Kapittel

5. Vurdering av fremtidsutsikter for DFØ i 2021

Omstillingsevnen som vil kreves for å møte langsiktige utfordringer, øker betydningen av at DFØ lykkes med sitt samfunnsoppdrag.

Som det framgår av perspektivmeldingen (Meld. St. 14 (2020-2021), står offentlig sektor overfor store utfordringer i årene framover. Med en aldrende befolkning vil statens utgifter gå opp, uten at inntektene øker like mye. Samtidig skal det norske samfunnet gjennomføre det grønne skiftet. Å ta vare på og sikre velferdssamfunnets bærekraft – sosialt, klimamessig og økonomisk – er derfor vesentlig for at Norge fortsatt skal være et godt land å bo i.

Omstillingsevnen som vil kreves for å møte langsiktige utfordringer, øker betydningen av at DFØ lykkes med sitt samfunnsoppdrag, å bidra til effektiv ressursbruk i staten. Effektiv bruk av fellesskapets ressurser favner bredt. Dels handler det om å prioritere de tiltakene som gir mest nytte for innsatsen. Dels handler det om å løpende vurdere om det finnes mer effektive måter å utføre arbeidet på. Forvaltningen skal gi kunnskap og skissere alternativer som gjør det mulig for de folkevalgte å ta informerte beslutninger. I tillegg må offentlig sektor være styrt, ledet og organisert på en måte som gjør det mulig for den enkelte leder å ta valg som gir best mulig oppgaveløsning til lavest mulig kostnad.

I 2020 ble fagområdene organisering, ledelse og offentlige anskaffelser overført fra Digitaliseringsdirektoratet til DFØ. Et samlet fagmiljø gir oss nye muligheter til å fremme god styring, organisering og ledelse i statsforvaltningen. Å gripe disse mulighetene har hatt høy prioritet, men å få full effekt av dette organisatoriske tiltaket tar tid, og har også vært preget av at mange har arbeidet på hjemmekontor. Fremover vil det derfor fortsatt være en prioritert oppgave for oss å skape en helhetlig utvikling av disse fagområdene. Innovasjon og effektiv ressursutnyttelse i offentlig sektor er avgjørende for å opprettholde et godt tjenestetilbud og tillit til det offentlige.

I tiden framover skal DFØ arbeide for å styrke oppmerksomheten og kompetansen om offentlig ressursbruk. DFØ skal arbeide med hvordan data fra statlige virksomheter i større grad kan fremskaffes, standardiseres og tilgjengeliggjøres for analyseformål og evalueringer. I dette arbeidet er det sentralt å få gjort avklaringer rundt juridiske problemstillinger knyttet til eierskap til dataene og lagring, samt tekniske løsninger for innsending, forvaltning, analyse og distribusjon. Gjennom videre utvikling og standardisering av regelverk vil vi legge grunnlag for bedre datakvalitet og kostnadsinformasjon, både for hver enkelt virksomhet og staten som helhet. For å være en viktig leverandør av data til kunder, forvaltningen og offentligheten, må vi fortsette å arbeide med å utvikle gode digitale løsninger.

Finansdepartementet har fastsatt at de statlige regnskapsstandardene (SRS) er obligatoriske for alle statlige virksomheter, med en innføringsperiode på fem år fra 1. januar 2022 for de virksomhetene som ikke følger SRS. DFØ skal bistå virksomheter som skal ta i bruk obligatorisk SRS i innføringsperioden. Dette vil heve kvaliteten på styringsinformasjonen og gjøre den mer sammenlignbar. DFØ vil i dialog med departementene etablere en plan for puljevis gjennomføring for virksomheter der DFØ er tjenesteyter.

Anskaffelser står for rundt halvparten av driftskostnadene i offentlige virksomheter, og gode anskaffelser er dermed avgjørende for at staten skal lykkes med å få mest mulig ut av tilgjengelige ressurser. Et viktig tiltak for kostnadseffektivisering er videreutviklingen av statens innkjøpssenter. Gjennom volumbaserte innkjøp, kan staten redusere innkjøpskostnadene. Vi vil også arbeide videre med å heldigitalisere anskaffelsesprosessen og vurdere hvordan offentlig sektor kan øke sin verdiskaping gjennom effektivisering og profesjonalisering av kontraktsoppfølgingen. Andre viktige satsinger blir å videreutvikle markedsplass for skytjenester og utvikle kompetansetiltak om grønne og innovative anskaffelser.

DFØ vil også fremover ha en sentral rolle i å forvalte og utvikle veiledningsmateriell og kompetansetjenester på våre fagområder. Videre har DFØ fått i oppdrag å videreutvikle vår samordnende rolle i forvaltningen identifisere felles kompetanseområder for hele forvaltningen.

Som leverandør av lønns- og regnskapstjenester vil vi i årene framover betjene en stadig større del av statsforvaltningen, både gjennom opptak av nye kunder og som følge av at kundene velger å kjøpe flere tjenester. Blant annet blir NTNU og Statens kartverk nye kunder fra 1. januar 2023, mens Norad og UD blir kunder på regnskap. Både nye og eksisterende kunder ønsker tilpasninger, utvidelser og nye løsninger. DFØ må også framover vurdere slike forespørsler opp mot målet om å realisere stordriftsfordeler for staten. Som en del av tilpasningen har vi utviklet en tjenestemodell der DFØ overtar en større andel av de standardiserte arbeidsprosessene, samtidig som vi tilbyr tilleggstjenester til kunder som har behov for det. Dette vil gi økt effektivitet for statsforvaltningen samlet sett. Flere har allerede tatt denne i bruk, og vi vil fortsette arbeidet med å stimulere kundene til å benytte den nye tjenestemodellen.

DFØ arbeider kontinuerlig med å videreutvikle tjenestene på økonomitjenesteområdet. Vi har også levert våre vurderinger knyttet til framtidig finansiering av DFØs tjenester. Gjennom dialog med departementet vil det være viktig å få vurdert hvordan vi fremover skal ta oss betalt for de tjenestene vi leverer. Vi arbeider for at DFØ benytter fremtidsrettede og effektive IT-løsninger. Som et ledd i dette, vil vi blant annet etablere en tydeligere strategi for bruk av skyløsninger. Skyløsninger kan gi økt fleksibilitet, lavere kostnader og tilrettelegge for innovative løsninger blant annet gjennom bedre bruk av data. Dette må samtidig balanseres mot kundenes krav til for eksempel lagring av data. Vi har de siste årene styrket innsatsen på informasjonssikkerhet, og vil også de neste årene ha høy oppmerksomhet om sikkerhet, personvern og universell utforming.

DFØ har vokst betydelig de siste årene, med nye fagområder og nye kunder. Dette stiller store krav til styring av virksomheten og utvikling av organisasjonen. Med omorganiseringen har DFØ også fått faglige styringslinjer til to nye departementer. Dette vil kreve god samordning i styringen. I likhet med resten av forvaltningen må vi også forvente stramme budsjettrammer de kommende årene. Vi arbeider med å få bedre langtidsprognoser, og en prioritert oppgave er å gjennomføre tiltak som i et langsiktig perspektiv sikrer kostnadsdekning. 

Regjeringen har uttrykt en ambisjon om å kutte i konsulentbruken i staten, og samtidig utvikle egen kompetanse. På dette området har DFØ både et ansvar for å bidra til selv å redusere bruken, men også for å bistå andre virksomheter. DFØ leverte høsten 2021 et forslag til retningslinjer for bruk av konsulenttjenester i staten, og vil følge opp arbeidet i dialog med departementene. For DFØ som virksomhet har vi også hatt et bevisst forhold til konsulentbruk, men mangel på nøkkelkompetanse, uforutsette hendelser og hasteoppdrag har medført at det har vært nødvendig med ekstern bistand. Samtidig innebærer tydelig føringer fra vårt eierdepartement at vi fremover må rette et enda mer kritisk blikk mot bruk av ekstern støtte. Vi må vurdere hvilke virkemidler vi kan iverksette for å klare å tiltrekke oss nødvendig kompetanse, og da spesielt nøkkelressurser som det er krevende å få ansatt i et stramt arbeidsmarked.

Med et utvidet samfunnsoppdrag fikk DFØ nye hovedmål og en revidert virksomhetsstrategi som ble lansert tidlig i 2021. Dette gir oss et godt grunnlag for å prioritere i arbeidet med å utvikle og levere gode, helhetlige tjenester. Forvaltningens forventninger til DFØs tjenester er høye, og vi vil arbeide målrettet for å møte disse forventningene og bidra til en mest mulig effektiv bruk av fellesskapets ressurser.

Oppdatert: 25. april 2023

DFØs årsrapport 2021

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2021

2. Introduksjon til virksomheten 2021

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter i 2021

Koronasituasjonen i 2021

Hovedmål for DFØ

Hovedmål 1 i 2021: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs fellestjenester på økonomiområdet gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Utvikling i bruken av DFØs digitaliserte løsninger

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

Felles HR-system i staten

Selvbetjening lønnstjenester på mobil og nett

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Automatisering av lønnsutbetaling

Selvbetjening regnskapstjenester på mobil

Distribusjonskanal

Budsjettstyring

Utvikling av standarder

Obligatoriske statlige regnskapsstandarder (SRS)

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Periodeavstemmingsverktøy

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Utvidet tjenestetilbud - opptak av universitetene i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø (BOTT)

Finansiering av DFØs tjenester

3.1.7 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Hovedmål 2 i 2021: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser

3.2.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs digitale løsninger og tilrettelegging for digitalisering på anskaffelsesområdet

3.2.2 Styringsparameter: Grad av modenhet for bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.3 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.4 Prioriterte tiltak

Mer effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser

Veiledning og verktøy og kompetanseløft for gjennomføring av gode anskaffelser

Digitalisering av offentlige anskaffelser

Nordisk og europeisk samarbeid

Veiledning på prioriterte områder og markeder

Innovasjon

Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser

Prioriterte kategorier

Grønt kompetanseløft

Bedre tilgang til statistikk og data om grønne og innovative anskaffelser

Økt samarbeid mellom oppdragsgivere og nordisk og europeisk samarbeid

Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter

Retningslinjer for kjøp av konsulenttjenester i staten

Styrking av Statens innkjøpssenter

Markedsplass for skytjenester

Innovasjon i offentlige anskaffelser - StartOff

3.2.5 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2021: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på regelverksområdet

Statlige regnskapsstandarder

Omlegging av pensjonspremiemodellen

Regelverksutvikling

Utredningsinstruksen

Samfunnsøkonomisk analyse

Tilskudd

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet

3.3.4 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Styringskonferansen

Forvaltningskonferansen

3.3.5 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, støtte til statlige arbeidsgivere

3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.7 Styringsparameter: Utvikling i antall lærlinger i staten

Lærlingeundersøkelsen 2021

Lærebedriftsundersøkelsen 

3.3.8 Styringsparameter: Utvikling i antall traineer i staten

3.3.9 Prioriterte tiltak

En innovativ offentlig sektor

Organisering og styring av sammenhengende digitale tjenester

Organisasjonsformer i staten

Arbeidsgiverstrategi for det statlige tariffområdet

DFØs utviklingstilbud til ledere i staten

Styrking av Statens arbeidsgiverstøtte

Sekretariat for Statens arbeidsgiverråd

Kompetansetilbud til medarbeidere i staten

Tariffavsatte kompetansemidler

Statsansatteundersøkelsen og innbyggerundersøkelsen

Statsansatteundersøkelsen

Innbyggerundersøkelsen

Strategi for departementsfellesskapet

Inkluderingsdugnaden

Tallgrunnlag om ansettelsesforhold og lønn i staten

Produksjon og bruk av data for effektiv ressursbruk

Bedre bruk av offentlige ressurser i budsjettprosessen

3.3.10 Andre tiltak på området

Nordisk utvekslingsordning

3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2021: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Styringsparameter: Utvikling i bruk av DFØs nettside for rapporter og statistikk

3.4.3 Andre tiltak på området

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Digitilskudd - Digital oversikt over statlige tilskudd til frivillig organisasjoner

Nettsted for kunnskapsdokumenter

3.3.4 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Resultatmatrise for styringsparametere i 2021

Resultatmatrise for hovedmål 1

Resultatmatrise for hovedmål 2

Resultatmatrise for hovedmål 3

Resultatmatrise for hovedmål 4

Ressursbruk i DFØ i 2021

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.3 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Samlet tildeling

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre føringer og prioriterte tiltak i 2021

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Statlig støtte til personer uten bankkonto

3.7.3 Samarbeid mellom DFØ og Digitaliseringsdirektoratet

3.7.4 Samordning og digitalisering av arkivfunksjonen i staten

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2021

4.1 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.2 Internkontroll og risikostyring

4.3 Sikkerhet og beredskap

Hendelser

Sårbarheter

4.4 Behandling av personopplysninger

4.5 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.6 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Ansatte i sentralforvaltningen

Utvikling fra 2017 til 2021

Utvikling fra 2020 til 2021

Kjønnssammensetning i DFØ

Likestilling og mangfold

Ufrivillig deltid

Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn  

Turnover

Tilgang på kompetanse for 2021

Sykefravær

Status for inkluderingsdugnaden i DFØ

Lærlinger

4.7 FNs bærekraftsmål

Offentlige anskaffelser

Delmål 8.2: Øke den økonomiske aktiviteten gjennom diversifisering, teknologisk modernisering og innovasjon

Delmål 13.2: Innarbeide tiltak mot klimaendringer i politikk, strategier og planlegging på nasjonalt nivå

Delmål 12.7 Fremme bærekraftige ordninger for offentlige anskaffelser, i samsvar med de enkelte landenes politikk og prioriteringer

Arbeid og utdanning

Delmål 8.6: Redusere andelen unge som verken er i arbeid eller under utdanning eller opplæring

Tilgang til offentlig informasjon

Delmål 16.10: Sikre allmenn tilgang til informasjon og beskytte grunnleggende friheter

Miljøtiltak i egen virksomhet

Delmål 12.5: Betydelig redusere avfallsmengden gjennom forbud, reduksjon, gjenvinning og ombruk

Fotnoter

5. Vurdering av fremtidsutsikter for DFØ i 2021

6. Årsregnskap for DFØ i 2021

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Artskontorapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Les prinsippnote for årsregnskapet, bevilgningsrapportering og artskontorapportering

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.