A12 Avstemming av merverdiavgift og rapportering av omvendt avgiftsplikt

Rutinen gjelder for virksomheter som ikke er avgiftspliktige (det vil si registrert i merverdiregisteret). Rutinen omfatter både innrapportering av merverdiavgift og dokumentasjon av aktuelle konti.

Virksomheter som ikke er registrert i merverdiregisteret skal levere MVA-melding i Skatteetatens portal når de har hatt:

  • tjenestekjøp fra utlandet, Svalbard eller Jan Mayen
  • innenlands kjøp av klimakvoter
  • innenlands kjøp av gull

Utløsende hendelse: kvartalsavslutning

Aktuelt regelverk

Reglementet §14

Bestemmelsene pkt. 4.4.6, se også pkt. 4.4.5

Bokføringslovens §11

NBS 5

Hensikt

Dokumentere og avstemme merverdiavgift:

  • Oppgjørskonto merverdiavgift mot mva-meldingen
  • Oppgjørskonto merverdiavgift mot betaling
  • Avstemming og kvalitetssikring av mva-meldingen (grunnlag og beregnet mva.)

I tillegg bør det foretas en rimelighetskontroll av riktig bruk av mva-koder og valutakurs før rapportering og avstemming.

Omfang

Minimum ved periodeavslutning for siste måned i et kvartal.

Rapportering og oppgjør av merverdiavgift for omvendt avgiftsplikt gjøres kvartalsvis til følgende frister:

Kvartal (oppgaveperiode)Oppgave- og betalingsfrist
1. kvartal januar - mars10. mai
2. kvartal april - juni10. august
3. kvartal juli - september10. november
4. kvartal10. februar (året etter)

Senest ved periodeavslutningen for den siste perioden i et kvartal, skal man gjøre klart for innrapportering og betaling av merverdiavgift. En viktig del av dette er å kontrollere at riktig mva-koder er brukt. Kontrollene bør gjøres før den siste regnskapsperioden i kvartalet stenges, slik at feil kan korrigeres i samme kvartal som de har oppstått.

Rimelighetskontroll av riktig bruk av merverdiavgiftskoder 7T/3T kan foretas med utgangspunkt hovedbok eller spesifikasjon av relevante konti og da særlig innenfor områder virksomheten har erfaring med et visst omfang og/eller avvik. Kontrollen bør inkludere stikkprøver av anvendt valutakurser som grunnlag for føring av merverdiavgiften.

  • 7T: Utgående mva ved kjøp av fjernleverbare tjenester fra utlandet, gjelder for virksomheter som er innenfor nettoføringsordningen.
  • 3T: Utgående mva ved kjøp av fjernleverbare tjenester fra utlandet, gjelder for virksomheter som ikke er merverdiavgiftspliktige og er utenfor nettoføringsordningen.

Avgift å betale føres som en leverandørfaktura til Skatteetaten. Husk at forfallsdato = Oppgave- og betalingsfrist.

Framgangsmåte og arbeidsdeling

GrunntjenesteDelserviceOppgave - handlingReferanse
KundeKundeSteg A - Kontroll av riktig bruk av merverdiavgiftskoder (mva-koder)

1. Ta ut rapporten Transaksjoner per avgiftskode (GL05) i Unit4 ERP under Hovedbok/Avgiftsrapportering. Skriv inn mva-kode 7T/3T i feltet for avgiftskode og velg aktuell periode.

2. Kontroller fakturaer fra utenlandske leverandører for aktuelt kvartal. Dette kan gjøres i Hovedbok/Spørring bilag.

• Bilagsart: IV eller IW
• Konto: 2401 (eller annen konto for leverandørgjeld for utenlandske leverandører)
• Kryss av for Resk.nr med tekst.

Dersom det er bilag i denne spørringen utover de i Transaksjoner per avgiftskode, må det vurderes om det er brukt riktig mva-kode på disse bilagene. Kjøp av fjernleverbare tjenester som ville ha vært merverdiavgiftspliktige ved innenlands omsetning skal bokføres med mva-kode 7T/3T.

Er fakturabeløp oppgitt i utenlandsk valuta skal det omregnes til norske kroner med utgangspunkt i Tolletatens valutakurser på leveringstidspunktet.

3. Foreta eventuelle korrigeringer av regnskapet. Retting må gjøres med samme beløp og avgiftskode som på opprinnelig postering.

Se mer om retting i rutinen 7.1 Rutine for retting og ompostering i hovedbok | DFØ (dfo.no)

NB! Den automatiske reverseringsfunksjonen i Unit4 ERP bør ikke benyttes for tilbakeføring og etterfølgende korrigering av bilag med mva-kode 7T/3T. Dette skyldes det tekniske oppsettet av disse kodene.

Se våre kundesider for mer informasjon og eksempler knyttet til kjøp av fjernleverbare tjenester.
Rapport Unit4 ERP Transaksjoner per avgiftskode (GL05)
KundeKundeSteg B - Kontroll og avstemming av avgiftsrapport i Unit4 ERP (GL04)

1. Ta ut testversjon av Avgiftsoppgaven (GL04) fra Unit4 ERP under Hovedbok/Avgiftsrapportering/Avgiftsoppgave til skattekontoret.

Velg variant 3 Avgiftsoppgave TEST. Legg inn aktuell periode fra, periode til og velg tilgjengelig rapport i nedtrekksmenyen for avgiftsrapport på rad 24.

2. Kontroller avgiftsrapporten:

• Stemmer beløpene med spørringene under steg A?
• Stemmer avgift å betale i rapporten med saldo på konto 2703 Utgående merverdiavgift, kjøp av tjenester eller klimakvoter?

3. Kontroller som bør gjøres ved avvik i punkt 2:

• Er det bokført direkte på konto 2703 uten bruk av mva-kode?
• Er reverseringsfunksjonen brukt ved korrigering av mva-kode 7T/3T?

Oppdages det feil i punktene over bør disse korrigeres.

4. Dersom avgiftsgrunnlaget ikke overstiger 2000 kroner i et kvartal, skal avgiften hverken rapporteres eller betales.

5. Saldo på konto 2703 Utgående merverdiavgift, kjøp av tjenester fra utlandet, Svalbard, Jan Mayen eller klimakvoter overføres til konto 2740 Oppgjørskonto merverdiavgift.

Se rutine for automatisk ompostering av mva til oppgjørskonto her.
Rapport Unit4 ERP Avgiftsoppgave til skattekontoret (GL04)
KundeKundeSteg C - Rapportering og betaling av skyldig merverdiavgift

Innrapportering skjer på særskilt mva-meldingen for omvendt mva via Altinn.

• Unit4 mva-kode 3T= SAF-T mva-kode 87: Tjenester kjøpt fra utlandet med omvendt avgiftsplikt uten fradragsrett, høy sats -25%

• Unit4 mva-kode 7T = SAF-T mva-kode 87: Tjenester kjøpt fra utlandet med omvendt avgiftsplikt med «fradragsrett» innenfor nettoføringsordningen, høy sats – 25%

• SAF-T mva-kode 89: Tjenester kjøpt fra utlandet med omvendt avgiftsplikt uten fradragsrett, lav sats - 12 %. Ikke opprettet egen kode i Unit4 ERP.

• SAF-T mva-kode 92: Innenlands kjøp av varer og tjenester med omvendt avgiftsplikt uten fradragsrett, høy sats - 25 %. Ikke opprettet egen kode i Unit4 ERP.

Brukerveiledning og annen informasjon ligger på våre kundesider: 

Brukerveiledning til mva-meldingen | DFØ (dfo.no)

Informasjon om ny mva-melding | DFØ (dfo.no)
DFØKundeSteg D - Dokumentasjon og avstemming - utfylling av fane A12 i avstemmingsmappen

Fyll ut avstemmingsmappens fane A12 og forklar eventuelle avvik.

1. Bruk Transaksjoner per avgiftskode (GL05), se steg A punkt 1 og Avgiftsoppgaven (GL04), se steg B punkt 1 som grunnlag for utfylling av første del av A12.

DFØ lagrer disse rapportene som vedlegg til avstemmingsmappen på DFØ Fildel for kunder med grunntjeneste.

2. Bruk MVA-meldingen og kvittering fra Skatteetaten som grunnlag for utfylling av innrapporterte beløp i post 1 og 2 i siste de lav første tabell i A12.

3. Legg inn betalingsbilaget for kvartalet med info om bilagsnummer og betalingsdato.

Spørring Unit4 ERP

DFØRPA A12 Å betale/til gode iflg regnskapet
DFØKundeÅrsammendrag skattemelding merverdiavgift omvendt avgiftsplikt

Summer fra utfyllingen i avstemmingsskjema over oppdaterer automatisk samleskjemaet under «Årssammendrag skattemelding merverdiavgift omvendt avgiftsplikt».

Per kvartal skal man her legge inn følgende informasjon:

• Bilagsnummer på bilaget for overføring av saldo fra konto 2703 til oppgjørskonto 2740.

• Bilagsnummer for leverandørbilaget for betaling av merverdiavgift.

• Beløpet som er betalt/mottatt til/fra Skatteetaten.

• Bilagsnummer for utbetalingsbilaget som er betalt/mottatt til/fra Skatteetaten.

Kontroller at innbetalt/mottatt MVA stemmer med skyldig/til gode MVA i henhold til konto 2740.
DFØKundeSkjema dateres, signeres og avstemmingskode settes inn.

Henvisninger

Merverdiavgift (dfo.no)

Historiske omregningskurser - valutakode (toll.no)

Brukerveiledning til MVA-meldingen (dfo.no)

Automatisk ompostering av mva til oppgjørskonto (dfo.no)

Oppdatert: 7. juni 2024

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.