Kapittel

Referanser

Relevante dokumenter og andre referanser vi viser til i denne rapporten, liste over forkortelser brukt i rapporten og fotnoter.

Dokument- og referanseliste

  • Bang, Henning: Organisasjonskultur, 4. utgave 2015
  • Balvig, Holmberg, Højlund: Verdens beste politi. Politireformen i Danmark 2007-2011. Jurist- og Økonomiforbundets Forlag 2011
  • DFØ-rapport 2020:4 Følgeevaluering av nærpolitireformen. Statusrapport for 2019
  • DFØ-rapport 2020:11 Når støvet har lagt seg. Erfaringer fra statlige reformer
  • DFØ-rapport 2021:1 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2020
  • Difi-rapport 2017:2 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2016
  • Difi-rapport 2017:9 Underveisrapport om kultur, holdninger og ledelse
  • Difi-rapport 2018:2 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2017
  • Difi-rapport 2019:1 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2018
  • Egge, Marit: Tillit i reformenes tid. Bruk og misbruk av tillit i fortellingen om politiet. Kapittel 8 i boka «Politireformer. Idealer, realiteter, retorikk og praksis». PHS 2018
  • Filstad, Cathrine: Politiledelse som praksis. Fagbokforlaget 2020
  • Finansdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet: Områdegjennomgang av politi- og lensmannsetaten, Boston Consulting Group, Sluttrapport desember 2020
  • Prop. 1 S (2022-2023)
  • Justis- og beredskapsdepartementet: Meld. St. 29 (2019-2020) Politimeldingen – et politi for fremtiden
  • Justis- og beredskapsdepartementet: Oppdragsbrev til POD. 9.februar 2016
  • Kirkhaug, Rudi, UiT, og Rune Glomseth, Politihøgskolen: Å takle endring: Hva fremmer og hemmer reformer i organisasjoner generelt og politiet spesielt? Politireformer Cappelen Damm 2018
  • Magnussen, Chris Hagen & Rubecksen, Kristin: Oppfølgingsundersøkelsen 2021. Politiansattes og politilederes erfaring med (nær)politireformen. UiB (2022) Institutt for politikk og forvaltning
  • NOU 1981:35 Politiets rolle i samfunnet
  • NOU 2012:9 Ett politi – rustet til å møte fremtidens utfordringer - Politianalysen
  • NOU 2017:5 En påtalemyndighet for fremtiden - Påtaleanalysen
  • NOU 2017:11 Bedre bistand. Bedre beredskap — Fremtidig organisering av politiets særorganer
  • Politidirektoratet (2021) I forkant av kriminaliteten. Forebygging som politiets hovedstrategi (2021-2025)
  • Politidirektoratet: Kapasitetsundersøkelse av politioperativt område, 2020
  • Politidirektoratet: Kapasitetsvurdering av etterforskningsområdet, 2019
  • Politidirektoratet: Politiet mot 2025 – politiets virksomhetsstrategi
  • Politidirektoratet: Politiets årsrapport 2021
  • Politidirektoratet: Rammer og retningslinjer for etablering av nye politidistrikter, 2016
  • Politidirektoratet: Ressursanalyse for 2019. Utgifter og bemanning i politiet, 2020
  • Politidirektoratet: STRASAK-rapporten. Anmeldt kriminalitet og politiets straffesaksbehandling 2020
  • Politidirektoratet: Politiets kompetanse- og kunnskapsstrategi 2021-2025
  • Politidirektoratet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap: Samhandling mellom politiet og brann- og redningsvesenet. Rapport fra arbeidsgruppe 15.06.2022
  • Prop. 61 LS (2014.2015) Endringer i politiloven mv. (trygghet i hverdagen – nærpolitireformen), Justis- og beredskapsdepartementet
  • Prop. 61 LS (2014-2015) Innstilling 306, vedtak 642
  • Renaa, Helge: Nærpolitireformen. Politiansattes og lederes vurdering av dagens situasjon og forventninger til reformen. UiB (2016) Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap
  • Retriever: Analyse av medieomtalen av politireformen 2020, (2021)
  • Retriever: Analyse av medieomtalen av politireformen 2020, (2021)
  • Retriever: Analyse av medieomtalen av politireformen 2021, (november 2022)
  • Riksadvokaten: Årsrapport 2021
  • Riksadvokaten: Politiets straffesaksbehandlingen 2021 – riksadvokatens bemerkninger, brev 14.03.2022
  • Riksadvokaten: Rundskriv nr. 1/2021 Mål og prioriteringer for straffesaksbehandlingen i 2022
  • Riksadvokaten: Påtalemyndighetens legalitetskontroll med tvangsbruk m.v. Brev av 09.02.2021
  • Riksrevisjonen: Riksrevisjonens undersøkelse av politi- og lensmannsetatens måloppnåelse på sentrale oppgaver, Dokument 3:7 (2021–2022)
  • Riksrevisjonen: Riksrevisjonens undersøkelse av politiets innsats mot kriminalitet ved bruk av IKT, Dokument 3:5 (2020-2021)
  • Statskontoret Rapport 2018:8: Ombildningen till en sammanhållen polismyndighet. Slutrapport
  • Svendsen-utvalget: Økt evne til å kombinere menneske og teknologi. Rapport til Forsvarsdepartementet av 24. juni 2020

Forkortelser brukt i denne rapporten

Forkortelser Forklaringer
ABE Avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen
ATB Arbeidstidsbestemmelsene i politiet
BLBasis Løsning    
DFØDirektoratet for forvaltning og økonomistyring
Difi       Direktoratet for forvaltning og IKT
EBA Eiendom, bygg og anlegg
FDE Funksjonell driftsenhet
FEF  Felles enhet for forebygging
FEFE Felles enhet for etterretning, forebygging og etterforskning
FSI Felles straffesaksinntak
FTK   Felles tjenestekontor
GDE   Geografisk driftsenhet
HRHuman Resources (menneskelige ressurser)
IDF Informasjons-, drøftings- og forhandlingsmøter etter hovedavtalen
JD Justis- og beredskapsdepartementet
KUBAKunnskapsbasert politiarbeid
NC3Nasjonalt cyberkrimsenter
NLGNasjonal ledergruppe
MU Politiets medarbeiderundersøkelse
OPS Operasjonssentraler
OÅOObligatorisk årlig opplæring
PAL Politiets analyse- og ledelsesverktøy
PELPolitifaglig etterforskningsleder
Pd Politidistrikt
PFTPolitiets fellestjenester
PHSPolitihøgskolen
PIT Politiets IT-tjenester
PLGPolitidirektørens leder
PLIVOPågående livstruende vold
POPolitiOperativt system
PODPolitidirektoratet
PPSPolitiarbeid på stedet
PSTPolitiets sikkerhetstjeneste
PSVPolitiets styringsverktøy
PÅLPåtalefaglig etterforskningsleder
RARiksadvokaten
ROPPersoner med rus og psykiske lidelser
SLTSamordning av lokale rus og kriminalitetsforebyggende tiltak
SOSeksuelle overgrep
STRASAKPolitiets straffesaksregister
UiBUniversitetet i Bergen

Fotnoter

1FIN/JD/Boston Consulting Group (2021): Områdegjennomgang av styringen av politi- og lensmannsetaten

2Riksrevisjonen Dok 3:7 (2021-2022)

3SLT står for Samordning av Lokale rus- og kriminalitetsforebyggende Tiltak

4I utkast til politiets virksomhetsstrategi 2023-2025 brukes «digital kriminalitet» som samlebegrep for alle typer kriminalitet i det digitale rom

5Difi-rapport 2017:2, Difi-rapport 2018:2, Difi-rapport 2019:1, DFØ-rapport 2020:5 og DFØ-rapport 2021:1

6Difi-rapport 2017:9: Underveisrapportering om kultur, holdninger og ledelse

7Riksrevisjonen: Dokument 3:7 (2021–2022) Riksrevisjonens undersøkelse av politi- og lensmannsetatens måloppnåelse på sentrale oppgaver

8Innst. 421 S (2021-2022) Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse av politi- og lensmannsetatens måloppnåelse på sentrale oppgaver

9Renaa, Helge: Nærpolitireformen. Politiansattes og lederes vurdering av dagens situasjon og forventninger til reformen. UiB (2016)

10NOU 2013:9 Ett politi – rustet til å møte fremtidens utfordringer - Politianalysen

11Jf. blant annet Rune Glomseth: På sporet av politiledelse. I boka Politiledelse 2015 Gyldendal Akademisk

12NOU 2012:14 Rapport fra 22. juli-kommisjonen

13 FFI-rapport 21/01132: Samfunnsutviklingen frem mot 2030 – utfordringer for politiet, PST og påtalemyndigheten

14Justis- og beredskapsdepartementet: Meld. St. 29 (2019-2020) Politimeldingen – et politi for fremtiden

15En upublisert presentasjon av undersøkelsen følger i vedlegg 3

16Difi-rapport 2018:2 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2017

17Difi-rapport 2017:2 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2016

18Difi-rapport 2017:2 Evaluering av nærpolitireformen. Statusrapport 2016

19DFØ-rapport 2020:4 Følgeevaluering av nærpolitireformen – statusrapport for 2019

20FIN/JD/Boston Consulting Group (2021): Områdegjennomgang av styringen av politi- og lensmannsetaten

21Jf. blant annet Henning Bang: Organisasjonskultur, 4. utgave 2015

22Catrine Filstad: Politiledelse som praksis Fagbokforlaget 2020

23Ref. Difi-rapport 2017:2

24Jf. blant annet DFØ-rapport 2020:11 Når støvet har lagt seg. Erfaringer fra statlige reformer

25Rudi Kirkhaug, UiT, og Rune Glomseth, PHS: Å takle endring: Hva fremmer og hemmer reformer i organisasjoner generelt og politiet spesielt? Politireformer Cappelen Damm 2018

26Ref. presentasjon fra studietur til Sverige, høsten 2022

27Egge, Marit: Tillit i reformenes tid. Bruk og misbruk av tillit i fortellingen om politiet. Kapittel 8 i boka «Politireformer. Idealer, realiteter, retorikk og praksis». PHS 2018

28Kilde: Upublisert notat basert på data fra DFØs innbyggerundersøkelser.

29POD (2021) Kapasitetsundersøkelsen på politioperativt område

30SLT-koordinator er en kommunal rolle. SLT står for Samordning av Lokale rus- og kriminalitetsforebyggende Tiltak. Vel 20 prosent av kommunene i undersøkelsen har ikke SLT-koordinator.

31Samhandling mellom politiet og brann- og redningsvesenet. Rapport fra DSB og POD

32ROP står for Rus Og Psykiatri

33NOU 2017:11 Bedre bistand. Bedre beredskap — Fremtidig organisering av politiets særorganer

34POD (2021) I forkant av kriminaliteten

35Dokument 3:7 (2021–2022) Rapport

36Jf. Politiets kapasitetsvurdering av etterforskningsområdet

37FFI-rapport 21/01132: Samfunnsutviklingen frem mot 2030 – utfordringer for politiet, PST og påtalemyndigheten

38Svendsen-utvalget: Økt evne til å kombinere menneske og teknologi. Rapport til Forsvarsdepartementet av 24. juni 2020

39Dokument 3:7 (2021–2022): Riksrevisjonens undersøkelse av politi- og lensmannsetatens måloppnåelse på sentrale oppgaver

40FIN/JD/Boston Consulting Group (2021): Områdegjennomgang av styringen av politi- og lensmannsetaten

41POD (2021) Kapasitetsundersøkelsen på politioperativt område

42Pensjonsutgiftene utgjør normalt 7-8 prosent av bevilgningen på kapittel 440.

43Kilde: Politiets ressursanalyser for 2020 og 2021

44I politiets analyser av ressursforbruk regnes personell- og EBA-utgifter som faste kostnader, mens gjenværende midler karakteriseres som «frie driftsmidler».

451.1.2022 ble det innført en ny definisjon for hvilke stillinger som kategoriseres som jurister. Som følge av dette blir det brudd i tidsserien for jurister fra 2022.

46Politiets kapasitetsundersøkelse på politioperativt område (2021)

47Dette er ikke-publiserte data som vi har fått fra POD

48NOU 2017:5 En påtalemyndighet for fremtiden - Påtaleanalysen

49Politiets kompetanse og kunnskapsstrategi 2021-2025

50 Saker om seksuelle overgrep

51 Svendsen-utvalget: Økt evne til å kombinere menneske og teknologi. Rapport til Forsvarsdepartementet av 24. juni 2020

52- 54 Cathrine Filstad Politiledelse som praksis Fagbokforlaget 2020

55Dokument 3:5 (2020–2021)

Oppdatert: 14. februar 2023

Kontakt

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger om innholdet i denne rapporten, ta kontakt med: 

DFØ-rapport 2022:6 Evaluering av nærpolitireformen – en vurdering av resultater og effekter

Skriv ut / lag PDF

Forord

Hovedfunn og vurderinger – oppsummering

Nærpolitireformen har vært en sterkt styrt reform med ambisiøse og delvis motstridende mål

Politiet har fått en likere og mer enhetlig struktur, men det er fortsatt store forskjeller mellom distriktene

Den lokale samhandlingen mellom kommunene og politiet er blitt bedre

Kommunene ønsker mer politi og mer fysisk tilstedeværelse – det er viktigere enn nye tjenestesteder

Det er blitt mer enhetlige og likere polititjenester

Det er mer målrettet innsats på forebygging, etterforskning og beredskap, men det er ikke nok ressurser til å prioritere alt

Politiet har fått bedre kompetanse og sterkere fagmiljøer

Ledelse har fått mye oppmerksomhet, men førstelinjelederne har i for liten grad vært sett som viktige endringsagenter

Kultur endrer seg langsomt

Digitaliseringen går fortsatt for sakte

Hva er veien videre?

1. Oppdrag og mandat for evalueringen

1.1 Bakgrunn for følgeevalueringen

1.2 Reformmål og avgrensninger

1.3 Analysemodell og metodisk innfallsvinkel

Beskrivelser og vurderinger i rapporten bygger både på primær- og sekundærdata

2. Måloppnåelse henger sammen med samfunnsutvikling og styring og ledelse

2.1 Reformer kan ikke ses isolert fra samfunnsutviklingen

2.2 Politiet har høy politisk oppmerksomhet

2.2.1 Politisk oppmerksomhet - sentralt og lokalt - krever endringsevne og endringsvilje

2.2.2 «Nærpolitireformen» var et misvisende navn

2.2.3 Reformen har vært sterkt sentralt styrt

2.3 Ambisiøse mål krever reelle prioriteringer

2.4 Styring på innsatsfaktorer gir dårligere måloppnåelse

2.5 Ledelse i politiet har fått økt oppmerksomhet

2.6 Det tar tid å endre tankesett i store organisasjoner

2.6.1 Top-down-styring utfordret medvirkning og skapte motstand i førstelinjen

Det har vært stor og vedvarende motstand mot strukturdelen av reformen blant ansatte

Stramme tidsfrister gjorde at organisasjonene i for stor grad fikk rollen som «vaktbikkjer»

2.6.2 Det tok tid å gjennomføre reformen

3. Politiet har nådd effektmålene i ulik grad

3.1 Politiet har god lokal forankring, men er ikke blitt mer synlig og tilstedeværende

3.1.1 Innbyggere føler seg trygge og har høy tillit til politiet

3.1.2 Kommuner og innbyggere ønsker at politiet kommer når de trenger dem

Kommunenes holdning til reformen har snudd fra litt negativ til litt positiv

Kommunene er ikke fornøyde med politiets lokale tilstedeværelse

Forebygging blant barn og unge gjennom fysisk tilstedeværelse er viktig for kommunene

Lokal tilstedeværelse handler om tilgang på polititjenester, men også om arbeidsplasser og distriktspolitikk

3.1.3 Samhandlingen mellom kommuner og politi fungerer godt

Politiråd, politikontaktordningen og samarbeidsavtalene fungerer gjennomgående godt

Mindre kontakt med innbyggere enn før

3.1.4 God samhandling med andre nødetater – helse/psykiatri er en økende utfordring

3.2 Vi har fått et mer enhetlig politi og likere polititjenester 

3.2.1 Politiet har blitt mer enhetlig

3.2.2 Reformen har gitt likere polititjenester

3.3 Mer målrettet innsats - ressursene strekker ikke til alt

3.3.1 Forebygging defineres videre enn før

Nettpatruljer får positive tilbakemeldinger

3.3.2 Bedre etterforskning, men den utfordres av økte krav og for dårlig kapasitet

Straffesaksstatistikken viser at det er færre anmeldelser, lavere oppklaringsprosent og færre restanser i 2022 sammenlignet med 2016

Politiet har satset på etterforskning - gjennom etterforskningsløftet, de prioriterte funksjonene og etablering av spesialiserte etterforskningsmiljøer i alle politidistriktene

Sterkere og mer kompetente fagmiljøer håndterer i større grad alvorlig kriminalitet, men det er fortsatt utfordringer knyttet til etterforskning av organisert, økonomisk og digital kriminalitet generelt

Økende trusselbilde knyttet til digital kriminalitet

3.3.3 Reformen har gitt bedre beredskap i stort, særlig ved alvorlige hendelser

Den spisse beredskapen er styrket mest

Politiet overholder responstider knyttet til oppdrag og krav til svartid på 112, men sliter med å betjene 02800

3.4 Politiet har flere årsverk og økt kompetanse

3.4.1 Kompleks kriminalitet og nye etterforskningsmetoder krever mer ressurser

Politiet har vært budsjettvinnere flere år på rad, men har lite ubundne midler til disposisjon

Andelen politiansatte har økt både i etaten som helhet og i politidistriktene

Proporsjonal økning i politiårsverk i de geografiske og de funksjonelle driftsenhetene

Selv om politidistriktene har fått økte ressurser, må de fordeles på flere roller og funksjoner, og mange opplever en knapp ressurssituasjon

3.4.2 Sterkere fagmiljøer, men lite rom for ny og annen kompetanse

Kunnskapsdeling er blitt en viktig del av politiets virksomhet

Krav om to per tusen har vært styrende for kompetansesammensetningen

Det er viktig at utdanningstilbudet til Politihøgskolen svarer på utviklingen i etatens behov

3.4.3 Usikkert om reformen har gitt en mer effektiv kriminalitetsforebygging

3.5 Politiet har satset mye på ledelsesutvikling og HR

3.5.1 Lederutvikling har vært et satsningsområde

Inntil 2020 var lederutviklingen primært rettet inn mot de øverste ledernivåene

Store ledergrupper i politiet

NLG skulle utvikles til å bli et viktig organ for koordinering og samkjøring av politiet. 

Politiansatte er svært fornøyde med nærmeste leder, mindre fornøyde med toppledelsen

Ledelse i politiet handler mye om administrasjon

3.5.2 Vanskelig å si om kulturen er blitt mer åpen og tillitsfull  

3.6 Bedre metoder og ny teknologi, men usikkert om politiet jobber mer effektivt

3.6.1 De seks prioriterte funksjonene er fortsatt i en implementeringsfase

3.6.2 Digitalisering er i liten grad sett som en del av reformen

Politiet har blitt mer digitale, men sliter med utdaterte systemer og løsninger

Digitalisering er fortsatt ikke nok integrert i metode- og tjenesteutvikling

Referanser

Dokument- og referanseliste

Forkortelser brukt i denne rapporten

Fotnoter

Vedlegg 1: Metode og datagrunnlag

Dokumentstudier

Linker til sentrale datakilder

Intervjuer

Spørreundersøkelser

Studieturer til Danmark og Sverige

Medieanalyse

Referansegruppe

Styrker og svakheter ved metoden og datagrunnlaget

Vedlegg 2: Spørreundersøkelser

Vedlegg 3: UiB panelundersøkelse

Vedlegg 4: Medieanalyse

Vedlegg 5: Medieanalyse 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.