Kapittel

7. Litteraturliste

Her kan du se en oversikt over referansene brukt i rapporten.

Asplan Viak 2009: Evaluering av utflytting av statlig virksomhet – komparativ analyse

DFD 2024; Statens arbeidsgiverbarometer 2024-1

DFØ 2023: Etatsstyringsprosessen.  www.dfo.no/fagomrader/styring-i-staten/etatsstyring

DFØ 2024: Tydeligere, men fortsatt under press. En undersøkelse av utviklingen i direktoratenes faglige rolle.  DFØ-rapport 2024:3

DFØ 2024b: Både vaktbikkje og førerhund? – En evaluering av datatilsynet. Rapport 2024:8

DFØ 2024c: Kartlegging av IKT-konsulentbruk. Rapport 2024:13

DFØ 2025: Departementene i en brytningstid. Kommende rapport

Difi 2008: Forvaltningskompetansen i Luftfartstilsynet. Rapport 2008:12

Difi 2010: Valgets kval. Utredning for etablering av en sentral valgenhet. Rapport 2010:3

Difi 2013: Merverdi eller unødig omvei? Om direktoratenes rolle i gjennomføring av nasjonal politikk. Rapport 2013:11

Digitaliseringsrådet 2022: Samarbeid – fra ord til handling! Erfaringsrapport 2022

ESS 2023: European Social Survey European Research Infrastructure: ESS10 - integrated file, edition 3.2

Ipsos 2023: Oppmerksomhetsmåling valget 2023

KDD 2022: Hovedinstruks for Valgdirektoratet

KDD 2025: Kunstig intelligens og demokratiske valg – internasjonale erfaringer og nasjonale anbefalinger.  Rapport fra ekspertgruppen for kunstig intelligens og valg

NOU 2006:14 Gransking av Utlendingsdirektoratet

NOU 2020:6 Frie og hemmelige valg — Ny valglov. Valglovutvalget

Oslo Economics 2019; Evaluering av Valgdirektoratets tjenester ved valget 2019

Oslo Economics 2021: Evaluering av Valgdirektoratets tjenester ved valget 2021

Oslo Economics 2023: Evaluering av Valgdirektoratets tjenester ved valget 2023

Oslo Economics 2024: Gjennomgang av utvalgte temaer ved gjennomføring av valget i 2023

Prop. 45 L (2022-2023) Lov om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer (valgloven)

PwC 2021: Valg av drifts- og leveransemodell i Valgdirektoratet (u.off.)

SSB 2024: Velgerundersøkelsen 2023

Trifid 2023: Medarbeiderundersøkelse i Valgdirektoratet

Valgdirektoratet 2016/2024: Policy for styring og kontroll

Valgdirektoratet 2020: Tjenestestrategi systemstøtte 2021-2025

Valgdirektoratet 2023: Hovedinstruks Valgdirektoratet

Valgdirektoratet 2023b: Krisehåndteringsplan for valggjennomføring 2023

Valgdirektoratet: Årsrapporter 2016-2023

Oppdatert: 20. juni 2025

DFØ-rapport 2025:3 Med valg i sikte

Skriv ut / lag PDF

Forord

Hovedfunn og anbefalinger oppsummert

Våre funn og vurderinger

Et smalt, men krevende samfunnsoppdrag

Et ungt direktorat med gode resultater

Det kortsiktige trumfer det langsiktige

En uutviklet faglig rolle

Behov for mer omforent rolleforståelse

For mye struktur og for lite ledelse

Mulighetene er til stede for å skape et robust fagmiljø

DFØ anbefaler:

1. Innledning

1.1 Bakgrunn

1.2 Formål og problemstillinger

1 Hvordan ivaretar direktoratet sine oppgaver?  

 2 Har direktoratet egnede rammer og forutsetninger for sine oppgaver? 

 3 Er styringen av direktoratet hensiktsmessig?   

4 Hvordan sikre at direktoratet er faglig og organisatorisk robust og en attraktiv arbeidsplass?  

1.4 Metode og datagrunnlag

1) Hva er direktoratets oppgaver, ressurser og mål?  

 2) Hvilke resultater oppnår direktoratet?  

3) Hvordan påvirker interne og eksterne faktorer resultatene? 

4) Hvilke utfordringer og utviklingsbehov ser vi for direktoratet?  

1.3.1 Datagrunnlag

Dokumentgjennomgang

Intervjuer 

1.4 Avgrensning

1.5 Leseveiledning

Fotnoter

2. Hvordan er ansvaret for valg organisert?

2.1 Direktorater har to roller

2.2 Organiseringen av valgadministrasjonen

2.2.1 Ansvaret er fordelt mellom nasjonale og kommunale valgmyndigheter

Kommunen

Fylkeskommunen

Staten

2.2.2 Nærmere om Valgdirektoratets ansvar og oppgaver

1 Forvaltning av det elektroniske valgadministrative systemet EVA

2 Opplæring og veiledning av kommuner

3 Informasjon til velgerne

4 Valgmateriell og valgutstyr

Fotnoter

3. Hvilke resultater oppnår Valgdirektoratet?

3.1 Opprettelse av direktorat oppfattes som vellykket

3.2 Forvaltning og drift av EVA

3.2.1 Brukerne er i all hovedsak fornøyde

3.2.2 En "solid dame", men sårbar for endringer

3.2.3 Et kontinuerlig arbeid med endring og tilpasning

3.2.4 Har strategisk plan - følger bare delvis opp

3.3 Veiledning og opplæring av kommunene

3.3.1 Valgmedarbeiderportalen dekker valgansvarliges primære informasjonsbehov

3.3.2 Informasjon ved hendelser kommer for sent

3.3.3 Valgdirektoratets opplæring har høy kvalitet

3.3.4 Kontaktsenteret oppleves i hovedsak som nyttig

3.4 Informasjon til velgere

3.5 Direktoratets faglige rolle

3.5.1 En lav faglig profil

Fotnoter

4. Interne faktorer som påvirker resultatene

4.1 Liten organisasjon - mye organisering

4.1.1 Ikke alle team fungerer like godt

4.1.2 Stadig omorganisering av det tverrgående arbeidet

4.2 Lite ledelse på flere nivåer

Ledergruppa har ikke fungert etter hensikten

Utydelig for de ansatte hvilke prioriteringer som blir gjort

«Alle er rundt og jobber i terrenget, men ingen har kartet»

4.3 Vedvarende mindreforbruk av budsjettet

4.4 God tilgang på kompetanse, men med noen utfordringer

Er IT-drift mest sårbart?

For lite erfaring fra praksisfeltet?

For lite kommunikasjonsfaglig kompetanse?

4.5 Konsulentbruk er lite planmessig

4.6 Godt arbeidsmiljø, men presset på kapasitet

4.7 Administrativ kapasitet oppleves ikke som noen stor utfordring

Fotnoter

5. Eksterne faktorer som påvirker direktoratet

5.1 Forholdet til departementet

5.1.1 Departementets etatsstyring er siktet inn mot neste valg

5.1.2 Budsjettsvinger svekker evne til langsiktighet

5.1.3 Én styringsrelasjon - ulike forståelser

5.1.4 Kritikk mot direktoratets faglige rådgivning

5.2 Forholdet til kommunene

Forholdet til Valgforum

5.3 Endrede omgivelser

Fotnoter

6. Våre vurderinger og anbefalinger

6.1 Et smalt, men krevende samfunnsoppdrag

Et oppdrag av stor samfunnsmessig betydning

Håndtere digital sårbarhet for å sikre tillit

Skal treffe behovet til 357 svært forskjellige kommuner

Valg gjennomføres bare hvert andre år

6.2 Et ungt direktorat med gode resultater

6.3 Det kortsiktige trumfer det langsiktige

6.4 En uutviklet faglig rolle

Krevende utgangspunkt som faglig rådgiver

Potensial for faglig rolle utad

6.5 Behov for en mer omforent rolleforståelse

Graden av styring og kontroll må tilpasses egenart

Ulike forståelser

Behov for ny vurdering av rollefordelingen på noen områder

6.6 For mye struktur - for lite ledelse

6.7 Brukerinvolvering - for svak eller for dårlig kommunisert?

6.8 Kan samarbeid om administrative oppgaver utvides?

6.9 Sikre robust IKT-kompetanse

Utforsk mulighetene for faglig samarbeid

Styrking av IT-drift må ses i sammenheng med andre vurderinger og beslutninger

Sørg for god balanse mellom konsulenter og fast ansatte

6.10 Ikke tidspunktet for nye store oppgaver

7. Litteraturliste

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.