Kapittel

7. Oppsummering og veien videre

Det må bli enklere å dokumentere arbeid og arbeidsprosesser

I likhet med Arkivverket og arkivlovutvalget mener DFØ at forvaltningen har behov for en dokumentasjonsforvaltning som dekker behovene for dokumentasjon bedre enn i dag og som krever mindre ressurser. Det må bli enklere å dokumentere arbeid og arbeidsprosesser, og lettere å finne igjen dokumentasjon fra tidligere arbeidsprosesser. Det må også bli enklere for virksomhetene å skille ut dokumentasjon som skal langtidsbevares. Samtidig må det bli enklere for offentligheten å få tilgang til relevant offentlig informasjon og dokumentasjon, og virksomheter må kunne dele informasjon lettere og mer ressurseffektivt mellom seg.

Dokumentasjonsforvaltning må bli en del av de digitale arbeidsprosessene

Selv om dagens dokumentasjonsforvaltning er ineffektiv og det er et betydelig forbedrings­potensial i hvordan arbeidet løses, mener vi det ikke ligger til rette for vesentlige økonomiske innsparinger per i dag. Det viktigste nå er å legge til rette en for videreutvikling som kan gi både bedre kvalitet og mer effektiv ressursbruk på sikt. Det krever blant annet at fagmiljøer og virksomheter går vekk fra å tenke på dokumentasjonsforvaltning som «strøm på papir» til å tenke helhetlige digitale arbeidsprosesser.

Flere fagmiljøer har opparbeidet seg god kunnskap om hva som skal til for å utvikle en mer formåls- og kostnadseffektiv dokumentasjonsforvaltning. Koblingen mellom disse og beslutningstakere på ulike nivå, er imidlertid for svak. Det kan synes som om den riktige kompetansen ikke i tilstrekkelig grad trekkes inn når viktige beslutninger rundt videreutviklingen av dokumentasjonsforvaltning tas.

Arkivverkets regulatoriske sandkasse er et prosjekt som legger til rette for å koble kunnskap og utvikling av helhetlige fagløsninger med integrert dokumentasjonsforvaltning. Denne type prosjekter kan være viktige arenaer for innovasjon som kan framskynde en videreutvikling av dokumentasjonsforvaltningen.

God dokumentasjonsforvaltning krever prioritering, riktig kompetanse, og bedre samordning av sentrale aktører

Den svake koblingen mellom sentrale beslutningstakere og mange av fagmiljøene innebærer en risiko for at strategisk viktige beslutninger som gjelder dokumentasjonsforvaltning tas på et mangelfullt kunnskapsgrunnlag. Det kan blant annet forklares med at Arkivverket ikke har tilstrekkelig med virkemidler og kapasitet til å påvirke virksomhetene, at dokumentasjons­forvaltning ikke prioriteres i den enkelte virksomhet, eller at virksomhetenes kompetanse er for dårlig. Det skyldes imidlertid også at ansvarsområdet er for fragmentert. Det finnes i dag ikke et sentralt fagmiljø som fremmer helheten og sammenhengene i dokumentasjons­forvaltningen, og som ser betydningen av å omfatte både arbeidsprosesser, dokumentasjonsdanning og dokumentasjonsbevaring.

Arkivlovutvalget peker også på organisering som et mulig virkemiddel for å løfte fram sammenhengen mellom arbeidsprosesser (hvordan oppgaver løses), digitalisering, åpenhet, forvaltningsskikk og dokumentasjon.

Samordning av fagansvar for å løfte fram kompetanse som ser helhet og sammenhenger, kan etter DFØS vurdering være viktig for å utvikle dokumentasjonsforvaltningen i riktig retning. Det er også viktig å sette av ressurser til samordning og modernisering av lovverk og forskrifter som regulerer både arkiv og dokumentasjonsforvaltningen.

DFØ anbefaler at regelverk og kompetanse i større grad tilpasses nye digitale arbeidsprosesser og innovasjonstiltak

Kartleggingen viser at det per i dag trolig ikke er grunnlag for å hente ut vesentlige økonomiske gevinster fra dokumentasjonsforvaltningen i statlige virksomheter gjennom organisatoriske endringer. Endret og tilpasset regelverk, sammen med økt kompetanse og bedre forståelse for digitaliseringens muligheter, synes imidlertid å være avgjørende for å øke kvaliteten og ressurseffektiviteten i dokumentasjonsforvaltningen.

DFØ mener det er viktig å ta grep for å framskynde en nødvendig videreutvikling av dokumentasjonsforvaltningen ved blant annet å samordne innsatsen og stimulere innovasjon. Departementer med et særlig ansvar for dokumentasjonsforvaltning og tilhørende regelverk bør sammen med berørte fagetater samles om å utvikle dokumentasjonsforvaltningen i ønsket retning.

Erfaringene med Arkivverkets regulatoriske sandkasse viser betydningen av å legge til rette for å knytte dokumentasjonsforvaltning til teknologisk innovasjon. Vi anbefaler å bygge videre på disse erfaringene og satse på stimulering av utviklingsprosjekter med søkelys på dokumentasjonsforvaltning.

Oppdatert: 27. januar 2022

DFØ-rapport 2021:7 Dokumentasjons- og arkivfunksjonen i statlige virksomheter

Skriv ut / lag PDF

Sammendrag

1. Innledning

1.1 Bakgrunn – fra papirarkiv til digitale data 1

1.2 Innfallsvinkel og metode

1.2.1 Hovedproblemstillinger

1.2.2 Datainnsamling

Dialog med relevante aktører og referansegruppe

Intervjuer

1.2.3 Vår vurdering av datagrunnlaget

1.2.4 Struktur på rapporten

2. Et omfattende regelverk

Noark-standarden

3. Spredt ansvar, få systemleverandører

3.1 Ansvaret er spredt på mange aktører

3.1.1 Egne enheter for arkiv- og dokumentasjonsforvaltningen, men mye av arbeidet gjøres ute i virksomheten

3.1.2 Felles tjenesteleverandører gir noen gevinster

3.1.3 Stor spredning i arkiv- og fagsystemer

4. Store forventninger til framtiden

4.1 Samordning av teknologi er mer enn organisatoriske grep

4.2 Ønsker ny teknologi velkommen

En forventning om mer sentral tilrettelegging

5. To til fire prosent brukes på dokumentasjonsforvaltning

5.1 Arkivårsverksinnsats avtar med virksomhetsstørrelse

5.2 Årlige driftskostnader per årsverk avtar med virksomhetsstørrelse

5.3 Tidligere undersøkelser supplerer våre beregninger

6. Økt digitalisering og endret tankesett er viktig

6.1 Nødvendig fornyelse pågår, men halter

6.1.1 Dagens regelverk og tilgjengelige løsninger bremser nødvendig fornyelse og digitalisering

6.1.2 Kan økt samordning gi gevinst?

6.2 Ny helhetlig tilnærming til digitalisering av dokumentasjonsforvaltningen

Innebygd dokumentasjon for Helseanalyseplattformen

Slik fungerer det i dag

Innebygd dokumentasjon i nyttkonkurransegjennomføringsverktøy

Innebygd arkivering

6.3 Mulige veier for økt samordning av dokumentasjonsforvaltningen

6.3.1 Fellestjenester for dokumentasjonsforvaltning gir sterkere fagmiljøer og mer tverrfaglighet

Generelt om fellestjenesteleverandører

Fellestjenester basert på sektor

Fellestjenester basert på type virksomhet

6.3.2 Ny nasjonal leverandør av tjenester for dokumentasjonsforvaltning

6.4 Behov for bedre koordinering av fagansvaret for dokumentasjonsforvaltning?

6.5 Økt digitalisering vil sannsynligvis gi effektiviseringsgevinster på sikt

6.5.1 Vanskelig å anslå gevinster av effektivisering av dokumentasjonsforvaltningen

6.5.2 Økt digitalisering kan gi bedre dokumentfangst og mer effektiv ressursbruk

6.5.3 Effektiviseringspotensialet ved samordning er begrenset

7. Oppsummering og veien videre

Det må bli enklere å dokumentere arbeid og arbeidsprosesser

Dokumentasjonsforvaltning må bli en del av de digitale arbeidsprosessene

God dokumentasjonsforvaltning krever prioritering, riktig kompetanse, og bedre samordning av sentrale aktører

DFØ anbefaler at regelverk og kompetanse i større grad tilpasses nye digitale arbeidsprosesser og innovasjonstiltak

Litteraturliste

Ordliste

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.