Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 2018 2020 2022 2023 Fasett Publisert på (-) Anskaffelser Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kommunikasjon Kompetanse Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering Regelverk Regional statsforvaltning Samordning Styring Tilskudd Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Utredning om standardiserte minimumskrav i offentlige anskaffelser DFØ har på oppdrag fra departementene utredet bruk av standardiserte minimumskrav for klima og miljø i offentlige anskaffelser, som et kunnskapsgrunnlag for lovutvalget for anskaffelser. Respekt for menneskerettigheter i offentlige anskaffelser Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sammen med KPMG har skrevet rapporten «Respekt for menneskerettigheter i offentlige anskaffelser: Hvordan ivaretar de største offentlige virksomhetene lovkravet?». Evaluering av klimasats-støtte til systematisk arbeid med klimahensyn i offentlige anskaffelser På oppdrag for DFØ og Miljødirektoratet har Menon evaluert Klimasats sin støtte til systematisk arbeid med klimakrav i anskaffelser i kommunal sektor. Menon vurderer at støtten treffer et behov, trolig utløser addisjonell aktivitet og fører til flere grønne anskaffelser i prosjektperioden for de enkelte tilskudd. Lav- og nullutslippskrav ved anskaffelse av ferger og hurtigbåter Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) fikk sammen med Miljødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet oppdrag fra Klima – og miljødepartementet (KLD) om å utrede mulige lav- og nullutslippskrav og -kriterier i offentlige anskaffelser av ferger, hurtigbåter og andre sjøtransporttjenester. Statens vegvesen har også deltatt i arbeidet. DFØ-rapport 2020:10 Administrative fellestjenester for statlige virksomheter Rapporten viser at bruken av administrative fellestjenester statlige virksomheter øker samtidig som tilgangen til administrative fellestjenester er i utvikling. Ny teknologi bidrar til å drive frem både videreutvikling av eksisterende tjenester og utvikling av helt nye. Rapport fra DFØ og Miljødirektoratet Nullutslippstransport i leveranser til det offentlige. Kunnskapsgrunnlag Kunnskapsgrunnlaget er utarbeidet som en del av arbeidet med regjeringens handlingsplan for grønne og innovative offentlige anskaffelser. Digdir-rapport 2020:1 Fra støtte til strategisk premissgiver? Om utvikling og organisering av anskaffelsesfunksjonen Digitaliseringsdirektoratet har kartlagt hvordan virksomheter kan organisere anskaffelsesfunksjonen for at anskaffelser skal være et sterkere strategisk virkemiddel for virksomhetens måloppnåelse. Difi-rapport 2018:9 Administrative fellesfunksjoner i staten. Status og utviklingsmuligheter Difi har kartlagt behov og tilbud av felles administrative støttefunksjoner i staten. Hovedinntrykket er at små og mellomstore virksomheter på en effektiv måte ivaretar sine administrative funksjoner. Kapasitet og kompetanse innenfor anskaffelser, IKT og sikkerhet oppleves imidlertid som en utfordring. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Neste side
Utredning om standardiserte minimumskrav i offentlige anskaffelser DFØ har på oppdrag fra departementene utredet bruk av standardiserte minimumskrav for klima og miljø i offentlige anskaffelser, som et kunnskapsgrunnlag for lovutvalget for anskaffelser.
Respekt for menneskerettigheter i offentlige anskaffelser Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sammen med KPMG har skrevet rapporten «Respekt for menneskerettigheter i offentlige anskaffelser: Hvordan ivaretar de største offentlige virksomhetene lovkravet?».
Evaluering av klimasats-støtte til systematisk arbeid med klimahensyn i offentlige anskaffelser På oppdrag for DFØ og Miljødirektoratet har Menon evaluert Klimasats sin støtte til systematisk arbeid med klimakrav i anskaffelser i kommunal sektor. Menon vurderer at støtten treffer et behov, trolig utløser addisjonell aktivitet og fører til flere grønne anskaffelser i prosjektperioden for de enkelte tilskudd.
Lav- og nullutslippskrav ved anskaffelse av ferger og hurtigbåter Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) fikk sammen med Miljødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet oppdrag fra Klima – og miljødepartementet (KLD) om å utrede mulige lav- og nullutslippskrav og -kriterier i offentlige anskaffelser av ferger, hurtigbåter og andre sjøtransporttjenester. Statens vegvesen har også deltatt i arbeidet.
DFØ-rapport 2020:10 Administrative fellestjenester for statlige virksomheter Rapporten viser at bruken av administrative fellestjenester statlige virksomheter øker samtidig som tilgangen til administrative fellestjenester er i utvikling. Ny teknologi bidrar til å drive frem både videreutvikling av eksisterende tjenester og utvikling av helt nye.
Rapport fra DFØ og Miljødirektoratet Nullutslippstransport i leveranser til det offentlige. Kunnskapsgrunnlag Kunnskapsgrunnlaget er utarbeidet som en del av arbeidet med regjeringens handlingsplan for grønne og innovative offentlige anskaffelser.
Digdir-rapport 2020:1 Fra støtte til strategisk premissgiver? Om utvikling og organisering av anskaffelsesfunksjonen Digitaliseringsdirektoratet har kartlagt hvordan virksomheter kan organisere anskaffelsesfunksjonen for at anskaffelser skal være et sterkere strategisk virkemiddel for virksomhetens måloppnåelse.
Difi-rapport 2018:9 Administrative fellesfunksjoner i staten. Status og utviklingsmuligheter Difi har kartlagt behov og tilbud av felles administrative støttefunksjoner i staten. Hovedinntrykket er at små og mellomstore virksomheter på en effektiv måte ivaretar sine administrative funksjoner. Kapasitet og kompetanse innenfor anskaffelser, IKT og sikkerhet oppleves imidlertid som en utfordring.