Kapittel

8. Har Politidirektoratet den nødvendige beslutningsmyndigheten?

I dette kapittelet presenterer vi våre vurderinger av hvorvidt Politidirektoratet (POD) har nødvendige fullmakter, jf. mandatpunkt 3.

8.1 POD har nødvendige fullmakter som direktorat

Etter DFØs vurdering har POD de formelle fullmakter som det er rimelig at et direktorat har. Vi har ikke avdekket ønsker eller behov for ytterligere fullmakter, heller ikke knyttet til utnevning av politimestere og særorgansjefer som er ledernivåer som normalt ville ligget til en virksomhetsleders ansvar. Vår vurdering er at det er lite aktuelt å gjøre endringer i dette forholdet.

I henhold til instruksen har POD også generell instruksjonsmyndighet overfor politidistriktene, særorganene og øvrige underlagte enheter, der ikke annet er regulert i lov. Etter vår vurdering gjelder det først og fremst begrensninger knyttet til påtalefunksjonen, jf. kap. 2.2. Selv om politimestrene har ansvar for alle hendelser i sitt geografiske område, er dette ikke til hinder for at POD kan instruere politidistriktene. Dette støttes etter vårt syn av en utredning av 27. januar 2023 gjort av John Reidar Nilsen ved Universitetet i Bergen. Formuleringen i St. Meld. 13 (2016-2017), jf. kap. 2.2, kan etter vår vurdering heller ikke ses på som en innskrenkning i instruksjonsmyndigheten.

Instruksjonsmyndigheten bør imidlertid brukes både med kløkt og når det er hensiktsmessig. Instrukser bør ikke unødig utfordre politimestrenes ansvar innenfor eget geografisk område. Så langt som mulig bør PODs ledelse, politimestrene og særorgansjefene være omforente om hvor ansvaret ligger og hvordan det skal utøves. Generelt vil forankring av instrukser gjennom NLG være viktig, og som utredningen til John Reidar Nilsen anbefaler, også ved at instruksjonen formaliseres. Som han peker på, vil notoritet i myndighetsutøvelsen være viktig for både legalitetskontroll og overordnet myndighets kontroll med hvorvidt ansvar og myndighet forvaltes i henhold til angjeldende delegasjonsfullmakt.

8.2 JD har et ansvar for å bidra til PODs handlingsrom

Som også områdegjennomgangen til BCG viste, er det eksempler på at politidirektørens autoritet til å gjennomføre endringer som skal gi mer effektiv ressursutnyttelse, er utfordret av JD. Det gjelder f.eks. politiets ønsker om organisatoriske endringer. Etter DFØs vurdering er det først og fremst en konsekvens av sterk politisk styring og ikke en konsekvens av manglende fullmakter. JD kan på ethvert tidspunkt instruere eller «gi føringer» gjennom tildelingsbrevet og supplerende tildelingsbrev på områder hvor politidirektøren i utgangspunktet er delegert fullmakt til gjennomføring. I denne sammenheng er det mer et spørsmål om å prøve å unngå detaljstyring og bruke styringsdialogen på en klok måte. Samtidig er dette et område hvor det også må kreves av POD at de evner å se den politiske konteksten de jobber innenfor og ikke utfordre politikken unødig.

8.3 Oppsummerende vurderinger og anbefalinger

  • POD har de fullmakter som er nødvendige for et direktorat.
  • POD har generell instruksjonsmyndighet overfor politidistriktene, særorganene og øvrige underlagte enheter der ikke annet er regulert ved lov.
  • Eventuelle instrukser fra POD til underliggende enheter bør formaliseres.
  • JD bør bidra til å styrke PODs handlingsrom ved å begrense detaljstyring på områder hvor etatsleder generelt bør ha ansvar og myndighet.
Oppdatert: 16. mars 2023

DFØ-rapport 2023:2 Direktoratsrollen i utvikling. En gjennomgang av Politidirektoratet

Skriv ut / lag PDF

Sammendrag

Bør enkelte av PODs oppgaver fordeles til JD, særorganer eller politidistrikter?

POD må rendyrke kjerneoppgavene

Flere oppgaver bør flyttes ut av Politidirektoratet

Er PODs organisering, virksomhetsstyring og arbeidsmåter hensiktsmessig?

Virksomhetsstyringen må videreutvikles

Den faglige rollen må styrkes

Behov for forbedring av arbeidsprosesser og mer delegerende ledelse

POD må ta større ansvar for det digitale skiftet

POD må styrke seg på forvaltnings-, analyse- og digitaliseringskompetanse

Først spissing av kjerneoppgaver – så eventuell endring av organisasjonsstrukturen

Hvilken beslutningsmyndighet har POD?

DFØs anbefalinger

Til Justis- og beredskapsdepartementet

Til Politidirektoratet

Forkortelser brukt i rapporten

1. Innledning

1.1. Bakgrunn for oppdraget

1.2 Mål og mandag for DFØs oppdrag

1.3 Analysemodell

Hva er PODs oppgaver, ressurser og mål?

Hvilke resultater oppnår POD?

Hvordan påvirker interne og eksterne faktorer resultatene?

Hvilke utfordringer og utviklingsbehov vil være spesielt viktige for POD i tiden framover?

1.4 Avgrensning

1.5 Metode og datagrunnlag

Intervjuer og dokumentgjennomgang

Spørreundersøkelser

Vurdering av metoder og datagrunnlag

1.6 Organisering av arbeidet

1.7 Leseveiledning

2. Beskrivelse av Politidirektoratet

2.1 Et nytt direktorat, men en gammel etat

2.2 Politidirektoratets fullmakter

2.3 Styringen av Politidirektoratet og politiet

2.4 Politidirektoratets organisering

2.5 Nøkkeltall om Politidirektoratet

2.5.1 Årsverksinnsats

2.5.2 PODs driftsmidler og utviklingsmidler for etaten

3. Hvordan ivaretar Politidirektoratet direktoratsrollen?

3.1 Gjennomføringsrollen har høy prrioritet

3.1.1 Gjennomføring av oppdrag er prioritert i POD

3.1.2 Ansatte er mer fornøyde med rolle- og ansvarsdelingen

3.1.3 Virksomhetsstyring og styringsdialog får positiv omtale

3.1.4 Bedre koordinering av virksomhets- og fagstyring etterspørres

3.1.5 Kriseledelse på nasjonalt operasjonelt nivå har blitt en sentral oppgave

3.1.6 Digitalisering av prosesser og tjenester er sterkt ønsket

3.1.7 Ulike synspunkter på arbeidsgiverrollen i POD

3.2 PODs faglige rolle oppfattes som lite strategisk

3.2.1 Mer helhetlige faglige bestillinger og innspill er ønsket

3.2.2 Hvor langt inn i faglige problemstillinger skal POD gå?

4. Eksterne faktorer som påvirker måloppnåelsen

4.1 Ulike syn på PODs fullmakter og beslutningsmyndighet

4.2. Departementets styring av POD beskrives som detaljorientert

4.3 Det to-sporede system krever koordinering

4.4 Mange vil ha en bit av politiet

4.4.1 POD har grenseflater mot flere andre direktorater

4.2.2 POD samarbeider tett med andre beredskapsaktører

5. Interne faktorer som påvirker måloppnåelsen

5.1 Hierarkisk organisasjon og mye bruk av stab

5.1.1 Få har sterke synspunkter på organisering

5.1.2 POD har vært i stab nesten kontinuerlig i to år

5.2 Ledelsen leder både etaten og direktoratet

5.2.1 Ledelse av etaten anses som viktigst

5.2.2 Ledere i POD oppleves som lite tilgjengelige

5.2.3 Politidirektøren har to ledergrupper

5.3 Lite effektive arbeidsprosesser?

5.4 Kulturen preges av at mange jobber mye

5.5 Ulike syn på kompetansebehovet i POD

5.6 Oppgaver kan overføres til politidistrikter og særorgan

5.6.1 Ansatte mener det er oppgaver som kan løses av andre

5.6.2 POD vurderer oppgaveporteføljen

6. Politidirektoratet må finne direktoratsrollen

6.1 POD er et nødvendig mellomledd mellom departement og operativt nivå

6.2 POD bør rendyrke kjerneoppgavene

6.2.1 POD må ivareta både en gjennomføringsrolle og en faglig rolle

6.2.2 POD må skille mellom oppgavetyper – mellom fagmyndighet og fagforvalter

6.2.3 Bredden i PODs og politiets fagområder bør vurderes

6.3 Oppgaver bør flyttes ut av Politidirektoratet

6.4 Behov for å se helhetlig på oppgavefordelingen i politiet

6.5 Oppsummerende vurderinger og anbefalinger

7. Behov for å utvikle Politidirektoratet som organisasjon

7.1 Styringen av politiet må bli mer overordnet

7.1.1 JD må tilstrebe å styre mindre detaljert

7.1.2 Behov for bedre kopling mellom fag og styring

7.2 POD bør styrke og videreutvikle den faglige rollen

7.2.1 Behov for mer helhetlige og langsiktige innspill fra POD

7.2.2 POD må sørge for god styringsinformasjon – på riktig nivå

7.3 Behov for å forberede arbeidsprosessene

7.4 POD må ta ansvar for det digitale skiftet

7.4.1 Digitalisering er et lederansvar

7.4.2 «Det digitale skiftet» må oversettes til praktisk politiarbeid

7.5 Kompetansen må tilpasses oppgavene

7.6 Endringer i organiseringen i POD er ikke det viktigste

7.6.1 Først spissing av kjerneoppgaver – så eventuell strukturendring

7.6.2 Behov for et styrket juridisk fagmiljø

7.7 Oppsummerende vurderinger og anbefalinger

8. Har Politidirektoratet den nødvendige beslutningsmyndigheten?

8.1 POD har nødvendige fullmakter som direktorat

8.2 JD har et ansvar for å bidra til PODs handlingsrom

8.3 Oppsummerende vurderinger og anbefalinger

Dokument- og referanseliste

Vedlegg 1: Organiseringen i politiet

Oppgavefordeling, stabsfunksjoner og avdelinger i POD

Avdelingenes ansvar

Stabsfunksjonenes ansvar

Kort beskrivelse av andre enheter i politietaten

Vedlegg 2: Organiseringen av politiet i Danmark og Sverige

Rigspolitiet i Danmark

Polismyndigheten i Sverige

Vedlegg 3: Spørreundersøkelser

Spørreundersøkelsen til POD-ansatte

Spørreundersøkelsen til nivå-2-ledere i politiet

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.