Kapittel

6. Veiledning og flerårig styring

Som en del av oppdraget i tildelingsbrevet ble vi bedt om å gi en oversikt over eksisterende veiledningstilbud på området og vurdere behov for nye tiltak. Denne delen har vi valgt å besvare ved å gjøre rede for hva DFØ har av veiledning om flerårig styring per i dag. I tillegg har vi spurt departementer og etater om hvordan de vurderer dagens tilbud og hvilke aktiviteter og tilbud om flerårig styring de kunne tenke seg framover.

6.1 Hva foreligger av veiledning om flerårig styring per i dag?

DFØ fikk i 2016 forvalteransvaret for kapittel 1 i økonomiregelverket, der departementenes styring av underliggende virksomheter er hjemlet. DFØ har i de siste årene prioritert å samle inn kunnskap og utarbeidet veiledningsmateriell om de sentrale styringsdokumentene og styringsarenaene i styringsdialogen som instruks, tildelingsbrev, årsrapport og etatsstyringsmøtene.

DFØ har i mindre grad satt søkelys på spesifikke temaer som det flerårige perspektivet i styringen av underliggende etater. Direktoratet har til en viss grad integrert etatsstyrings-perspektivet i utarbeiding av faglige budskap som kan ha flerårige implikasjoner, som for eksempel inn under mål- og resultatstyring og risikostyring. Konklusjonen er likevel at DFØ ikke har veiledningsmateriell som eksplisitt omtaler ivaretagelse av et flerårig perspektiv i styringen av underliggende etater, men at det flerårige perspektivet er innlemmet i flere av de ovennevnte veiledningene.

Vi redegjør for hva som foreligger av veiledning om flerårig styring per i dag på dfo.no i vedlegg 1.

6.2 Etterspør erfaringsnettverk og beste praksis  

Undersøkelsen viser at bare en av ti etater mener at DFØs råd- og veiledningssider om etats- og virksomhetsstyring i stor grad dekker deres behov når det gjelder et flerårig perspektiv. Seks av ti etater mener at veiledningsmaterialet i noen grad dekker deres behov, mens 15 prosent svarer i liten grad.

Kontroll for etatsstørrelse gir små utslag. De nettobudsjetterte mener imidlertid i noe større grad enn alle at tilbudet dekker deres behov.

Når vi i intervju spør departementene nærmere om det er noen tiltak eller ordninger de tror kan bidra til bedre flerårig styring for departementene, som veiledning, kompetansetiltak, overordnete krav, retningslinjer, regelverk mv., svarer de at de først og fremst ønsker seg muligheter for erfaringsutveksling, mer praksisbasert informasjon og eksempler på hvordan flerårig styring gjøres i andre etater, og hva andre har lykkes med. Dette kan videre gjøres på flere måter, som å bruke ulike fora, nettverk og samlinger.

Enkelte etterlyser også et mer samlet veiledningsmateriell og informasjon om aktuelle fullmakter og virkemidler som kan nyttes i den flerårige styringen. Andre handler om veiledning i hvordan en tilrettelegger for gode grunnlagsdata og peker på «betydningen av gode grunnlagsdata som gode framskrivninger, økonomiske framskrivninger, demografi mv. er også viktig for å beskrive viktige perspektiver framover. Dette er viktige kunnskapsgrunnlag».

Som figur 11 under viser, sammenfaller departementenes behov for veiledning langt på vei med etatenes behov. Etatene etterspør også først og fremst erfaringsnettverk og eksempelsamlinger/god praksis, mens skriftlig veiledningsmateriell på nett og kurs får noe lavere skår.

Ser vi nærmere på etater med over 500 årsverk, svarer 56 prosent av disse i stor grad på «Eksempelsamlinger/god praksis».

6.3 Behov for mer veiledning om det flerårige perspektivet i aktuelle regelverk?

I spørreundersøkelsen stilte vi også etatene spørsmål om i hvilken grad det flerårige perspektivet er ivaretatt i aktuelle regelverk.

Her ser vi at de først og fremst peker på utredningsinstruksen som det regelverket som ivaretar det flerårige perspektivet, selv om det nok er bevilgningsreglementet som har flest konkrete «verktøy» som gir ulike budsjettekniske unntak fra ettårsprinsippet. På den annen side er det først og fremst departementene som kan legge til rette for at de ulike fullmaktene for flerårig styring i bevilgningsreglementet kan tas i bruk. Økonomiregelverket handler også om det flerårige perspektivet, men på et mer overordnet nivå.

Utredningsinstruksen (UI) stiller krav om at det allerede i utredninger og beslutnings-grunnlag skal tallfeste hva som forventes å være de varige virkninger over år.
I veilederen pekes det bl.a. på at «Grove estimater, intervaller eller eksempler er ofte bedre enn ingen estimater og vil ofte kunne høyne kvaliteten på beslutningsgrunn­laget. Også der virkninger ikke er tallfestet, bør det gis en beskrivelse av hvordan disse forventes å utvikle seg over tid. Det følger også av det statlige økonomireglementets § 9 at det er krav om å planlegge med både ettårig og flerårig perspektiv.» (DFØ 2018, s. 30).

Etatene opplever at det flerårige perspektivet i større grad er ivaretatt i utredningsinstruksen enn i bevilgningsreglementet. Det kan skyldes at utredningsinstruksen oppleves mest relevant for etatene fordi de ofte er den utredende instansen for departementene, mens bevilgningsreglementet først og fremst er departementenes budsjettekniske virkemiddel i den flerårige styringen. Etatenes vektlegging av utredningsinstruksen kan også være begrunnet med behovet for kunnskapsgrunnlag i langsiktig planlegging.

Ulik kjennskap til innholdet og mulighetsrommet i de ulike regelverkene kan også tenkes å påvirke hvilke muligheter og begrensninger for flerårig styring departementer og virksomheter ser.

I ettertid ser vi at vi med fordel kunne ha bedt om etatenes vurdering av i hvilken grad disse regelverkene bidrar til å dekke deres behov for mer forutsigbarhet og strategisk planlegging av flerårige prosjekter, eller gitt dem mulighet til å utdype svarene nærmere.

Oppdatert: 14. februar 2023

Kontakt

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger om innholdet i denne rapporten, ta kontakt med: 

DFØ-rapport 2023:1 På både kort og lang sikt? En kartlegging av flerårig styring av underliggende etater

Skriv ut / lag PDF

1. Oppsummering

1.1 Hovedfunn

Det ettårige rommer også det flerårige

Departementer og etater opplever situasjonen noe ulikt

Få faste punkter for flerårig styring

Nettobudsjetterte opplever et større handlingsrom enn bruttobudsjetterte

Større etater opplever det flerårige styringsperspektivet som mer utfordrende

Politiske svingninger gjør et flerårig styringsperspektiv mer krevende

Digitaliseringsprosjekter er ekstra krevende

Utfordrende å styre sammen i et flerårig perspektiv

Langtidsplaner og utviklingsavtaler benyttes i noen sektorer

Behovet for veiledning retter seg mest mot erfaringsutveksling

1.2 Vurderinger og anbefalinger

Legg styringsdialogen bedre til rette for flerårig styring

Bedre informasjon om regelverk og budsjettfullmakter

Behov for erfaringsutveksling og eksempler

Erfaringer fra digitaliseringsprosjekter bør kartlegges

Politisk forankring kan gi et bedre grunnlag for flerårig styring

2. Innledning

2.1 Oppdraget

2.2 Mål og problemstillinger

2.3 Bakgrunn og problemforståelse

2.4 Avgrensninger og definisjoner

Definisjoner og begrepsbruk

Etat eller virksomhet?

Hva forstår vi med flerårig styring?

Avgrensninger

2.5 Metodisk tilnærming og gjennomføring

2.5.1 Opplegget for undersøkelsen

2.5.2 Nærmere om metodene

Tilnærming til del 1: Hvordan ivaretar departementene et flerårig perspektiv?

Datainnsamling fra underliggende etater, spørreundersøkelser og intervjuer
Vi sendte ut to spørreundersøkelser
Svarprosenten var god
Intervjuer med seks etatsledere
Dokumentanalyse

Tilnærming til del 2: Oversikt over eksisterende veiledningstilbud

2.6 Organisering av prosjektet

3. Virkemidler for flerårig styring

3.1 Styringsdialogen er hovedkanal

3.2 Rammene for styringsdialogen kan knyttes til tre hovedkategorier

3.2.1 Hovedprinsipper og regelverk

Ettårsbudsjettering står sentralt

3.2.2 Finansieringsmekanismer og tilskuddsordninger

Ordninger for å få til flerårige tiltak og prosjekter

3.2.3 Organisering

Ulike forutsetninger for flerårig styring i netto- og bruttobudsjetterte virksomheter

4. Hvordan ivaretas et flerårig perspektiv i styringen?

4.1 Det ettårige rommer også det flerårige

Et mer strategisk perspektiv er etterspurt

Politiske svingninger virker begrensende på flerårig styring

Noen sektorer har langtidsplaner

4.2 Stortingsmeldinger er mest retningsgivende

4.3 Få faste punkter for flerårig styring

Er fagdialogmøter egnet for å ivareta flerårig styring?

Ulike oppfatninger om hva som utgjør særskilte strategimøter

4.4 Tre av fire har samhandling med departementet om strategi

4.5 Omprioriterer innenfor rammene

5. Utfordringer med et flerårig perspektiv i styringen

5.1 Ettårsperspektivet er problematisk for noen

5.1.1 Departementene opplever tilstrekkelig handlingsrom

5.1.2 Mange etater opplever lite handlingsrom i budsjett-sammenheng

Bruttobudsjetterte og nettobudsjetterte opplever handlingsrommet ulikt

5.2 Flerårig styring av tverrgående prosjekter er krevende

5.2.1 Mange etater deltar på tverrsektorielle møteplasser

5.3 Kompetanse og finansiering er hovedutfordringer ved digitalisering

5.3.1 Departementer og etater opplever mange av de samme utfordringene

5.3.2 Kapasitet og kompetanse er viktigste utfordring for etatene

Kapasitet og kompetanse mest krevende i virksomheter med under 500 årsverk

Langsiktig finansiering

6. Veiledning og flerårig styring

6.1 Hva foreligger av veiledning om flerårig styring per i dag?

6.2 Etterspør erfaringsnettverk og beste praksis  

6.3 Behov for mer veiledning om det flerårige perspektivet i aktuelle regelverk?

7. Vurderinger og anbefalinger

Legg styringsdialogen bedre til rette for flerårig styring

Anerkjenn fagdialogens bidrag til et flerårig perspektiv

Bedre informasjon om regelverk og budsjettfullmakter

Behov for erfaringsutveksling og eksempler

Erfaringer fra digitaliseringsprosjekter bør kartlegges

Politisk forankring kan gi et bedre grunnlag for flerårig styring 

Vedlegg 1: DFØs veiledning om flerårig styring

Konstituerende styring

Sjekkliste for start og opphør av statlige virksomheter

Strategisk styring

Veiledningsmateriell om instruks

Veiledningsmateriell om mål- og resultatstyring

Nettsiden - Kort om mål- og resultatstyring i statlig styring

Resultatmålingsveileder

Risikostyring i staten

Strategisk og systematisk bruk av evaluering i styringen

Nettsiden «virksomhetsstrategi i staten»

Kurs, webinar og seminarer

Operativ styring

Veiledningsmateriell om årsrapport

Del V Vurdering av framtidsutsikter

Veiledningsmateriell om tildelingsbrev

Øvrig veiledningsmateriell

Finansdepartementets veileder i etatsstyring

Vedlegg 2: Intervjuguider

Intervjuguide om flerårig styring – departementer

Hvordan ivaretar departementene et flerårig perspektiv styringen av etatene?
Styring og samordning

Involvering og forventninger

Digitalisering

Hva er muligheter og utfordringer i arbeidet med flerårig styring?

Er det behov for nye tiltak for å styrke den flerårige styringen?

Til slutt

Intervjuguide om flerårig styring – etatsledere

Hva er din erfaring fra styringen av etatene?

Hva ser du som muligheter og utfordringer i arbeidet med flerårig styring?

Er det behov for nye tiltak?

Til slutt

Referanser

Referanser

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.