I dette vedlegget finner du beskrivelse av oppgavefordeling, stabsfunksjoner og avdelinger i Politidirektoratet (POD).
Oppgavefordeling, stabsfunksjoner og avdelinger i POD
Avdelingenes ansvar
Styringsavdelingen | Beredskapen |
---|---|
• iverksette de strategiske føringene gjennom økonomi- og virksomhetsstyring av etaten • styringen av underliggende enheter • koordinere faglig input fra de andre avdelingene • prosjektcontrolling, internkontroll og risikostyring • politiets strategiske utviklingsportefølje • etatens effektiviseringsarbeid • forvaltning av midler fra EUs indre sikkerhetsfond (ISF). | • utøve fagmyndighet slik at etatens samlede kapasitet og kompetanse utnyttes best mulig • virksomhetsstyring av UP, ØKOKRIM, Kripos og NID • utføre pålagte saksbehandlingsoppgaver effektivt med god kvalitet |
Beredskapsavdelingen | HR/HMS-avdelingen |
---|---|
• utvikle etaten innen beredskap- og sikkerhetsområdet • samordne og koordinere ved større hendelser og kriser både i etaten, med sentrale samvirkeaktører og JD • ivareta politiets rolle, ansvar og myndighet i totalforsvarskonseptet • politiets internasjonale engasjementer, utlendings- og grensekontrolloppgaver ledelsessystemet for sikkerhet i politiet • virksomhetsstyrer for PU og Grensekommisariatet | • politietatens kompetansesenter innen HR og HMS og arbeidsrett • oppfylle PODs og etatens samfunnsoppdrag ved å rekruttere, utvikle og beholde kritisk kompetanse og kapasitet • bistå, rådgi og lære opp ledere og ansatte innen operativ og strategisk HR, HMS og arbeidsrett • gi bistand og rådgivning innen OU og omstilling • forhandling, fortolkning og opplæring i ATB og etatens særavtaler • utvikling og opplæring i HMS-planverk og -prosesser • HMS-revisjoner • varslingssaker og granskninger |
Kilde: Avdelingenes resultatavtaler.
Stabsfunksjonenes ansvar
Juridisk stab | Kommunikasjon | Strategisk lederstab |
---|---|---|
• juridisk lederstøtte til direktøren • utøve en juridisk bistands- og kvalitetssikringsfunksjon overfor andre enheter • fagansvar for personopplysningsloven • behandle erstatningssaker, saker om fritak fra taushetsplikt for forskning og klagesaker på egne ansvarsområder • oppfølging av juridiske stabsfunksjoner i distriktene • delta i PODs krisestab som D6 | • bruken av kommunikasjon som virkemiddel for å understøtte etatens mål. Herunder: • strategisk rådgivning • strategisk ledelse • digital dialog og tjenesteutvikling • intern samhandling og oppgaveløsning • aktiv samfunnsaktør | • helhetlig forvaltning av etatens strategiarbeid • utarbeide og videreutvikle kunnskapsgrunnlag for utvikling, styring og ledelse i etaten • koordinere PODs bidrag til å utvikle politiets evne til digital transformasjon • helhetlig drift av politidirektøren og assisterende politidirektørs program • målbilder for strategisk dokumentasjonsforvaltning • drift av PODs administrative arkiv og det graderte arkivet |
Kilde: Stabsfunksjonenes resultatavtaler. * Internrevisjonen har ingen resultatavtale.
Kort beskrivelse av andre enheter i politietaten
Under følger en kort beskrivelse av særorganers, fellesenheters og politidistriktenes størrelse og hovedoppgaver. Antall årsverk er hentet fra politiets egen bemanningsstatistikk per 31.10.2022 og rundet av til nærmeste hele tall.
Kripos er et særorgan med 721 årsverk som styres fra politifagavdelingen i POD. Kripos har som rolle å etterforske saker innenfor organisert og annen alvorlig kriminalitet. De skal være nasjonale kontaktpunkt for internasjonalt politisamarbeid og har et nasjonalt etterretningsproduksjonsansvar.
ØKOKRIM er et særorgan med 187 årsverk som styres fra politifagavdelingen i POD. ØKOKRIM har fagforvalteransvar for økonomisk kriminalitet, miljøkriminalitet, finansielle etterretning og inndragning. De skal etterforske særlig alvorlige eller prinsipielle lovovertredelser innen disse fagområdene, treffe påtalevedtak og iretteføre sakene.
Politihøgskolen (PHS) er et særorgan med 368 årsverk med eget budsjettkapittel. PHS er den sentrale utdanningsinstitusjonen for politiet og har som oppgave å drive grunnutdanning for politiet og etter- og videreutdanning. PHS skal også drive forskning og faglig formidling innenfor fagfeltet. PHS styres fra HR/HMS-avdelingen.
Grensekommissariatet (Norges Grensekommissær for den norsk-russiske grense) har fire årsverk og skal påse at Overenskomsten av 1949 mellom Norge og Russland, tilleggsoverenskomster, avtaler, protokoller og forskrifter vedrørende norsk-russisk landegrense blir overholdt. Grensekommissariatet styres fra beredskapsavdelingen.
Politiets IT-enhet (PIT) er en fellesenhet med 636 årsverk. PIT skal være politiets motor for digitalisering og teknologiutvikling for å understøtte strategiske målsettinger og prioriteringer. PIT skal selv operasjonalisere sin strategiske IT-rolle innenfor utvikling, digital sikkerhet, design og arkitektur, og bidra til at politiet responderer raskere på den teknologiske utviklingen i samfunnet. PIT styres fra styringsavdelingen.
Politiets utledningsenhet (PU) er et særorgan med 640 årsverk som styres fra beredskapsavdelingen i POD. PU har ansvar for asyl- og returfeltet, herunder registrering av asylsøkere og fastsettelse av deres identitet, samt uttransportering av personer uten lovlig opphold som ikke reiser frivillig. De har fagansvaret for spesialutsendinger i utlendingssaker og drift av Politiets utledningsinternat og utreiseinternatet. PU skal også bidra med identitets- og sikkerhetsvurderinger av kvoteflyktninger og andre utledninger med uavklart identitet. PU samarbeider på feltet sitt med politidistriktene, Utlendingsdirektoratet (UDI) og Utledningsnemda (UNE) og internasjonalt som kontaktpunkt for retur for Frontex.
Politiets fellestjenester (PFT) er en fellesenhet med 361 årsverk. PFT skal levere gode tjenester og produkter til etaten i from av materiell og logistikk, eiendom, lønn, regnskap, anskaffelser, juridiske tjenester og kommunikasjon. PFT skal være pådriver for å utvikle et mer enhetlig politi gjennom økt innovasjon, standardisering og moderne løsninger. PFT styres fra styringsavdelingen.
Nasjonalt ID-senter (NID) er et faglig selvstendig ekspertorgan med 40 årsverk. Deres hovedansvar er å styrke utlendingsforvaltningens og politiets arbeid med å avklare identiteten til utlendinger som søker til, kommer til eller oppholder seg i Norge. NID skal gjennom råd i identitetsarbeidet bidra til å styrke arbeidet med tvangsmessig retur av personer uten lovlig opphold i landet. NID skal også bidra i arbeidet med bedre grunnlag for målrettet innstas mot kriminalitet gjennom helhetlig resurseffektivt identitets- og dokumentasjonsarbeid. NID er administrativt underlagt POD og styres fra politifagavdelingen.
Utrykningspolitiet (UP) er et særorgan med 68 årsverk som styres fra politifagavdelingen i POD. UP er felles kompetanseenhet i politi- og lensmannsetaten innenfor trafikkfag og -sikkerhet og har ansvaret for å utvikle fag og metode i etaten innen trafikktjenesten. UP skal bidra til å forebygge og bekjempe kriminalitet og ulykker på vei. De skal også være en beredskapsressurs for politidistriktene.
De 12 politidistriktene, med 15 280 årsverk per 31.12.22, er inndelt i funksjonelle og geografiske driftsenheter. De geografiske driftsenhetene er inndelt i ett eller flere politistasjonsdistrikter (tjenesteenheter). Politietaten har totalt 108 tjenesteenheter og 225 tjenestesteder. Politidistriktene ledes av en politimester som også er leder av påtalemyndigheten i eget distrikt og de respektive lokale redningssentralene.
Politidistriktenes oppgaver er de samme som politiets hovedoppgaver. Dvs. å opprettholde alminnelig orden, forebygge og forhindre straffbare handlinger, beskytte borgerne og deres lovlydige virksomhet samt å etterforske lovbrudd.
I tillegg har de ansvaret for namsmannsoppgaver og ulike «sivile» oppgaver, som organisering av rednings- og leteaksjoner, utstedelse av pass, fremmedkontroll, trafikksikkerhetsarbeid og kontroll av våpensalg.