Kapittel

Vedlegg 1

Vedlegg til hver land.

Sverige

I tabellen under beskrives noen av de prosedyrene/rutinene i den svenske budsjettprosessen som kan tenkes å bidra til å understøtte strategiske beslutninger og hvorfor. Prosessene viser bl.a. hvordan Sverige beregner utgifter for flere år fram i tid i ulike faser i budsjettprosessen helt innledningsvis i den første fasen av budsjettprosessen (før budsjettåret starter).

  • Tabellens venstre kolonne: Her har vi gjengitt og til dels forkortet beskrivelsene av disse prosessene slik de omtales på Regeringskansliets nettsider Om budgetprosessen.284
  • Tabellens høyre kolonne: Viser våre vurderinger av hvorfor prosessen kan tenkes å ha en strategisk betydning for å kunne ta beslutninger og gjøre prioriteringer i budsjettprosessen.
Sentrale prosesser / rutinerVåre vurderinger
FASE 1: Før budsjettåret starter
Finansdepartementet tar fram og sammenstiller ulike prognoser og analyser
• Virksomhetene leverer sine budsjettunderlag der de beregner hvor store utgiftene forventes å bli de tre kommende årene.
• Departementene sammenstiller sine underliggende virksomheters underlag og lager konsekvensberegninger til finansdepartementet.
• Et samlet bilde av hvor store statens utgifter og inntekter forventes å bli de neste årene vokser fram.
• Finansdepartementet lager 4–5 prognoser over statens og den offentlige sektorens utgifter og inntekter.
• Finansdepartementet lager makroprognoser om verdensøkonomien og Sveriges økonomi. Prognosene brukes som underlag til konsekvensberegninger for de virksomhetsområdene som påvirkes positivt eller negativt av den makroøkonomiske tilstanden. 

At underliggende virksomheter beregner utgifter for de tre kommende årene gjør at både virksomhetene selv og overordnet departement får et bilde av samlete utgifter fram i tid.

 

Når overordnet departement sammenstiller alle utgiftene fra sine underliggende virksomheter, får de et mer helhetlig sektorvis bilde.

 

I neste omgang får finansdepartementet et grunnlag for å beregne statens utgifter på et tidlig tidspunkt i budsjettprosessen, og for å kunne lage prognoser og makroprognoser.

 

Finanspolitikken utformes
• Regeringskansliet benytter også andre underlag som hjelp til utforming av finanspolitikken, som oppfølginger av effekter av regjeringens politikk og framoverskuende analyser av ideer og forslag. Prognosene og analysene utgjør er en del av regjeringens underlag for utformingen av finanspolitikken. Et finanspolitisk rammeverk setter rammer og regler for hvordan finanspolitikken kan og må utformes og hvordan budsjettprosessen skal gjennomføres. 
• Dette legges til grunn når regjeringen trekker opp retningslinjene for den økonomiske politikken og budsjettpolitikken. 
• Disse retningslinjene redegjøres for i den økonomiske vårproposisjonens innledende del som kalles retningslinjekapittelet.

Regeringskansliet tar steget videre ved å vurdere effekter av regjeringens politikk og lage framoverskuende analyser og prognoser i en større kontekst. 

 

Dette legges til grunn i form av retningslinjer for den økonomiske politikken og budsjettpolitikken i den økonomiske vår-proposisjonen.285

Den økonomiske vårproposisjonen leveres til Riksdagen 

• I midten av april leverer regjeringen en økonomisk vårproposisjon til Riksdagen med forslag til overordnet innretning for finanspolitikken, regjeringens syn på utfordringer politikken står overfor, samt prognoser for utgifter og inntekter og oppfølging av budsjettpolitiske mål. Normalt inngår også regjeringens vurdering av hvor stort utgiftstaket for staten og alderspensjonssystemets utgifter skal være om tre år. 
• De to kommende utgiftstakene er allerede fastsatt av Riksdagen ifm. tidligere budsjettproposisjoner.

• Den økonomiske vårproposisjonen utgjør dermed innledning og en plattform for arbeidet med høstens budsjettproposisjon.

Den økonomiske vårproposisjonen kan ha en strategisk betydning for innretningen på budsjettet fordi den skal fungere som en plattform og gi retning til statsbudsjettet som legges fram om høsten. 
Utforming av resultater (resultatredovisningar)
• På våren jobber Regeringskansliet med å analysere hvilke resultater som er oppnådd ift. målene som rRksdagen har besluttet på de 27 utgiftsområdene som statens budsjett er inndelt i. 
• Med resultater menes her nasjonal eller internasjonal samfunnstilstand som politikken har som formål å påvirke. F.eks. klima, miljø, helse og utdanning.
• Arbeidet baseres blant annet på myndighetenes årsrapporter, statistikk og rapporter av ulike slag. 
• Regjeringen er pålagt å redegjøre for resultater i budsjettproposisjonen ut fra målene som Riksdagen har besluttet for utgiftsområdene.
De samlete analysene som Regeringskansliet gjør av hvilke resultater som er oppnådd på de 27 utgiftsområdene, blir en form for internkontroll og gjennomgang av hvorvidt regjeringen har oppnådd de fastsatte målene for foregående år.

Fotnoter

284Om budgetprocessen - Regeringen.se

Oppdatert: 20. juni 2025

DFØ-notat 2025:5 Strategisk arbeid i statsbudsjettprosessen

Skriv ut / lag PDF

Sammendrag

Fotnoter

1. Innledning

1.1 Bakgrunn og formål

1.2 Funn fra kartleggingen i 2023

Hva gjør andre land?

1.3 Oppdragsløsning, avgrensinger og metode 

Metode

1.4 Oppbygging av notatet

Fotnoter

2. Hva er en budsjettprosess?

2.1 Om den norske budsjettprosessen

Fleksibilitet i den norske budsjettprosessen

2.2 Rammer, føringer og anbefalinger om budsjettprosessen

2.2.1 OECDs anbefalinger om flerårige budsjettrammeverk

2.2.2 EUs finanspolitiske rammeverk

2.2.3 OECDs Strategic Budgeting Initiatives

2.2.4 Resultatbudsjettering, programbudsjettering og områdegjennomganger

Fotnoter

3. Organisering og arbeidsfordeling i budsjettprosessen

3.1 Sentrale aktører og ansvar i budsjettprosessen

Finansdepartementet i Danmark har et sterkt samordningsansvar

I Sverige har regjeringen kollektivt ansvar for beslutninger

Regjeringskansliet som departementsfellesskap og regjeringens stab

Statsministerens kontor i Finland har en viktig rolle for regjeringens strategiske arbeid

Sentrale aktører i andre land

3.2 Utvalg eller komiteer, som del av eller i tillegg til statsministerens kontor og finansdepartementet

3.3 Uavhengige rådgivende utvalg og revisjonsorganer

Fotnoter

4. Prosesser og mekanismer som kan understøtte strategisk arbeid

4.1 Strategisk tilnærming i andre lands budsjettprosesser

Finanslovforslaget i Danmark gir et samlet budsjettoverslag for de neste fire årene

Arbeidet med den økonomiske vårproposisjonen gir retning for høstens budsjettproposisjon i Sverige

Finansdepartementet i Finland legger sterke føringer for budsjettet

Den årlige budsjettprosessen på New Zealand innledes med en strategisk fase

4.2 Flerårige utgiftstak og flerårige budsjetter

Bindende utgiftstak i Danmark

Sveriges overskuddsmål skal bidra til langsiktige bærekraftige offentlige finanser

Finlands utgiftstak er hovedinstrumentet for den finanspolitiske styringen

De fleste land har en form for flerårige budsjetter

4.3 EU-krav om plan for mellomlang sikt

4.4 Programbudsjettering

4.5 Områdegjennomganger og utredninger

Områdegjennomganger i Danmark

Utredninger i Sverige

4.6 Strategiske budsjettinitiativer

Fotnoter

5. Sammenheng mellom strategi, plan og budsjett

5.1 Regjeringens mål går igjen i sentrale dokumenter for Danmark

5.2 Rød tråd mellom regjeringens plattform, prioriteringer og budsjettdokumenter i Sverige

5.3 Regjeringsplattformen i Finland setter føringer for alt regjeringen legger fram

5.4 Sammenheng mellom strategi, plan og budsjett i andre land og kommuner

Fotnoter

6. Mål og resultater i budsjettprosessen

6.1 I Danmark settes det mål, men resultatene påvirker ikke prioriteringene i statsbudsjettet

6.2 Resultatinformasjon begrunner budsjettforslag og prioriteringer i svenske budsjetter

6.3 I Finland rapporterer regjeringen årlig resultater av budsjettildelinger til parlamentet

6.4 Mål og resultater i andre land

Fotnoter

7. Presentasjon og formidling

7.1 Danmark tilrettelegger informasjon om budsjettet i flere kanaler og publikasjoner

7.2 Sverige har en nettside om status for oppfølgingen av regjeringens prioriteringer

7.3 Finland har en åpen og transparent presentasjon av statsbudsjettet

7.4 New Zealand har dashbord der budsjettet presenteres på en lettfattelig måte

7.5 Bruk av dashboard gir både oversikt og muligheter for analyse i Canada

Estlands «one-pagers» om ulike temaer

Fotnoter

8. Oppsummering og veien videre

Fotnoter

9. Litteratur

Norge

Danmark

Sverige

Finland

Island

Canada

New Zealand

Storbritannia

OECD

EU og andre internasjonale kilder

Vedlegg 1

Sverige

Fotnoter

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.