Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1999 2000 2001 2002 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2012 2013 2014 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2025 Fasett Publisert på (-) Anskaffelser Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kommunikasjon Kompetanse Ledelse Norge og EU/EØS (-) Omstilling Organisering Regelverk Regional statsforvaltning Samordning Styring Tilskudd Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer DFØ-notat 2025:1 Hvordan får vi til grønnere og smartere offentlige innkjøp? Suksessfaktorer hentet fra Eksempelbanken for bærekraftige og innovative anskaffelser. Utredning om standardiserte minimumskrav i offentlige anskaffelser DFØ har på oppdrag fra departementene utredet bruk av standardiserte minimumskrav for klima og miljø i offentlige anskaffelser, som et kunnskapsgrunnlag for lovutvalget for anskaffelser. Respekt for menneskerettigheter i offentlige anskaffelser Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sammen med KPMG har skrevet rapporten «Respekt for menneskerettigheter i offentlige anskaffelser: Hvordan ivaretar de største offentlige virksomhetene lovkravet?». DFØ-rapport 2022:6 Sluttrapport: Effektevaluering av nærpolitireformen DFØ (tidligere Difi) har fulgt nærpolitireformen fra 2016 til 2022. Etter vel seks år har det skjedd mange positive endringer i politiet, men alle reformmålene er ikke nådd fullt ut. Evaluering av klimasats-støtte til systematisk arbeid med klimahensyn i offentlige anskaffelser På oppdrag for DFØ og Miljødirektoratet har Menon evaluert Klimasats sin støtte til systematisk arbeid med klimakrav i anskaffelser i kommunal sektor. Menon vurderer at støtten treffer et behov, trolig utløser addisjonell aktivitet og fører til flere grønne anskaffelser i prosjektperioden for de enkelte tilskudd. Lav- og nullutslippskrav ved anskaffelse av ferger og hurtigbåter Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) fikk sammen med Miljødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet oppdrag fra Klima – og miljødepartementet (KLD) om å utrede mulige lav- og nullutslippskrav og -kriterier i offentlige anskaffelser av ferger, hurtigbåter og andre sjøtransporttjenester. Statens vegvesen har også deltatt i arbeidet. DFØ-rapport 2022:1 Statsansatteundersøkelsen 2021 Statsansatteundersøkelsen blir gjennomført hvert tredje år, og er en representativ undersøkelse blant statens ansatte. Høsten 2021 ble undersøkelsen gjennomført for sjette gang siden 2007. DFØ-notat 2021:3 Nye veier til en kunnskapsbasert forvaltningsutvikling? Dette notatet er et kunnskapsgrunnlag til Forvaltningskonferansen 2021 og er grunnlag for Direktoratet for forvaltning og økonomistyrings (DFØ) eget innlegg. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Side 3 Neste side
DFØ-notat 2025:1 Hvordan får vi til grønnere og smartere offentlige innkjøp? Suksessfaktorer hentet fra Eksempelbanken for bærekraftige og innovative anskaffelser.
Utredning om standardiserte minimumskrav i offentlige anskaffelser DFØ har på oppdrag fra departementene utredet bruk av standardiserte minimumskrav for klima og miljø i offentlige anskaffelser, som et kunnskapsgrunnlag for lovutvalget for anskaffelser.
Respekt for menneskerettigheter i offentlige anskaffelser Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sammen med KPMG har skrevet rapporten «Respekt for menneskerettigheter i offentlige anskaffelser: Hvordan ivaretar de største offentlige virksomhetene lovkravet?».
DFØ-rapport 2022:6 Sluttrapport: Effektevaluering av nærpolitireformen DFØ (tidligere Difi) har fulgt nærpolitireformen fra 2016 til 2022. Etter vel seks år har det skjedd mange positive endringer i politiet, men alle reformmålene er ikke nådd fullt ut.
Evaluering av klimasats-støtte til systematisk arbeid med klimahensyn i offentlige anskaffelser På oppdrag for DFØ og Miljødirektoratet har Menon evaluert Klimasats sin støtte til systematisk arbeid med klimakrav i anskaffelser i kommunal sektor. Menon vurderer at støtten treffer et behov, trolig utløser addisjonell aktivitet og fører til flere grønne anskaffelser i prosjektperioden for de enkelte tilskudd.
Lav- og nullutslippskrav ved anskaffelse av ferger og hurtigbåter Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) fikk sammen med Miljødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet oppdrag fra Klima – og miljødepartementet (KLD) om å utrede mulige lav- og nullutslippskrav og -kriterier i offentlige anskaffelser av ferger, hurtigbåter og andre sjøtransporttjenester. Statens vegvesen har også deltatt i arbeidet.
DFØ-rapport 2022:1 Statsansatteundersøkelsen 2021 Statsansatteundersøkelsen blir gjennomført hvert tredje år, og er en representativ undersøkelse blant statens ansatte. Høsten 2021 ble undersøkelsen gjennomført for sjette gang siden 2007.
DFØ-notat 2021:3 Nye veier til en kunnskapsbasert forvaltningsutvikling? Dette notatet er et kunnskapsgrunnlag til Forvaltningskonferansen 2021 og er grunnlag for Direktoratet for forvaltning og økonomistyrings (DFØ) eget innlegg.