Vær på vakt mot direktørsvindel

Direktørsvindel er en form for svindel der ansatte mottar forfalsket e-post eller SMS fra direktør. Flere virksomheter, også DFØ, oppdager fra tid til annen forsøk på denne typen svindel. Her får du hjelp til å avdekke svindelforsøk.

Målet med såkalt direktør-svindel er å lure en økonomimedarbeider eller leder til å betale en faktura eller overføre penger til en konto, vanligvis i utlandet. Svindlere bruker litt ulike fremgangsmåter, men målet er penger og hovedprinsippene er de samme.

Et nøkkelelement er at svindleren spiller på at ofrene er travle og at overføringen eller betalingen må skje raskt. Svindlerne blir stadig grundigere i sine forberedelser. Navn på nøkkelpersoner i bedriften blir identifisert. I tillegg blir det etablert domene med bedriftens navn for å kunne opprette e-postadresser som ligner på de bedriften faktisk har.

Merk deg dette når det gjelder direktørsvindel:

  • Er det en e-post eller SMS hvor du blir bedt om å overføre penger uten videre dialog og at dette haster kan dette være et svindelforsøk.
  • Les e-posten nøye å se etter unormale elementer. Dette kan eksempelvis være manipulert fra-felt og svar-felt, bruk av .com i stedet for .no.
  • Formuleres e-posten med en fremtoning i retning av tillit, trussel eller fristelser, er dette kjente tegn på svindelforsøk.
  • Se godt etter og kontroller betalingsinformasjon og faktura mot tidligere transaksjoner.

Gode råd til deg

  • Les e-post hvor det anmodes om overføring av penger to ganger.
  • Ledelsen bør informere sine økonomimedarbeidere på forhånd, hvis de vet at det kan være aktuelt med raske pengeoverføringer i tiden som kommer.
  • Hvis du som økonomimedarbeider mottar e-post fra sjefen om å overføre penger, send sjefen en SMS hvor du ber om at overføringen bekreftes.

Dersom transaksjonen gjennomføres

Publisert: 8. august 2018 Oppdatert: 3. oktober 2018

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.