Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 (-) 2009 2010 2011 2012 2013 (-) 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Brukerretting og brukermedvirkning Kommunikasjon Kompetanse Ledelse Omstilling (-) Organisering Regelverk Samordning Styring Tilskudd (-) Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapport 2014:07 Mot alle odds? Veier til samordning i norsk forvaltning Difi har gjennomført et prosjekt der formålet har vært å belyse samordning i norsk forvaltning og å peke på mulige veier til å forbedre samordningen, spesielt der forvaltningen står overfor det som vi har valgt å kalle gjenstridige problemer. Difi-rapport 2014:5 Erfaringskartlegging – organisering av transportinfrastruktur i Sverige, Finland På oppdrag fra Samferdselsdepartementet (SD) har Difi foretatt en kartlegging og drøfting av svenske, finske og danske erfaringer med større transportinfrastrukturreformer og -omstillinger. Difi-notat 2014:4 Både styring og ledelse? Om ledergrupper i direktorater med regionalt apparat Atten av direktoratene i Norge har regionale enheter. Difi har kartlagt hvordan direktørens ledergruppe er organisert i disse direktoratene. Vi ser en utvikling i retning av at regiondirektørene trekkes inn i ledergruppen og at direktøren da kan gjøre denne gruppen til et forum for både styring og ledelse av hele etaten. Difi-notat 2014:3 Opprettelsen av Miljødirektoratet - erfaringer fra en fusjon Miljødirektoratet ble opprettet 1. juli 2013 ved en sammenslåing av Direktoratet for naturforvaltning (DN) og Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif). Difi har dokumentert erfaringene fra fusjonen, som viser at sammenslåingsprosessen i all hovedsak oppleves som vellykket. Difi-rapport 2014:1 Involvering av brukarar og tilsette i endringsprosessar Tid, ressursar og grundige analysar i forkant har mykje å seie for god gjennomføring av endringsprosessar. Klare mål og tydeleg avklarte rollar er nødvendig. God leiing er viktig, samtidig som brukarar og tilsette må involverast tidleg i prosessen. Veileder 2014:1 Rettleiar om utskiljing av verksemd frå staten Frå stat til marknad. Rettleiar om utskiljing av verksemd frå staten. Difi-rapport 2009:9 En vellykket samordning av regional stat? – Evaluering av integreringen av Statens utdanningskontor og fylkeslegeembetet med fylkesmannen Difi har foretatt en evaluering av integreringen av Statens utdanningskontor og fylkeslegen i fylkesmannsembetene. Difi-rapport 2009:8 Evaluering av teamarbeid i Justisdepartementet Flere statlige virksomheter har tatt i bruk mer fleksible arbeidsformer, som prosjekter eller team/lag. Hensikten har blant annet vært å få til større grad av fleksibilitet, helhetstenkning, selvstendiggjøring, samarbeid, effektivitet og motivasjon, og utnytte den enkeltes kompetanse bedre. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Neste side
Difi-rapport 2014:07 Mot alle odds? Veier til samordning i norsk forvaltning Difi har gjennomført et prosjekt der formålet har vært å belyse samordning i norsk forvaltning og å peke på mulige veier til å forbedre samordningen, spesielt der forvaltningen står overfor det som vi har valgt å kalle gjenstridige problemer.
Difi-rapport 2014:5 Erfaringskartlegging – organisering av transportinfrastruktur i Sverige, Finland På oppdrag fra Samferdselsdepartementet (SD) har Difi foretatt en kartlegging og drøfting av svenske, finske og danske erfaringer med større transportinfrastrukturreformer og -omstillinger.
Difi-notat 2014:4 Både styring og ledelse? Om ledergrupper i direktorater med regionalt apparat Atten av direktoratene i Norge har regionale enheter. Difi har kartlagt hvordan direktørens ledergruppe er organisert i disse direktoratene. Vi ser en utvikling i retning av at regiondirektørene trekkes inn i ledergruppen og at direktøren da kan gjøre denne gruppen til et forum for både styring og ledelse av hele etaten.
Difi-notat 2014:3 Opprettelsen av Miljødirektoratet - erfaringer fra en fusjon Miljødirektoratet ble opprettet 1. juli 2013 ved en sammenslåing av Direktoratet for naturforvaltning (DN) og Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif). Difi har dokumentert erfaringene fra fusjonen, som viser at sammenslåingsprosessen i all hovedsak oppleves som vellykket.
Difi-rapport 2014:1 Involvering av brukarar og tilsette i endringsprosessar Tid, ressursar og grundige analysar i forkant har mykje å seie for god gjennomføring av endringsprosessar. Klare mål og tydeleg avklarte rollar er nødvendig. God leiing er viktig, samtidig som brukarar og tilsette må involverast tidleg i prosessen.
Veileder 2014:1 Rettleiar om utskiljing av verksemd frå staten Frå stat til marknad. Rettleiar om utskiljing av verksemd frå staten.
Difi-rapport 2009:9 En vellykket samordning av regional stat? – Evaluering av integreringen av Statens utdanningskontor og fylkeslegeembetet med fylkesmannen Difi har foretatt en evaluering av integreringen av Statens utdanningskontor og fylkeslegen i fylkesmannsembetene.
Difi-rapport 2009:8 Evaluering av teamarbeid i Justisdepartementet Flere statlige virksomheter har tatt i bruk mer fleksible arbeidsformer, som prosjekter eller team/lag. Hensikten har blant annet vært å få til større grad av fleksibilitet, helhetstenkning, selvstendiggjøring, samarbeid, effektivitet og motivasjon, og utnytte den enkeltes kompetanse bedre.