Introduksjons- og fratredelsesprogram – for adminbrukere

Veiledning til hvordan du bruker adminsenteret i DFØ HR til å administrere e-postmaler og oppgaver i introduksjons- og fratredelsesprogrammet.

Rollen «Onboarding Admin» har alle de samme tillatelsene som «Onboarding Coordinator». I tillegg har rollen tillatelsene som trengs for å vedlikeholde kundespesifikt innhold i onboardingmodulen i DFØ HR.

Gå til Adminsenter i DFØ HR for å få tilgang til «Introduksjons/- fratredelsesprogram» og «Firmainnstillinger».

Du finner adminsenteret enten via startmenyen, eller i brukermenyen din.

Skjermbilde av Adminsenter i nedtrekksmeny i DFØ HR
Skjermbilde av adminsenteret i nedtrekksmeny i DFØ HR

Da får du opp et bilde som viser Verktøy og Ser du etter hjelp?

Skjermbilde som viser adminsenteret i DFØ HR

Under Verktøy søker du frem handling eller verktøy.

Du kan trykke på Se alle. Da får du opp alle verktøy som er tilgjengelig med rollene du har.

For å angi ett spesifikt verktøy som favoritt, trykk på stjernen til venstre for verktøyet. Bildet under viser hvor du kan klikke for å legge til for eksempel E-posttjenester som favoritt.

Skjermbilde som viser at du kan velge et verktøy som favoritt ved å klikke på stjernen til venstre for verktøyet i listen

Du vil da se verktøyet under favoritter neste gang du går inn i adminsenteret.

Skjermbilde: verktøy du har lagt til som favoritter i DFØ HR

Alle endringer du gjør i program eller e-postmaler, vil være gjeldende for neste introduksjons/-fratredelsesprogram.

E-postmaler

Skjermbilde: e-posttjenester i DFØ HR

I E-posttjenester har du tilgang til aktive maler og e-poststatus.

Under Aktive maler ligger alle malene på e-postnotifikasjonene som sendes ut fra introduksjons- og fratredelsesprogram. Vedlikehold av malene skjer herfra.

Under E-poststatus ligger alle e-postnotifikasjoner som er sendt ut til deltakere i introduksjons- og fratredelsesprogrammet.

Vedlikeholde aktive e-postmaler

Vedlikehold av e-post notifikasjoner vil i all hovedsak gjelde tekst i de aktive e-postmalene. Du kan også endre teksten i maltittel.

Andre endringer vil ikke bli beskrevet i denne veiledningen. Hvis dere har behov for andre endringer, må dere sende en sak til DFØ i kundesenter på nett.

For å se alle de aktive malene, trykk på Flere helt nederst, under listen over maler (markert med en rød firkant nederst i bildet under).

Skjermbilde: aktive maler i DFØ HR

De aktive malene har navnet DFØ Kopier (...). De er kopier av originale maler fra SAP, men med virksomhetsspesifikt oppsett.

Maler med (ONB) i navnet tilhører introduksjonsprogram (onboarding).

Mal med (OFB) i navnet tilhører fratredelsesprogram (offboarding )

Oversikt over malene med innhold finner dere også i deres egen "workbook" under fanen
e-postnotifikasjoner.

Skjermbilde av "workbook" i DFØ HR

Når du vet hvilken mal du skal endre trykker du på malens tittel:

Skjermbilde: velge en mal i listen i DFØ HR

Du kommer da til et skjema hvor du kan redigere malen.

Skjermbilde: rediger mal i DFØ HR

Her kan du endre tittelen på malen, for eksempel hvis dere vil ha en norsk maltittel eller en annen tittel som gjør det enklere for dere som virksomhet å få kategorisert de ulike malene.

Klikk på Trinn 2 for å gå videre. Her kan du bestemme om det skal sendes ut påminnelser og hyppigheten av disse.

Skjermbilde: sett opp regler i e-postmal i DFØ HR

Trykk på Trinn 3 for å gå videre. Her kan du redigere teksten i e-postmalen.

Skjermbilde: definer e-postinnhold

I nedtrekksmenyen velger du Norsk bokmål for å redigere e-post som går ut på bokmål.

For å endre e-post som går ut på engelsk, velger du English UK.

Skjermbilde: velge språk for å redigere e-postmal

Trykk på + Sett inn token for å få opp en oversikt over tilgjengelige flettefelt som kan settes inn i teksten.

Skjermbilde: liste over token

Trykk på Lagre når du er ferdig med dine oppdateringer. Neste gang denne e-postmalen trigges vil den sendes ut med den oppdaterte teksten.

NB! I lenkene i e-posten er det også benyttet tokens. Disse må ikke endres. Da vil lenken ikke lengre ta bruker til rett url (nettside). Ved behov for bistand med lenke i e-post, må du sende inn sak til DFØ via kundesenter på nett.

Se e-poststatus

Skjermbilde: e-poststatus

Under E-poststatus kan du se alle e-poster som er sendt ut til deltakere i introduksjons- og fratredelsesprogram.

Trykk på trakten for filtreringskriterier i søk etter e-post.
Trykk på pilene opp eller ned til høyre for stigende eller synkende rekkefølge.

Skjermbilde: symbolene trakt og piler opp og ned

Under Handling har du tre ikoner.

Skjermbilde: ikonene under Handling

Trykk på e-postsymbolet for å se innholdet i e-posten du har valgt.

Trykk på tilbakepilen for å sende e-posten på nytt.

Trykk på arket for å se flere detaljer.

Administrere oppgaver for introduksjonsprogram og fratredelsesprogram

Et introduksjons- eller fratredelsesprogram er en samling av oppgaver som skal gjennomføres i introduksjons- eller fratredelsesprosessen for en ansatt.

Det er mulig å opprette flere ulike program med ulikt sett av oppgaver. Hvilke ansatte de ulike programmene skal trigges for styres av forretningsregler.

Det er DFØ som definerer forretningsreglene. Derfor blir de ikke beskrevet i denne veiledningen.

For spørsmål rundt eller behov for oppsett av flere program send sak til DFØ i kundesenter på nett.

DFØ HR inneholder et fast sett med oppgaver. Virksomhetene som bruker DFØ HR velger selv hvilke av disse oppgavene de ønsker aktive i sitt/sine program.

For å administrere oppgavene under introduksjonsprogrammet, klikk på blyantikonet.

Skjermbilde: administrere oppgaver

Oversikten viser alle oppgavene din virksomhet har bestemt at dere vil ha i programmet. Du kan også se om oppgaven er obligatorisk eller ikke, forfall før startdato og ansvarlig gruppe.

Skjermbilde: liste over oppgaver

Eksempel på oppgave: skrive velkomsthilsen

Her endres standardteksten som kommer opp når oppgaven blir utført. Teksten kan redigeres av oppgaveansvarlig for utsendelse.

Skjermbilde: rediger velkomshilsen

Under Oppgaveattributter angir du om oppgaven skal være obligatorisk eller ikke. En oppgave som settes som obligatorisk vil også ha en ansvarlig gruppe.

Forfallsdato angir datoen for når oppgaven vil få status forfalt og bli rød i oppgaveoversikten på instrumentbord for introduksjonsprogram. Du kan endre antall dager.

Tildelt til er feltet hvor du legger inn hvem som er ansvarlig for oppgaven. Det må være en av ansvarsgruppene som er definert under Generelle innstillinger for introduksjonsprogram. Trykk på nedtrekksmenyen for å se tilgjengelige grupper du kan velge.

Skjermbilde: nedtrekksmeny ansvarlig for oppgave

Trykk på Fullført når du er ferdig å redigere.

Trykk på Avbryt hvis du ikke vil oppdatere.

Ikke-obligatorisk oppgave

Skjermbilde: Hvordan finne frem?

Denne oppgaven er satt som ikke obligatorisk. Når oppgaven ikke er obligatorisk er ikke feltene forfallsdato og tildelt til synlig.

En oppgave som settes som ikke obligatorisk har ikke en ansvarlig gruppe.

Det går ikke ut e-post notifikasjon på oppgaver som ikke er obligatorisk og der settes ikke noe forfallsdato.

Legge til oppgaver

Trykk på Legg til oppgave for å legge til ny oppgave i programmet. Du får da opp oversikten over tilgjengelige oppgaver.

Skjermbilde: Legg til oppgave

Ta stilling til om oppgaven skal være obligatorisk eller ikke, forfallsdato og hvem som skal være ansvarlig for oppgaven.

Trykk Fullført for å lagre.

For å oppdatere programmet med endringene du har gjort – trykk på knappen Send nede i høyre hjørne.

Under Oppgaveinnstillinger administreres oppgave for utstyrskategorier med tilhørende elementer.

Skjermbilde: oppgaveinnstillinger

For hvert utstyr som legges inn i programmet, vil det bli generert en oppgave.

Trykk på + Ny kategori for å legge til utstyr.

Legg inn verdier i felt med rød stjerne (obligatoriske felt).

Skjermbilde: Legg til utstyrskategori

Trykk på Send for å lagre.

Skjermbilde: utstyr lagt til

Så går du til Introduksjonsprogrammer. Trykk på blyantikonet for å redigere.

Trykk på Legg til oppgave. Legg til Oppgaven for utstyrsforespørsel.

Den nye oppgaven legger seg da i listen over tilgengelige oppgaver i programmet.

Skjermbilde: liste over oppgaver

Slette oppgaver

For å slette oppgaver fra programmet trykk på søppelbøtteikonet.

Oppgaver i fratredelsesprogrammet

Når du skal administrere oppgaver i fratredelsesprogrammet er fremgangsmåten helt lik som beskrevet for introduksjonsprogram. Både når det gjelder å slette oppgaver, legge til ny oppgave og administrere eksisterende oppgave.

Oppdatert: 13. januar 2023

Kontakt

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.