Relevante dokumenter og andre referanser vi viser til i denne rapporten, liste over forkortelser brukt i rapporten og fotnoter.
Dokument- og referanseliste
- Bang, Henning: Organisasjonskultur, 4. utgave 2015
- Balvig, Holmberg, Højlund: Verdens beste politi. Politireformen i Danmark 2007-2011. Jurist- og Økonomiforbundets Forlag 2011
- DFØ-rapport 2020:4 Følgeevaluering av nærpolitireformen. Statusrapport for 2019
- DFØ-rapport 2020:11 Når støvet har lagt seg. Erfaringer fra statlige reformer
- DFØ-rapport 2021:1 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2020
- Difi-rapport 2017:2 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2016
- Difi-rapport 2017:9 Underveisrapport om kultur, holdninger og ledelse
- Difi-rapport 2018:2 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2017
- Difi-rapport 2019:1 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2018
- Egge, Marit: Tillit i reformenes tid. Bruk og misbruk av tillit i fortellingen om politiet. Kapittel 8 i boka «Politireformer. Idealer, realiteter, retorikk og praksis». PHS 2018
- Filstad, Cathrine: Politiledelse som praksis. Fagbokforlaget 2020
- Finansdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet: Områdegjennomgang av politi- og lensmannsetaten, Boston Consulting Group, Sluttrapport desember 2020
- Prop. 1 S (2022-2023)
- Justis- og beredskapsdepartementet: Meld. St. 29 (2019-2020) Politimeldingen – et politi for fremtiden
- Justis- og beredskapsdepartementet: Oppdragsbrev til POD. 9.februar 2016
- Kirkhaug, Rudi, UiT, og Rune Glomseth, Politihøgskolen: Å takle endring: Hva fremmer og hemmer reformer i organisasjoner generelt og politiet spesielt? Politireformer Cappelen Damm 2018
- Magnussen, Chris Hagen & Rubecksen, Kristin: Oppfølgingsundersøkelsen 2021. Politiansattes og politilederes erfaring med (nær)politireformen. UiB (2022) Institutt for politikk og forvaltning
- NOU 1981:35 Politiets rolle i samfunnet
- NOU 2012:9 Ett politi – rustet til å møte fremtidens utfordringer - Politianalysen
- NOU 2017:5 En påtalemyndighet for fremtiden - Påtaleanalysen
- NOU 2017:11 Bedre bistand. Bedre beredskap — Fremtidig organisering av politiets særorganer
- Politidirektoratet (2021) I forkant av kriminaliteten. Forebygging som politiets hovedstrategi (2021-2025)
- Politidirektoratet: Kapasitetsundersøkelse av politioperativt område, 2020
- Politidirektoratet: Kapasitetsvurdering av etterforskningsområdet, 2019
- Politidirektoratet: Politiet mot 2025 – politiets virksomhetsstrategi
- Politidirektoratet: Politiets årsrapport 2021
- Politidirektoratet: Rammer og retningslinjer for etablering av nye politidistrikter, 2016
- Politidirektoratet: Ressursanalyse for 2019. Utgifter og bemanning i politiet, 2020
- Politidirektoratet: STRASAK-rapporten. Anmeldt kriminalitet og politiets straffesaksbehandling 2020
- Politidirektoratet: Politiets kompetanse- og kunnskapsstrategi 2021-2025
- Politidirektoratet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap: Samhandling mellom politiet og brann- og redningsvesenet. Rapport fra arbeidsgruppe 15.06.2022
- Prop. 61 LS (2014.2015) Endringer i politiloven mv. (trygghet i hverdagen – nærpolitireformen), Justis- og beredskapsdepartementet
- Prop. 61 LS (2014-2015) Innstilling 306, vedtak 642
- Renaa, Helge: Nærpolitireformen. Politiansattes og lederes vurdering av dagens situasjon og forventninger til reformen. UiB (2016) Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap
- Retriever: Analyse av medieomtalen av politireformen 2020, (2021)
- Retriever: Analyse av medieomtalen av politireformen 2020, (2021)
- Retriever: Analyse av medieomtalen av politireformen 2021, (november 2022)
- Riksadvokaten: Årsrapport 2021
- Riksadvokaten: Politiets straffesaksbehandlingen 2021 – riksadvokatens bemerkninger, brev 14.03.2022
- Riksadvokaten: Rundskriv nr. 1/2021 Mål og prioriteringer for straffesaksbehandlingen i 2022
- Riksadvokaten: Påtalemyndighetens legalitetskontroll med tvangsbruk m.v. Brev av 09.02.2021
- Riksrevisjonen: Riksrevisjonens undersøkelse av politi- og lensmannsetatens måloppnåelse på sentrale oppgaver, Dokument 3:7 (2021–2022)
- Riksrevisjonen: Riksrevisjonens undersøkelse av politiets innsats mot kriminalitet ved bruk av IKT, Dokument 3:5 (2020-2021)
- Statskontoret Rapport 2018:8: Ombildningen till en sammanhållen polismyndighet. Slutrapport
- Svendsen-utvalget: Økt evne til å kombinere menneske og teknologi. Rapport til Forsvarsdepartementet av 24. juni 2020
Forkortelser brukt i denne rapporten
Forkortelser | Forklaringer |
---|---|
ABE | Avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen |
ATB | Arbeidstidsbestemmelsene i politiet |
BL | Basis Løsning |
DFØ | Direktoratet for forvaltning og økonomistyring |
Difi | Direktoratet for forvaltning og IKT |
EBA | Eiendom, bygg og anlegg |
FDE | Funksjonell driftsenhet |
FEF | Felles enhet for forebygging |
FEFE | Felles enhet for etterretning, forebygging og etterforskning |
FSI | Felles straffesaksinntak |
FTK | Felles tjenestekontor |
GDE | Geografisk driftsenhet |
HR | Human Resources (menneskelige ressurser) |
IDF | Informasjons-, drøftings- og forhandlingsmøter etter hovedavtalen |
JD | Justis- og beredskapsdepartementet |
KUBA | Kunnskapsbasert politiarbeid |
NC3 | Nasjonalt cyberkrimsenter |
NLG | Nasjonal ledergruppe |
MU | Politiets medarbeiderundersøkelse |
OPS | Operasjonssentraler |
OÅO | Obligatorisk årlig opplæring |
PAL | Politiets analyse- og ledelsesverktøy |
PEL | Politifaglig etterforskningsleder |
Pd | Politidistrikt |
PFT | Politiets fellestjenester |
PHS | Politihøgskolen |
PIT | Politiets IT-tjenester |
PLG | Politidirektørens leder |
PLIVO | Pågående livstruende vold |
PO | PolitiOperativt system |
POD | Politidirektoratet |
PPS | Politiarbeid på stedet |
PST | Politiets sikkerhetstjeneste |
PSV | Politiets styringsverktøy |
PÅL | Påtalefaglig etterforskningsleder |
RA | Riksadvokaten |
ROP | Personer med rus og psykiske lidelser |
SLT | Samordning av lokale rus og kriminalitetsforebyggende tiltak |
SO | Seksuelle overgrep |
STRASAK | Politiets straffesaksregister |
UiB | Universitetet i Bergen |
Fotnoter
1FIN/JD/Boston Consulting Group (2021): Områdegjennomgang av styringen av politi- og lensmannsetaten
2Riksrevisjonen Dok 3:7 (2021-2022)
3SLT står for Samordning av Lokale rus- og kriminalitetsforebyggende Tiltak
4I utkast til politiets virksomhetsstrategi 2023-2025 brukes «digital kriminalitet» som samlebegrep for alle typer kriminalitet i det digitale rom
5Difi-rapport 2017:2, Difi-rapport 2018:2, Difi-rapport 2019:1, DFØ-rapport 2020:5 og DFØ-rapport 2021:1
6Difi-rapport 2017:9: Underveisrapportering om kultur, holdninger og ledelse
7Riksrevisjonen: Dokument 3:7 (2021–2022) Riksrevisjonens undersøkelse av politi- og lensmannsetatens måloppnåelse på sentrale oppgaver
8Innst. 421 S (2021-2022) Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse av politi- og lensmannsetatens måloppnåelse på sentrale oppgaver
9Renaa, Helge: Nærpolitireformen. Politiansattes og lederes vurdering av dagens situasjon og forventninger til reformen. UiB (2016)
10NOU 2013:9 Ett politi – rustet til å møte fremtidens utfordringer - Politianalysen
11Jf. blant annet Rune Glomseth: På sporet av politiledelse. I boka Politiledelse 2015 Gyldendal Akademisk
12NOU 2012:14 Rapport fra 22. juli-kommisjonen
13 FFI-rapport 21/01132: Samfunnsutviklingen frem mot 2030 – utfordringer for politiet, PST og påtalemyndigheten
14Justis- og beredskapsdepartementet: Meld. St. 29 (2019-2020) Politimeldingen – et politi for fremtiden
15En upublisert presentasjon av undersøkelsen følger i vedlegg 3
16Difi-rapport 2018:2 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2017
17Difi-rapport 2017:2 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2016
18Difi-rapport 2017:2 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2016
19DFØ-rapport 2020:4 Følgeevaluering av nærpolitireformen – statusrapport for 2019
20FIN/JD/Boston Consulting Group (2021): Områdegjennomgang av styringen av politi- og lensmannsetaten
21Jf. blant annet Henning Bang: Organisasjonskultur, 4. utgave 2015
22Catrine Filstad: Politiledelse som praksis Fagbokforlaget 2020
23Ref. Difi-rapport 2017:2
24Jf. blant annet DFØ-rapport 2020:11 Når støvet har lagt seg. Erfaringer fra statlige reformer
25Rudi Kirkhaug, UiT, og Rune Glomseth, PHS: Å takle endring: Hva fremmer og hemmer reformer i organisasjoner generelt og politiet spesielt? Politireformer Cappelen Damm 2018
26Ref. presentasjon fra studietur til Sverige, høsten 2022
27Egge, Marit: Tillit i reformenes tid. Bruk og misbruk av tillit i fortellingen om politiet. Kapittel 8 i boka «Politireformer. Idealer, realiteter, retorikk og praksis». PHS 2018
28Kilde: Upublisert notat basert på data fra DFØs innbyggerundersøkelser.
29POD (2021) Kapasitetsundersøkelsen på politioperativt område
30SLT-koordinator er en kommunal rolle. SLT står for Samordning av Lokale rus- og kriminalitetsforebyggende Tiltak. Vel 20 prosent av kommunene i undersøkelsen har ikke SLT-koordinator.
31Samhandling mellom politiet og brann- og redningsvesenet. Rapport fra DSB og POD
32ROP står for Rus Og Psykiatri
33NOU 2017:11 Bedre bistand. Bedre beredskap — Fremtidig organisering av politiets særorganer
34POD (2021) I forkant av kriminaliteten
35Dokument 3:7 (2021–2022) Rapport
36Jf. Politiets kapasitetsvurdering av etterforskningsområdet
37FFI-rapport 21/01132: Samfunnsutviklingen frem mot 2030 – utfordringer for politiet, PST og påtalemyndigheten
38Svendsen-utvalget: Økt evne til å kombinere menneske og teknologi. Rapport til Forsvarsdepartementet av 24. juni 2020
39Dokument 3:7 (2021–2022): Riksrevisjonens undersøkelse av politi- og lensmannsetatens måloppnåelse på sentrale oppgaver
40FIN/JD/Boston Consulting Group (2021): Områdegjennomgang av styringen av politi- og lensmannsetaten
41POD (2021) Kapasitetsundersøkelsen på politioperativt område
42Pensjonsutgiftene utgjør normalt 7-8 prosent av bevilgningen på kapittel 440.
43Kilde: Politiets ressursanalyser for 2020 og 2021
44I politiets analyser av ressursforbruk regnes personell- og EBA-utgifter som faste kostnader, mens gjenværende midler karakteriseres som «frie driftsmidler».
451.1.2022 ble det innført en ny definisjon for hvilke stillinger som kategoriseres som jurister. Som følge av dette blir det brudd i tidsserien for jurister fra 2022.
46Politiets kapasitetsundersøkelse på politioperativt område (2021)
47Dette er ikke-publiserte data som vi har fått fra POD
48NOU 2017:5 En påtalemyndighet for fremtiden - Påtaleanalysen
49Politiets kompetanse og kunnskapsstrategi 2021-2025
50 Saker om seksuelle overgrep
51 Svendsen-utvalget: Økt evne til å kombinere menneske og teknologi. Rapport til Forsvarsdepartementet av 24. juni 2020
52- 54 Cathrine Filstad Politiledelse som praksis Fagbokforlaget 2020
55Dokument 3:5 (2020–2021)