notat 2014:4 Både styring og ledelse? Om ledergrupper i direktorater med regionalt apparat Atten av direktoratene i Norge har regionale enheter. Difi har kartlagt hvordan direktørens ledergruppe er organisert i disse direktoratene. Vi ser en utvikling i retning av at regiondirektørene trekkes inn i ledergruppen og at direktøren da kan gjøre denne gruppen til et forum for både styring og ledelse av hele etaten. DFØ-rapport 2014:2 Kartlegging av årsrapporter i 2012 Kartleggingsrapporten gir et bilde av det faktiske innholdet i årsrapportene for 2012. Dette skal blant annet danne et utgangspunkt for senere evalueringer av virkningene av de nye regelverkskravene. DFØ-rapport 2014:1 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2013 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse. Difi-rapport 2011:9 Rapportering til besvær? Evaluering av rapportering til Kunnskapsdepartementet Kunnskapsdepartementet (KD) har 54 underliggende virksomheter som rapporterer til departementet. KD ønsket å få vurdert omfanget av rapporteringen, om rapporteringen er relevant for målene i sektoren, om virksomhetene selv har nytte av rapporteringen og om departementet bruker informasjonen. Kartleggingen har omfattet KD og 9 ulike typer virksomheter. Difi-rapport 2011:5 Statlege selskap og føretak med sektorpolitiske mål. Ei kartlegging av styringshøve og faktisk bruk av verkemiddel. Føremålet med kartlegginga har vore å skaffe fram kunnskap om korleis staten styrer heileigde selskap og føretak med sektorpolitiske oppgåver. Kartlegginga femner om i alt tretti selskap og føretak. Difi-rapport 2011:4 Embetsstyringen av Fylkesmannen På oppdrag av Utdanningsdirektoratet (Udir) har Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) gjennomført en vurdering av Udirs fagstyring av Fylkesmannen. DFØ-rapport 2011:3 Bruk av informasjon om produktivitet i styringen av statlige virksomheter – en kartlegging Rapporten gjengir resultater fra undersøkelser som Direktoratet for økonomistyring (DFØ) har gjennomført for å kartlegge i hvilket omfang og på hvilke måter statlige virksomheter bruker informasjon om produktivitet i styringen. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Neste side
Difi-rapport 2012:7, Difi-rapport 2014:2, Difi-rapport 2014:4, Difi-notat 2013:3 Klart reformbehov når det gjeld statleg myndigheitsutøving Difi har avslutta eit fleirårig prosjekt der vi undersøker korleis statlege forvaltingsvedtak vert trefte, dvs. juridisk bindande vedtak som gjeld einskildpersonar og verksemder. Vi finn at uavhengige organ i aukande grad fattar forvaltningsvedtak, særleg i klagesaker. For å bøte på dei systemsvakheitene prosjektet identifiserer, anbefaler Difi at uavhengige organ no vert betre regulerte og organiserte.
Difi-notat 2014:4 Både styring og ledelse? Om ledergrupper i direktorater med regionalt apparat Atten av direktoratene i Norge har regionale enheter. Difi har kartlagt hvordan direktørens ledergruppe er organisert i disse direktoratene. Vi ser en utvikling i retning av at regiondirektørene trekkes inn i ledergruppen og at direktøren da kan gjøre denne gruppen til et forum for både styring og ledelse av hele etaten.
DFØ-rapport 2014:2 Kartlegging av årsrapporter i 2012 Kartleggingsrapporten gir et bilde av det faktiske innholdet i årsrapportene for 2012. Dette skal blant annet danne et utgangspunkt for senere evalueringer av virkningene av de nye regelverkskravene.
DFØ-rapport 2014:1 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2013 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse.
Difi-rapport 2011:9 Rapportering til besvær? Evaluering av rapportering til Kunnskapsdepartementet Kunnskapsdepartementet (KD) har 54 underliggende virksomheter som rapporterer til departementet. KD ønsket å få vurdert omfanget av rapporteringen, om rapporteringen er relevant for målene i sektoren, om virksomhetene selv har nytte av rapporteringen og om departementet bruker informasjonen. Kartleggingen har omfattet KD og 9 ulike typer virksomheter.
Difi-rapport 2011:5 Statlege selskap og føretak med sektorpolitiske mål. Ei kartlegging av styringshøve og faktisk bruk av verkemiddel. Føremålet med kartlegginga har vore å skaffe fram kunnskap om korleis staten styrer heileigde selskap og føretak med sektorpolitiske oppgåver. Kartlegginga femner om i alt tretti selskap og føretak.
Difi-rapport 2011:4 Embetsstyringen av Fylkesmannen På oppdrag av Utdanningsdirektoratet (Udir) har Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) gjennomført en vurdering av Udirs fagstyring av Fylkesmannen.
DFØ-rapport 2011:3 Bruk av informasjon om produktivitet i styringen av statlige virksomheter – en kartlegging Rapporten gjengir resultater fra undersøkelser som Direktoratet for økonomistyring (DFØ) har gjennomført for å kartlegge i hvilket omfang og på hvilke måter statlige virksomheter bruker informasjon om produktivitet i styringen.