Kapittel

Referanser

Her kan du se referansene som er brukt i rapporten.

Anderson, Barry, Teresa Curristine og Olaf Merk (2006). Budgeting in Norway. OECD Journal on Budgeting Volume 6 – No. 1. https://www.oecd.org/norway/40140177.pdf

Blöndal, Jón R. and Michael Ruffner (2004). Budgeting in Denmark. OECD Journal on Budgeting – Volume 4 – No. 1. https://www.oecd.org/denmark/40140008.pdf

Deloitte (2020). Kartlegging av statlig økonomistyring i nordiske land.

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (2018) Veileder til utredningsinstruksen. Instruks om utredning av statlige tiltak.  https://dfo.no/fagomrader/utredning-og-analyse-av-statlige-tiltak/veileder-til-utredningsinstruksen

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (2023). På både kort og lang sikt. En kartlegging av flerårig styring av underliggende etater. DFØ-rapport 2023:1. https://dfo.no/rapporter/dfo-rapport-20231-pa-bade-kort-og-lang-sikt-en-kartlegging-av-flerarig-styring-av-underliggende

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (2023). Direktoratsrollen i utvikling. En gjennomgang av Politidirektoratet. DFØ-rapport 2023:2. https://dfo.no/rapporter/dfo-rapport-20232-direktoratsrollen-i-utvikling-en-gjennomgang-av-politidirektoratet/1-innledning

Direktorat for forvaltning og IKT (2019). Departementene i førersetet for omstilling? Et samarbeidsprosjekt med DFØ. Difi-rapport 2019:3. https://dfo.no/rapporter/departementene-i-forersetet-omstilling

Direktorat for forvaltning og IKT (2019). På toppen av styringssystemet. Om samordning i de skandinaviske regjeringsapparatene. Difi-notat 2019:6. https://dfo.no/sites/default/files/fagomr%C3%A5der/Rapporter/Rapporter-Difi/pa_toppen_av_styringssystemet_-_om_samordning_i_de_skandinaviske_regjeringsapparatene_difi-notat_2019_6.pdf

Downes, Ronnie og Sherie Nicol (2016). Review of budget oversight by parliament: Ireland. OECD Journal on Budgeting Volume 2016/1. https://www.oecd.org/gov/budgeting/Review-of-budget-oversight-by-parliament-Ireland.pdf

Finansdepartementet (2003). Reglement for økonomistyring i staten. Bestemmelser om økonomistyring i staten. Fastsatt 12. desember 2003, med endringer, senest 20. desember 2022. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/fin/vedlegg/okstyring/reglement_for_okonomistyring_i_staten.pdf

Finansdepartementet (2023). Veileder i Statlig budsjettarbeid. Juni 2023. https://www.regjeringen.no/contentassets/02e0aeecf1404ea39a079306554982fe/no/pdfs/statlig-budsjettarbeid.pdf

Finansdepartementet (2023, 9. februar). Budsjettprosessen i staten. [Kurspresentasjon]. Budsjettarbeid i departementene. Oslo. 

NOU 2015: 14 (2015). Bedre beslutningsgrunnlag, bedre styring. Budsjett og regnskap i staten. Finansdepartementet (Børmer-utvalget). https://www.regjeringen.no/contentassets/d8f32f94864d4636bc468ea0bc4ca2bd/no/pdfs/nou201520150014000dddpdfs.pdf

OECD (2013). Value for Money in Government. Norway 2013. https://read.oecd-ilibrary.org/governance/value-for-money-in-government-norway-2013_9789264201927-en#page1

OECD (2019). Budgeting and Public Expenditures in OECD Countries 2019. OECD Publishing, Paris. https://www.oecd-ilibrary.org/governance/budgeting-and-public-expenditures-in-oecd-countries-2018_9789264307957-en

OECD (2023). Government at a Glance 2023. OECD Publishing, Paris. https://www.oecd-ilibrary.org/governance/government-at-a-glance-2023_3d5c5d31-en

Regeringens skrivelse (2018). Ramverket för finanspolitiken. Skr. 2017/18:207.  https://www.regeringen.se/contentassets/f6297c1cf1e94d8eb4003d507f8a59d7/ramverket-for-finanspolitiken-skr.-201718207.pdf

Statsministerens kontor (2023) Retningslinjer – Om r-konferanser. Forberedelse av saker til regjeringskonferanse. https://www.regjeringen.no/contentassets/b2dd39c6c22e4d32b508e0a4d82ba914/no/pdfs/rodt-hefte-170823.pdf

St.meld. nr. 19 (2008–2009). Ei forvaltning for demokrati og fellesskap. Fornyings og administrasjonsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/307c7a3832184bbba25b75f4b6c5a40e/no/pdfs/stm200820090019000dddpdfs.pdf

Internettsider:

Finansdepartementet (2022, 28. juni) Budsjettkalender.  https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/statsbudsjett/budsjettkalender/id439273/

 Statsministeriet (2023, 31. juli) Regeringsudvalg https://www.stm.dk/regeringen/regeringsudvalg/

Regeringskansliet (2022, 07 oktober) Om budgetprocessen https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/budgetprocessen/

Finansministeriet. Arbejdet med finansloven. (https://fm.dk/arbejdsomraader/finanslov-og-offentlige-finanser/arbejdet-med-finansloven/

Finansministeriet. Fastsættelse af udgiftslofter. https://fm.dk/arbejdsomraader/finanslov-og-offentlige-finanser/budgetlov-og-udgiftslofter/fastsaettelse-af-udgiftslofter/

https://www.oecd.org/

Oppdatert: 16. april 2024

Kontakt

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger om innholdet i denne rapporten, ta kontakt med: 

DFØ-rapport 2024:5 Evaluering av statsbudsjettprosessen

Skriv ut / lag PDF

Sammendrag

1. Innledning

1.1 Oppdraget

1.2 Formål

1.3 Bakgrunn og mandat

1.4 Problemstillinger

1.4.1 Kartlegging i Norge

1.4.2 Utenlandskartlegging

1.5 Avgrensninger

Fotnoter

2. Hvordan er statsbudsjettet innrettet?

2.1 Mål med prosessen - hva skal oppnås?

2.2 Regjeringens utarbeidelse av forslag til statsbudsjett

2.2.1 Rollefordelingen i budsjettarbeidet

2.2.2 Hovedfasene i budsjettforberedelsen

Budsjettstrategikonferansen i oktober/november

Regjeringens budsjettkonferanse i mars

Fagdepartementenes arbeid med sine forslag

Regjeringens sluttbehandling i august

2.2.3 Budsjettarbeid i virksomhetene

Budsjettarbeid i styringen

2.3 Dagens ressursbruk

Fotnoter

3. Ingen ønsker radikale endringer, men de fleste ønsker forbedring

3.1 En velfungerende og forutsigbar prosess

3.2 Prosessen preges av manglende prioriteringer

3.2.1 Føringer oppfattes som, og er i praksis, lite bindende

Regjeringens første budsjettkonferanse bør tydeliggjøres i form og innhold

Omdisponeringsfriheten bør hegnes om

Budsjettkonferansene i mars og august blir stadig likere

3.2.2 For mange satsingsforslag

Generering av satsingsforslag i virksomheter

3.2.3 For lite målrettet arbeid med innsparinger

For lite realisme og differensiering

Uhensiktsmessig rollefordeling?

For lite langsiktig tenkning

Negative insentiver til å fremme gode kutt

3.2.4 For mye smått og for lite om det store

3.3 Hvordan vri budsjettprosessen mot mer helhetlig og strategisk politikkutvikling?

3.3.1 Mer helhetlig og langsiktig perspektiv i budsjettprosessen

Utnytte potensialet i budsjettstrategikonferansen

Større oppmerksomhet om helheten, ikke bare endringer

Flere arenaer for strategiske og langsiktige diskusjoner

3.2.2 Bedre kunnskapsgrunnlag for strategiske beslutninger

3.3.3 Mer strategisk bilateral dialog

3.3.4 Kort om digitaliseringsmuligheter

Fotnoter

4. Internasjonale erfaringer

4.1 OECD: Endringer i statsbudsjettets rolle i politikkutvikling

4.1.1 Statsbudsjettet som verktøy for endring

4.1.2 Fremvekst av økt transparens og økonomisk realitetsorientering

Legitimitet

Transparens

Budsjetthensyn inn i overordnet politikkutvikling

4.1.3 De nordiske landene trekkes frem som eksempler på land med god budsjettpraksis

4.2 Budsjettprosessen i Danmark: et sterkt finansdepartement og stram prosess

4.2.1 Den danske budsjettprosessen preges av en sterk rammestyring

4.2.2 Fagdepartementene foreslår et begrenset antall satsinger som gjennomgår en streng siling før de når politisk nivå

4.2.3 Den politiske beslutningsprosessen har flere, mindre stoppunkt og foregår i mindre fora

4.3 Budsjettprosessen i Sverige: transparens og budsjettdisiplin

4.3.1 Hovedlinjene for neste års budsjett forankres tidlig i parlamentet

4.3.2 Sterk rammestyring med strenge ytre begrensninger

4.3.3 En iterativ beslutningsprosess, med endelig regjeringsbehandling som sluttpunkt

4.4 Flere likhetstrekk mellom Danmark og Sverige

4.4.1 Tydeligere skille mellom teknisk og politisk del av budsjettet

Budsjettarbeidet rammes inn av flerårige utgiftstak

Finansdepartementet fastsetter rammer

Budsjettarbeidet ut mot fagdepartementene er konsentrert i tid

4.4.2 Finansdepartementets rolle og myndighet

4.4.3 Den politiske beslutningsprosessen

Mer løpende avklaringer underveis

Mer bruk av utvalg

Sterkere portvokterrolle

Prioriteringer tidlig i prosessen

4.4.4 Kulturelle forhold er viktig

Fotnoter

5. Veien videre

Ordliste

Referanser

Internettsider:

Vedlegg 1 Intervjuguider

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.