Få medlemsstater har så langt truffet endelig beslutning om plasseringen av markeds-overvåkningsmyndigheter og spesielt rollen som kontaktpunkt opp mot EU (Single Point of Contact /SPOC).10 I den følgende omtalen vil vi sammenligne de nevnte aktørene med tilsvarende organer i Norge (i parentes). Vi gjør oppmerksom på at vurderingen av hvilke norske organer som overlapper mest er preliminær og ikke undersøkt i dybden, så feil kan forekomme.
Digitaliseringsstyrelsen (Digitaliseringsdirektoratet) i Danmark er offisielt utnevnt som koordinerende tilsynsmyndighet.11 I Spania er en ny enhet, AESIA, opprettet for å overvåke og sikre gjennomføringen av KI-forordningen på nasjonalt nivå.12 I Luxembourg er det besluttet at det nasjonale Datatilsynet vil få en koordinerende rolle og sannsynligvis også fungere som kontaktpunkt (SPOC). I Italia er det lagt frem en ny lov som blant annet utpeker Agency for Digital Italy (Digitaliseringsdirektoratet) og National Cybersecurity Agency (NSM) som nasjonale tilsynsmyndigheter for kunstig intelligens i tråd med KI-forordningens artikkel 70.
Det forventes, men er ikke endelig avgjort, at Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (NKOM) i Nederland vil inneha en koordinerende rolle og også fungere som kontaktpunkt (SPOC), mens Datatilsynet i Nederland vil håndtere tilsyn med forbudte systemer.
I Østerrike har de opprettet en rekke organer for å støtte KI-utvikling, inkludert et såkalt AI Advisory Board, et AI Service Center, et AI Stakeholder Forum, og et AI Policy Forum. AI Service Centeret er nå plassert hos the Austrian Regulatory Authority for Broadcasting and Telecommunications (NKOM). De arbeider med å veilede om KI-forordningen og med å hjelpe selskaper med å overholde kravene i forordningen ved ikrafttredelse.13
I Litauen er Innovation Agency (Innovasjon Norge) utpekt som notifying authority og til å etablere en sandkasse i tråd med KI-forordningen. De forbereder nå dette med tre ansatte dedikert til oppgaver knyttet til notifying authority og to ansatte til sandkassen, med planer om utvidelse i 2025. Det forventes at the Communications Regulatory Authority of the Republic of Lithuania (NKOM) vil utpekes som koordinerende markedsovervåknings-myndighet, men det gjenstår en endelig politisk avgjørelse.
Flere medlemsstater, eksempelvis Sverige og Tyskland, har startet eller er i ferd med å starte utredningsarbeid for plasseringen av den koordinerende rollen. På nåværende tidspunkt er vi ikke kjent med at ytterligere beslutninger er foretatt. Gjennom arbeidet med rapporten og dialog med medlemsstater har vi imidlertid gjort oss noen generelle erfaringer. Det viser seg at det hovedsakelig henvises til organer innen digitalisering, digital sikkerhet eller telekommunikasjon/IoT (tingenes internett) i forbindelse med en koordinerende rolle under KI-forordningen.
Under diskusjoner med medlemslandene er det enighet om at kompetanse innen standardisering, erfaring med konkret KI-veiledning, samordning og teknologisk ekspertise er de sentrale faktorene ved valg av hvor den koordinerende rollen skal plasseres. Særlig pekes det på veiledning og samordning som tungtveiende faktorer i den tidlige fase av KI-forordningens implementering.
Fotnoter
10Per juni 2024