Kapittel

7. Kostnader med budsjettvirkning

Vi har konsentrert denne drøftingen til kostnader knyttet til forvaltningsapparatet og har ikke sett på hva dette vil medføre for leverandører, brukere og tredjeparts kontrollorganer.

Noen medlemsland har startet diskusjonen om hvor store kostnader KI-forordningen vil medføre. Alle synes å være enige om at dette er utfordrende – både fordi KI-forordningen ikke var endelig vedtatt på det tidspunktet og fordi det så langt ikke foreligger detaljert informasjon om hvordan tilsynet skal/må implementeres eller hvor omfattende det vil bli. Det er for det første usikkert hvor stor andel av KI-systemene som vil være høyrisikosystemer, jf. kapittel 2.1. For det andre er det usikkerhet om hvor stor del av tilsynet som vil falle på de nasjonale tilsynsmyndighetene. For det tredje er det usikkerhet knyttet til hvilken kompetansesammensetning informasjon, veiledning og tilsyn med KI vil kreve i de ulike sektorene.

Utfordringene knyttet til å anslå konsekvensene av KI-forordningen har mange fellestrekk med det svenskene erfarte da de utredet konsekvensene for svensk forvaltning knyttet til forordningen om digitale tjenester (DSA) i 2023.36

7.1 Kostnader for forvaltningsapparatet på kort og lang sikt

Siden de fleste landene ikke har bestemt organiseringen av forvaltningsapparatet, har diskusjonen så langt vært knyttet til de ulike oppgavene som følger av forordningen. Det skilles her mellom en implementerings- og vekstfase i perioden 2024-26 og driftsfase fra 2026 og utover. Ifølge denne diskusjonen vil en relativt stor del av kostnadene være lave de første årene, men øke over tid. Samtidig vil det være noen ekstrakostnader de første årene knyttet til etablering og utvikling av sentrale funksjoner, standarder, tilsynsmetodikk mv.

Uavhengig av om de ulike funksjonene legges til en eksisterende virksomhet eller om det etableres en ny virksomhet, vil det påløpe kostnader. Det vil dels være kostnader knyttet til etablering, kompetanseoppbygging mv. og dels kostnader til tilsyn, koordinering og kontakt/dialog med de ulike organene i EU. Mens kostnader knyttet til etablering av funksjoner/roller vil være høyest de første årene, vil kostnader knyttet til løpende oppgaver sannsynligvis øke over tid, parallelt med økning i omfang av høyrisiko-KI-systemer/-løsninger. I tabellen under gis en oversikt over sannsynlige kostnadsposter som vil måtte dekkes over statsbudsjettet.37

FaseBudsjettvirkning*Utgiftsindikatorer
Etableringsfasen
(første 1-3 år)
Etablering av kontaktpunkt og markedsovervåkingsorgan (Market Surveillance Authority)
-    Planlegging og tilrettelegging, nasjonalt og internasjonalt, inklusive lov- og regelverksarbeid, opplæring og veiledningsarbeid mv.
-    Rekrutterings- og opplæringskostnader (oppbygging av kompetanse på KI-forordningen, markedsovervåkings-funksjonen, sandkassemetodikk mv.)
-   Årsverkinnsats 
-    Kjøp av (kompetanse)-tjenester
-    Andre utgifter
 
Etablering av nasjonalt akkrediteringsorgan
-    Planlegging og tilrettelegging, inklusive lov- og regelverksarbeid, opplæring og veiledningsarbeid mv.
-    Rekrutterings- og opplæringskostnader (oppbygging av kompetanse på KI-forordningen, akkrediteringsorganets rolle/funksjon mv.)
Etablering, eventuelt utvidelse av eksisterende klageorgan(er) 
-    Planlegging og tilrettelegging, inklusive lov- og regelverksarbeid, opplæring og veiledningsarbeid mv.
-    Oppbygging av kompetanse på KI-forordningen 
-    Eventuelle tekniske forpliktelser/avsetninger

Driftsfase

(økende fra år 1 og utover)

Årsverksinnsats (juss, KI, tilsyn, standardisering)
-    Kontaktpunkt/markedsovervåkningsfunksjonen
-    Tilsynsrollen (sentralt og på sektornivå)**
-    Akkreditering 
-    Klagebehandling
-    Veiledning og bistand til alle aktører (leverandører, distributører, brukere, tilsynsorganer m.fl.)
-    Kostnad/kontorplass (gjennomsnitt)
-    Årsverkskostnad (gj.snitt pr. type årsverk
-    Andre utgifter (reise- og oppholdskostnader mv.)
 
Kostnader knyttet til (fysiske) arbeidsplasser; lokaler, kontorutstyr reisekostnader mv. (sentralt og i sektortilsynene)**
Kostnader knyttet til deltakelse i prosesser og samhandling med EUs KI-organer samt KI-markedsovervåkningsmyndigheter  i EU-/EØS-land 

*  Utgiftssiden. Netto budsjetteffekt vil avhenge av i hvilke tilsynsaktiviteter og akkrediterings-/godkjenningsordninger tenkes gebyr- eller avgiftsfinansiert

**Avhenger i noen grad av hvor mange sektortilsyn som får et utvidet ansvar for KI-markedsovervåkning

Det vil være store utfordringer både knyttet til å anslå ressursbehov i det enkelte år og til å vurdere hvordan ressursene fordeler seg på de ulike myndighetene. De første årene vil det være mest kostnader knyttet til informasjon, veiledning og kompetansebygging. Etter hvert – fra 2027? – vil kostnadene knyttet til tilsyn sannsynligvis øke.

Hvis våre anbefalinger følges opp, må også finansieringsmodell diskuteres. I dag er Nkoms og Finanstilsynets tilsynsvirksomhet gebyrbelagt. De andre markedsovervåknings-myndighetenes tilsynsvirksomhet finansieres i hovedsak via bevilgninger over statsbudsjettet. Sett isolert er det naturlig å tenke at gebyrfinansiering av Nkoms og Finanstilsynets tilsynsvirksomhet bør videreføres, særlig fordi tilsyn med KI ofte vil inngå som en del av annet tilsyn. Samtidig vil det kunne oppstå utfordringer knyttet til likebehandling, særlig for Nkom, hvis de skal føre tilsyn på områder/sektorer som ikke inngår i deres opprinnelige ansvarsområde. Løsningen her kan eventuelt være at ansvarlige sektormyndigheter belastes kostnadene for slike tilsyn.

Ved prosesser som omfattes av retningslinjene for lokalisering av statlige arbeidsplasser, skal en skriftlig vurdering legges til grunn for valg av lokalisering. Her skal blant annet kostnadene ved ulike lokaliseringsalternativ inngå/dokumenteres.

7.2 Vurdering av økonomiske og administrative konsekvenser

Det er vanskelig å vurdere de budsjettmessige konsekvensene av forslaget til forvaltningsmodell. Som omtalt over avhenger det blant annet av omfanget av de ulike oppgavene og hvilke forvaltnings- og finansieringsmodeller som besluttes.

Når det gjelder valg av nasjonal markedsovervåkningsmyndighet, vil dette minimum medføre to-tre årsverk knyttet til arbeidet opp mot EU/EØS. I tillegg kommer arbeid knyttet til koordinatorrollen og til informasjon og veiledning, inklusive etablering av en nasjonal sandkasseløsning. Hvis det besluttes å etablere et brukerråd, eventuelt også et nasjonalt KI-råd, vil det medføre ytterligere utgifter.

Når det gjelder det øvrige apparatet, vil det avhenge av antall markedsovervåknings-myndigheter. Jo flere KI-markedsovervåkningsmyndigheter det legges opp til, jo mer ressurskrevende blir sannsynligvis forvaltningen av den, i hvert fall på sikt. For de fleste organene vil det imidlertid ta noe tid før det er aktuelt å gjennomføre tilsyn etter KI-forordningen. Ressursbehovet vil sannsynligvis være begrenset de første årene, og generell kompetanseoppbygging på KI må i noen grad kunne forutsettes å kunne skje gjennom kompetanse-oppbygging og omprioritering av ressurser innenfor eksisterende rammer slik det gjør i andre offentlige virksomheter.

Med utgangspunkt i statsregnskapet for 2023 kan det beregnes en gjennomsnittlig utgift/kostnad per årsverk basert på tilsvarende gjennomsnitt i åtte relevante statlige virksomheter.38 Dette gir en gjennomsnittskostnad på om lag 1,04 mill.kr. per årsverk (målt i 2023-kroner). Hvis vi legger til en overhead-kostnad på 50 prosent, knyttet til kontorplass, IKT-utstyr mv., får vi en anslått kostnad på om lag 1,6 mill.kr. per årsverk (målt i 2023-kroner). Dette anslaget vil medføre en årlig kostnad på 8 mill.kr. for fem årsverk, 16 mill.kr. for ti årsverk osv., alt målt i 2024-kroner.

Som et regneeksempel vil to ekstra årsverk hos 12 markedsovervåkningsmyndighetene, fem årsverk til den koordinerende markedsovervåkningsmyndigheten, for å ivareta kontaktpunkts-, koordinerings- og tilsynsrollen, og fem årsverk til etablering og drift av den regulatoriske sandkassen, medføre et ressursbehov på til sammen 34 årsverk. Gitt en årsverkskostnad på 1,6 mill.kr., tilsvarer dette en årlig kostnad på knapt 60 mill.kr. gitt siste års pris- og lønnsstigning. Til sammenligning ble det bevilget sju millioner kroner til Datatilsynets regulatoriske sandkasse i 2023. Gitt våre forutsetninger tilsvarer det vel fire årsverk.

Det kan stilles spørsmål om hvor realistisk det er å skulle bygge opp spesialisert teknisk og juridisk KI-kompetanse i så mange tilsynsvirksomheter. I tillegg til stor usikkerhet om omfang og antall tilsynsobjekter, understreker mange av de vi har intervjuet at spisskompetanse på teknologisk kompetanse generelt er, og vil være, en utfordring i årene som kommer, jf. også en utredning fra Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) fra 2021 om tilbud og etterspørsel etter IKT-kompetanse.39 Som omtalt tidligere i rapporten, kan kjøp av tjenester/bistand i markedet, eventuelt fra én av de større markedsovervåknings-myndighetene, være et mer realistisk alternativ, særlig for sektortilsyn der KI ikke vil være en veldig sentral tilsynskomponent. Kjøp av tjenester vil også kreve ressurser, men vil være mer fleksibelt og behovstilpasset.

Det er sannsynlig at Norsk akkreditering vil ha behov for betydelig mer ressurser etter hvert som standardene med tilhørende behov for akkreditering kommer på plass. Her er det imidlertid rimelig å anta at nettovirkningen på budsjettet vil være begrenset til eventuell økning i Norsk akkrediterings deltakelse i internasjonalt arbeid. Selve akkrediteringsarbeidet vil sannsynligvis være gebyrfinansiert.

Fotnoter

36En inre marknad för digitala tjänster - ansvarsfördelning mellan myndigheter, SOU 2023:2 (regeringen.se)

37Oversikten over (mulige) kostnadskomponenter er dels hentet fra forberedende vurderinger i EU og dels fra (daværende) SSØ og Difis Veileder – omstilling av statlige virksomheter  fra 2008.

38Havindustritilsynet, Dir. for e-helse, NSM, Datatilsynet, DSB, Nkom, Digdir og DMP

39Norges behov for ikt kompetanse i dag og framover

Oppdatert: 22. august 2024

DFØ-rapport 2024:9 Forvaltningsstruktur for KI-ordningen

Skriv ut / lag PDF

Forord

Sammendrag

Våre anbefalinger kan oppsummeres som følger:

1. Innledning

1.1 Bakgrunn

1.2 Mål og mandat

1.3 Innfallsvinkel og avgrensninger

Organisering av tilsynsfunksjonen:

Organisering av akkrediteringsfunksjonen

Organisering av klageordningen:

Finansieringsmodeller

1.4 Metode

1.5 Leseveiledning

Ordliste

Fotnoter

2. KI-forordningen og håndhevingsstruktur

2.1 Kort om KI-forordningen

2.2 Håndheving av KI-forordningen

Den første delen gjelder utvikling av KI-produkter som skal slippes på EUs indremarked

Den andre delen gjelder overvåking av KI-produkter på markedet

2.3 Krav med betydning for utpekingen av myndigheter som skal håndheve KI-forordningen

Krav til uavhengighet

Krav til kompetanse

Krav om sandkasse

«Notifying authority» og markedsovervåkningsmyndighet kan plasseres i samme organ

«Notified bodies» som direkte utpekes i KI-forordningen og «notifying authorities» kan ikke plasseres i samme organ

Fotnoter

3. Organisering av KI-forvaltnings-apparatet i andre EU-/EØS-land

Fotnoter

4. Tilsyn med KI-forordningen

4.1 Tilsyn som forvaltningsfunksjon

Generelt om organisering av forvaltningsoppgaver

Tilsyn kan sees som en av statsforvaltningens hovedfunksjoner

4.2 Spesielt om premisser i KI-forordningen

4.2.1 Ulike typer KI-kompetanse er en utfordring

4.2.2 Mulige oppgaver for rollen som kontaktpunkt og koordinerende markedsovervåkningsmyndighet

4.2.3 Mange av dagens tilsynsorganer vil få utvidet ansvar

Minst 12 av dagens tilsyn vil få utvidet ansvar etter KI-forordningen

Både tilsynsorganer og tilsynsobjekter vil ha stort behov for støtte og veiledning

Er det behov for et uavhengig fagråd?

4.3 Drøfting av mulig koordinerende markedsovervåkningsmyndighet

4.3.1 Nytt organ som koordinerende markedsovervåkningsmyndighet

Etablering av et nytt organ åpner for skreddersøm

Grad av uavhengighet kan tilpasses kravene i forordningen – og etablert praksis

Et nytt organ vil kunne få en klar og entydig rolle

Svært utfordrende å rekruttere nødvendig kompetanse på kort sikt, gitt stor usikkerhet om behov og omfang

Det tar tid og er kostnadskrevende å etablere og bygge opp en helt ny virksomhet

Stor usikkerhet om oppgaveomfang og kompetansesammensetning gjør alternativet krevende å gjennomføre, men det vil være fleksibelt mht. nye oppgaver

Oppsummert: Et nytt organ er en formålseffektiv løsning, men det er knyttet stor usikkerhet til kompetansesammensetning, tidsløp og kostnader

4.3.2 Datatilsynet som koordinerende markedsovervåkningsmyndighet

Datatilsynet vil kunne erfare motsetning mellom formålet knyttet til personvern-lovgivningen og formålet med KI-forordningen

Datatilsynet har en lovfestet uavhengighet i personvernsaker, men må ikke ha det i KI-sammenheng

Flere er skeptiske til Datatilsynet som koordinerende markedsovervåkningsmyndighet

Datatilsynet har mye juridisk kompetanse og tilsynserfaring, spesielt på personvern og databehandling, men mer begrenset KI-kompetanse og erfaring med produkttilsyn

For en relativt liten organisasjon med begrensede ressurser vil KI-oppgaver kreve tilleggsressurser

Oppsummert: Til tross for mye og god kompetanse vil Datatilsynets personvernrolle utfordre tilliten til tilsynet som en nøytral markedsovervåkningsmyndighet

4.3.3 Digdir som koordinerende markedsovervåkningsmyndighet

Digdirs pådriverrolle knyttet til digitalisering, innovasjon og effektivitet er i overensstemmelse med hovedformålet for KI-forordningen

Digdir er underlagt politisk styring

Digdirs rolle som felleskomponentleverandør kan komme i konflikt med rollen som et sterkt og troverdig tilsynsorgan

Digdir har mye informasjons- og veiledningskompetanse, men lite praktisk tilsynskompetanse – med noen unntak

Nye oppgaver vil kreve ekstra ressurser

Digdir har en fleksibel organisering som gjør det mulig å flytte kompetanse på relativt kort varsel

Oppsummert: Digdir har mye relevant KI-kompetanse, men det er ikke en tilsynsetat, og noen av Digdirs øvrige roller kan medføre interessekonflikt

4.3.4 Nkom som koordinerende markedsovervåkingsmyndighet

Nkoms primære formål er å sikre innovasjon og god konkurranse på ekom-området, inklusive trygg og sikker bruk av internett

Nkom er underlagt politisk styring

Nkom har ulike roller uten at de synes å medføre større rollekonflikter

Nkom er et produktsikkerhetstilsyn med mye teknologisk, juridisk og standardiserings-kompetanse, men med mindre tverrsektoriell og veiledningskompetanse

Gebyrfinansiering av KI-tilsyn kan utfordre likebehandling

Mange nye oppgaver parallelt kan utfordre Nkoms kapasitet

Oppsummert: Nkoms store styrke er deres erfaring med og kompetanse på produkttilsyn med digitale tjenester og produkter

4.4 Anbefalt organisering - koordinerende markedsovervåkningsmyndighet

4.4.1 Valgt løsning bør vurderes på nytt når det er høstet mer erfaring

Umodenhet og usikkerhet gjør det vanskelig å gi klare anbefalinger

I våre anbefalinger ser vi tilsynsfunksjonen som den mest sentrale oppgaven

Lokalisering av nye statlige arbeidsplasser må utredes og vurderes

4.4.2 Etablering av et nytt organ frarådes

4.4.3 Kontaktpunkt- og koordineringsrollen bør legges til Nkom

4.4.4 Veiledning og informasjon om KI-forordningen er særlig viktig de første årene

Nkom, Digdir og Datatilsynet bør få i oppgave å samarbeide om informasjon og veiledning om KI og KI-forordningen

Samarbeidet bør omfatte etablering og drift av en regulatorisk sandkasse

Det bør etableres et brukerråd knyttet til informasjons- og veiledningsfunksjonen

De tre virksomhetene bør få i oppgave å foreslå hvordan det konkrete samarbeidet bør organiseres, koordineres og ressurssettes

Fotnoter

5. Akkrediteringsfunksjonen

5.1 Generelt om akkreditering

5.2 Spesielt om akkreditering etter KI-forordningen

5.3 Anbefalt organisering - akkreditering

Fotnoter

6. Klagebehandling

6.1 Krav til organisering

Krav om totrinnsbehandling legger føringer for organisering av klagebehandling

Implementering av nye EU-regelverk tilsier ofte etablering av klagenemnd

Horisontalt: Klagebehandling sentralt eller desentralt

Vertikalt: overordnet organ eller klagenemnd

6.2 Anbefalt organisering - klagebehandling

7. Kostnader med budsjettvirkning

7.1 Kostnader for forvaltningsapparatet på kort og lang sikt

7.2 Vurdering av økonomiske og administrative konsekvenser

Fotnoter

Litteraturliste

Vedlegg 1: Datainnsamling og metode

Dokumentstudier

Intervjuer

Andre datakilder

Svakheter og begrensinger i datagrunnlaget

Fotnoter

Vedlegg 2: Beskrivelse og analyse av utvalgte deler av KI-forordningen

1. Nasjonale kompetente myndigheter

1.1 Hva er nasjonale kompetente myndigheter?

1.2 Nærmere om markedsovervåkningsmyndigheter

1.2.1 Organisering

1.2.2 Oppgaver

Markedsovervåkningsmyndighetens oppgaver
Hvordan skal markedsovervåkningsmyndighetene forholde seg til standarder?
Markedsovervåkningsmyndighetenes fullmakter

1.2.3 Utpeking av "single point of contact"

1.3 Nærmere om "notifying authority"

1.3.1 KI-forordningens krav til oppgaver og organisering

1.3.2 Organisering av "notifying authority" etter eksisterende produktsikkerhetsregelverk

1.4 Krav til uavhengighet for nasjonale kompetente myndigheter

1.4.1 Omfanget av uavhengigskravet

1.4.2 Hvilke bindinger skal det sikres uavhengighet fra?

1.4.3 Et praktisk utgangspunkt for uavhengighet

1.5 Særlige spørsmål i forholdet mellom markedsovervåkingsmyndigheter og "notifying authority"

1.5.1 Kan samme myndighet være både markedsoverføringsmyndighet og "notifying authority"?

1.5.2 Særlig om forholdet mellom "notifying authority" og "notified bodies" som er direkte utpekt i KI-forordningen

2 Myndigheter for beskyttelsen av fundamentale rettigheter

Fotnoter

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.