Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2007 2008 (-) 2009 2010 2011 2012 2013 (-) 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Brukerretting og brukermedvirkning (-) Kommunikasjon Kompetanse (-) Ledelse Omstilling Organisering Regelverk Samordning Styring Tilskudd Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Difi-rapport 2014:07 Mot alle odds? Veier til samordning i norsk forvaltning Difi har gjennomført et prosjekt der formålet har vært å belyse samordning i norsk forvaltning og å peke på mulige veier til å forbedre samordningen, spesielt der forvaltningen står overfor det som vi har valgt å kalle gjenstridige problemer. Difi-notat 2014:4 Både styring og ledelse? Om ledergrupper i direktorater med regionalt apparat Atten av direktoratene i Norge har regionale enheter. Difi har kartlagt hvordan direktørens ledergruppe er organisert i disse direktoratene. Vi ser en utvikling i retning av at regiondirektørene trekkes inn i ledergruppen og at direktøren da kan gjøre denne gruppen til et forum for både styring og ledelse av hele etaten. Difi-rapport 2014:1 Involvering av brukarar og tilsette i endringsprosessar Tid, ressursar og grundige analysar i forkant har mykje å seie for god gjennomføring av endringsprosessar. Klare mål og tydeleg avklarte rollar er nødvendig. God leiing er viktig, samtidig som brukarar og tilsette må involverast tidleg i prosessen. Difi-rapport 2009:8 Evaluering av teamarbeid i Justisdepartementet Flere statlige virksomheter har tatt i bruk mer fleksible arbeidsformer, som prosjekter eller team/lag. Hensikten har blant annet vært å få til større grad av fleksibilitet, helhetstenkning, selvstendiggjøring, samarbeid, effektivitet og motivasjon, og utnytte den enkeltes kompetanse bedre. Difi-rapport 2009:7 Mens de venter… En kartlegging av informasjon til beboere i asylmottak På oppdrag fra UDI har Difi gjennomført en kartlegging av informasjonsarbeidet mot beboere i ordinære asylmottak. Difi-rapport 2009:5 Dei administrative funksjonane i Kredittilsynet – ei benchmarking med Konkurransetilsynet, Norad, NVE og SFT Etter initiativ frå Kredittilsynet er det gjort ei samanlikning (benchmarking) av dei administrative funksjonane i Kredittilsynet med fire andre statlege verksemder. Dei administrative funksjonane er grupperte i plan, økonomi og innkjøp, personalforvaltning, arkiv og bibliotek, IKT og servicetenester. Difi-rapport 2009:2 Undersøkelse om statlig informasjonspolitikk I forbindelse med arbeidet med ny statlig kommunikasjonspolitikk har Direktoratet for forvaltning og IKT gjennomført en kartlegging av hva toppledere og kommunikasjonssjefer i departementer, direktorater/tilsyn og hos fylkesmennene mener om dagens statlige informasjonspolitikk, hvordan den praktiseres i dag og hvilke forventninger og innspill de har til en ny statlig kommunikasjonspolitikk. Difi-rapport 2009:1 På sporet av kjønnsperspektivet Rapporten utgjør sluttrapporten i en treårig følgeevaluering om hvordan departementene har arbeidet med å integrere et kjønns- og likestillingsperspektiv i budsjettarbeidet.
Difi-rapport 2014:07 Mot alle odds? Veier til samordning i norsk forvaltning Difi har gjennomført et prosjekt der formålet har vært å belyse samordning i norsk forvaltning og å peke på mulige veier til å forbedre samordningen, spesielt der forvaltningen står overfor det som vi har valgt å kalle gjenstridige problemer.
Difi-notat 2014:4 Både styring og ledelse? Om ledergrupper i direktorater med regionalt apparat Atten av direktoratene i Norge har regionale enheter. Difi har kartlagt hvordan direktørens ledergruppe er organisert i disse direktoratene. Vi ser en utvikling i retning av at regiondirektørene trekkes inn i ledergruppen og at direktøren da kan gjøre denne gruppen til et forum for både styring og ledelse av hele etaten.
Difi-rapport 2014:1 Involvering av brukarar og tilsette i endringsprosessar Tid, ressursar og grundige analysar i forkant har mykje å seie for god gjennomføring av endringsprosessar. Klare mål og tydeleg avklarte rollar er nødvendig. God leiing er viktig, samtidig som brukarar og tilsette må involverast tidleg i prosessen.
Difi-rapport 2009:8 Evaluering av teamarbeid i Justisdepartementet Flere statlige virksomheter har tatt i bruk mer fleksible arbeidsformer, som prosjekter eller team/lag. Hensikten har blant annet vært å få til større grad av fleksibilitet, helhetstenkning, selvstendiggjøring, samarbeid, effektivitet og motivasjon, og utnytte den enkeltes kompetanse bedre.
Difi-rapport 2009:7 Mens de venter… En kartlegging av informasjon til beboere i asylmottak På oppdrag fra UDI har Difi gjennomført en kartlegging av informasjonsarbeidet mot beboere i ordinære asylmottak.
Difi-rapport 2009:5 Dei administrative funksjonane i Kredittilsynet – ei benchmarking med Konkurransetilsynet, Norad, NVE og SFT Etter initiativ frå Kredittilsynet er det gjort ei samanlikning (benchmarking) av dei administrative funksjonane i Kredittilsynet med fire andre statlege verksemder. Dei administrative funksjonane er grupperte i plan, økonomi og innkjøp, personalforvaltning, arkiv og bibliotek, IKT og servicetenester.
Difi-rapport 2009:2 Undersøkelse om statlig informasjonspolitikk I forbindelse med arbeidet med ny statlig kommunikasjonspolitikk har Direktoratet for forvaltning og IKT gjennomført en kartlegging av hva toppledere og kommunikasjonssjefer i departementer, direktorater/tilsyn og hos fylkesmennene mener om dagens statlige informasjonspolitikk, hvordan den praktiseres i dag og hvilke forventninger og innspill de har til en ny statlig kommunikasjonspolitikk.
Difi-rapport 2009:1 På sporet av kjønnsperspektivet Rapporten utgjør sluttrapporten i en treårig følgeevaluering om hvordan departementene har arbeidet med å integrere et kjønns- og likestillingsperspektiv i budsjettarbeidet.