Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1997 1998 1999 2000 2002 2005 2006 2008 2009 2010 (-) 2011 2012 2013 2014 2015 (-) 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kompetanse Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering (-) Regelverk Samordning (-) Styring Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Oppsummering av statlige virksomheters vurdering av behovet for internrevisjon 72 virksomheter er pålagt å vurdere bruk av internrevisjon etter DFØs oversikt. Det er mottatt kopi fra 61 av disse virksomhetene per 20. juni 2016. Difi-rapport 2016:3 Nytt veg- og jernbanedirektorat? Om direktoratsoppgåver i veg- og jernbaneforvaltninga Difi har kartlagt og vurdert oppgåvestrukturen og sentrale problemstillingar knytt til ei eventuell samanslåing av Statens vegvesen og det nye Jernbanedirektoratet. Vi anbefaler å vente med ytterlegare organisasjonsendringar, men Samferdsledepartementet bør vurdere eiga organisering og Statens vegvesens ansvar og funksjon regionalt. Etatane bør også samarbeide meir og utvikle fleire fellestenester og –funksjonar mellom anna på planleggings- og anskaffingsområdet. DFØ-rapport 2016:2 Oversikt over statlige virksomheter med utgangspunkt i økonomiregelverkets bestemmelser Rapporten gir en oversikt over statlige virksomheter med utgangspunkt i økonomiregelverkets bestemmelser, og synliggjør den hierarkiske sammenhengen mellom ulike regnskapsførende enheter, virksomheter og departement. Difi-rapport 2016:1 Evaluering av ordningen med desentralisert påtalemyndighet ved Oslo politidistrikt Med virkning fra 1. januar 2014 ble påtalemyndigheten i Oslo politidistrikt omorganisert. Difi har evaluert i hvilken grad Oslo politidistrikt har oppnådd de ønskede effektene med omorganiseringen av påtalemyndigheten i distriktet. DFØ-rapport 2016:1 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2015 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse. Difi-rapport 2011:9 Rapportering til besvær? Evaluering av rapportering til Kunnskapsdepartementet Kunnskapsdepartementet (KD) har 54 underliggende virksomheter som rapporterer til departementet. KD ønsket å få vurdert omfanget av rapporteringen, om rapporteringen er relevant for målene i sektoren, om virksomhetene selv har nytte av rapporteringen og om departementet bruker informasjonen. Kartleggingen har omfattet KD og 9 ulike typer virksomheter. Difi-rapport 2011:5 Statlege selskap og føretak med sektorpolitiske mål. Ei kartlegging av styringshøve og faktisk bruk av verkemiddel. Føremålet med kartlegginga har vore å skaffe fram kunnskap om korleis staten styrer heileigde selskap og føretak med sektorpolitiske oppgåver. Kartlegginga femner om i alt tretti selskap og føretak. Difi-rapport 2011:4 Embetsstyringen av Fylkesmannen På oppdrag av Utdanningsdirektoratet (Udir) har Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) gjennomført en vurdering av Udirs fagstyring av Fylkesmannen. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Neste side
Oppsummering av statlige virksomheters vurdering av behovet for internrevisjon 72 virksomheter er pålagt å vurdere bruk av internrevisjon etter DFØs oversikt. Det er mottatt kopi fra 61 av disse virksomhetene per 20. juni 2016.
Difi-rapport 2016:3 Nytt veg- og jernbanedirektorat? Om direktoratsoppgåver i veg- og jernbaneforvaltninga Difi har kartlagt og vurdert oppgåvestrukturen og sentrale problemstillingar knytt til ei eventuell samanslåing av Statens vegvesen og det nye Jernbanedirektoratet. Vi anbefaler å vente med ytterlegare organisasjonsendringar, men Samferdsledepartementet bør vurdere eiga organisering og Statens vegvesens ansvar og funksjon regionalt. Etatane bør også samarbeide meir og utvikle fleire fellestenester og –funksjonar mellom anna på planleggings- og anskaffingsområdet.
DFØ-rapport 2016:2 Oversikt over statlige virksomheter med utgangspunkt i økonomiregelverkets bestemmelser Rapporten gir en oversikt over statlige virksomheter med utgangspunkt i økonomiregelverkets bestemmelser, og synliggjør den hierarkiske sammenhengen mellom ulike regnskapsførende enheter, virksomheter og departement.
Difi-rapport 2016:1 Evaluering av ordningen med desentralisert påtalemyndighet ved Oslo politidistrikt Med virkning fra 1. januar 2014 ble påtalemyndigheten i Oslo politidistrikt omorganisert. Difi har evaluert i hvilken grad Oslo politidistrikt har oppnådd de ønskede effektene med omorganiseringen av påtalemyndigheten i distriktet.
DFØ-rapport 2016:1 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2015 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse.
Difi-rapport 2011:9 Rapportering til besvær? Evaluering av rapportering til Kunnskapsdepartementet Kunnskapsdepartementet (KD) har 54 underliggende virksomheter som rapporterer til departementet. KD ønsket å få vurdert omfanget av rapporteringen, om rapporteringen er relevant for målene i sektoren, om virksomhetene selv har nytte av rapporteringen og om departementet bruker informasjonen. Kartleggingen har omfattet KD og 9 ulike typer virksomheter.
Difi-rapport 2011:5 Statlege selskap og føretak med sektorpolitiske mål. Ei kartlegging av styringshøve og faktisk bruk av verkemiddel. Føremålet med kartlegginga har vore å skaffe fram kunnskap om korleis staten styrer heileigde selskap og føretak med sektorpolitiske oppgåver. Kartlegginga femner om i alt tretti selskap og føretak.
Difi-rapport 2011:4 Embetsstyringen av Fylkesmannen På oppdrag av Utdanningsdirektoratet (Udir) har Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) gjennomført en vurdering av Udirs fagstyring av Fylkesmannen.