Modulen HR-kjerne

HR-kjerne blir grunnsteinen i DFØ HR. Den samler alle relaterte og relevante data ett sted og sikrer en trygg og god brukeropplevelse.

Modulen HR-kjerne er grunnsteinen i DFØ HR og masterdatakilde for ansatt, stilling- og organisasjonsdata.

Modulen HR-kjerne er grunnsteinen i DFØ HR og masterdatakilde for ansatt, stilling- og organisasjonsdata. Dette betyr at en del av dataen som i dag ligger i SAP lønnssystem vil flyttes over til HR-kjerne. Dermed vil data som er mer HR-relatert havne i DFØ HR, mens data som behandler lønn vil administreres i lønnssystemet.

Følgende prosesser som i dag håndteres via lønnssystemet vil bli vedlikeholdt fra DFØ HR:

  • Ansettelser
  • Stillingsendringer
  • Persondataendringer
  • Organisasjonsendringer
  • Fratredelser og pensjonering

De fleste data vil overføres til lønnssystemet, men vil fremover vedlikeholdes i DFØ HR.

Modulen HR-kjerne sikrer god dataflyt mellom DFØ HR og vårt lønnssystem, samt integrasjon mot øvrige applikasjoner.

Denne modulen er derfor en del av grunnpakken for HR-systemløsningen fra DFØ. I tillegg sikrer HR-kjerne en god prosesshåndtering på tvers av øvrige moduler, ettersom masterdataen ligger i denne modulen.

Et eksempel på samhandling er i rekrutteringsprosessen, hvor informasjon som ligger på stillingen i HR-kjerne følger med inn i rekrutteringsmodulen.

Informasjon som er registrert underveis i rekrutteringsprosessen vil senere overføres til HR kjerne for tilsetting av nyansatt.

Hvis du har oppgaver til behandling finner du dem enkelt under «Gjøremål» på startsiden i DFØ HR.

HR-kjerne forsidebilde

Personprofil

All informasjon om den ansatte samles på en egen personprofil i systemet. Hver enkelt ansatt kan gjøre endringer på egen personprofil.

I personprofilen er det blant annet mulighet for å:

  • Oppbevare informasjon om utlånte gjenstander
  • Laste opp relevante personlige dokumenter og vedlegg
  • Etablere avtale om utvidet overtid
  • Holde oversikt over skattefritak, sosiale ordninger i bostedsland og arbeidstillatelser
  • Holde oversikt over arbeidsavtalers sluttdato og prøvetidsperioder
  • Holde oversikt over medarbeideres utdannelse, arbeidserfaring, kurs og sertifiseringer
Ansatte kan selv administrere og vedlikeholde kontaktopplysninger, personlig informasjon, arbeidserfaring, utdanning, språk og sertifiseringer.

Rollebasert tilgangsstyring

DFØ HR har rollebasert tilgangsstyring, og det er forhåndsdefinert hvem som kan se hva og hvem som har tilgang til å utføre og godkjenne ulike prosesser. Med dette har vi blant annet begrenset hvor mye informasjon en ansatt kan se om andre medarbeidere i systemet, men alle har samtidig bred tilgang til egne data.

Ledere vil ha utvidet tilgang til å se og vedlikeholde informasjon om tilknyttede medarbeidere.

HR-medarbeidere vil ha tilgang til å vedlikeholde informasjon om ansatte, organisasjonen og stillinger. En lokal HR-medarbeider kan få tilgang til ansatte for angitte deler av organisasjonen. DFØ HR har stedfortrederfunksjonalitet.

Personalkart

I personalkartet får du et grafisk bilde over rapporteringsstrukturen i virksomheten. Dersom du er prosjektleder og det er ansatte som skal rapportere til deg, kan du legge inn en matrisetilknyting som vil vises som en stiplet linje. Prosjektleder vil da kunne se teamet som skal rapporterer til seg i systemet.

Stillingskart

I stillingskartet kan en administrere stillingene i organisasjonen. En leder kan vedlike stillingsdata for egne medarbeidere og opprette nye stillinger som senere kan utlyses via rekrutteringsmodulen. Som HR-medarbeider vil du få tilgang til alle stillinger i virksomheten.

Organisasjonskart

I organisasjonskartet kan en enkelt navigere seg rundt i organisasjonsstrukturen til virksomheten. En HR-medarbeider har tilgang til å vedlikeholde organisasjonen og kan opprette enheter og gjøre endringer direkte herfra.

Oppdatert: 15. januar 2023

Kontakt

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.