Kapittel

Resultatmatrise for styringsparametere i 2021

DFØ har i 2021 fire hovedmål. For hvert hovedmål er det satt egne styringsparametere med resultatmål.

For enkelte resultatmål var kravet å etablere et 0-punkt i løpet av året. Ulike utfordringer med å måle resultater har imidlertid ført til at noen av resultatmålene er revurdert, se kommentarer i fotnotene til tabellen. Samlet sett vurderer vi at DFØ har oppnådd gode resultater.

Resultatmatrise for hovedmål 1

Hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
StyringsparameterResultatmålÅrsresultat
Kundenes vurdering av om DFØs fellestjenester på økonomiområdet gir effektivitet og gevinsterpå nivå med eller høyere enn året før: ≥ 76 pst. 84 pst.
Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringenpå nivå med eller høyere enn året før: ≥ 81 pst.   87 pst.
Andel kunder som benytter SRSlike høy eller høyere enn året før: ≥ 24 pst.  25,3 pst.
Grad av korrekthet i DFØs økonomitjenester100 pst.≈ 100 pst.*1
Andel kunder på ny tjenestemodellhøyere enn året før:
> 68 pst.
70 pst.
Utvikling i bruken av DFØs digitaliserte løsninger0-punkt etableres i 2021Se omtale i kapittel 3.5.1
Matrisen viser oppnådde resultater for DFØs styringsparametere for hovedmål 1 i 2021:

Resultatmatrise for hovedmål 2

Hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser
StyringsparameterResultatmålÅrsresultat
Brukernes tilfredshet med DFØs digitale løsninger og tilrettelegging for digitalisering på anskaffelsesområdet0-punkt etableres i 202146 pst.*2 
Grad av modenhet for bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelsermodenhetsindikatoren økes årlig med 5 pst. eller mer: ≥ 2,8*3 
Antall løpende fellesavtaler inngått av Statens innkjøpssenterflere enn året før: > 1615*4
Tilrettelagt gevinst av fellesavtaler inngått av Statens innkjøpssenter0-punkt etableres i 2021*5  
Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster0-punkt etableres i 202158 pst.*2 
Andel anskaffelser med miljøkrav innen bygg, transport og mat:like høy eller høyere enn året før: 
    Bygg≥ 52 pst.60 pst. *6
    transport≥ 30 pst.34 pst. *6
    Mat≥ 29 pst.42 pst. *6
Antall offentlige virksomheter som bruker markedsplassen for skytjenester og antall tjenester som tilbys *7 0-punkt etableres i 2021 
    markedsplassensidevisninger6 575
    om avtalenesidevisninger8 256
    for leverandørersidevisninger489
    veiledningersidevisninger7 969
Matrisen viser oppnådde resultater for DFØs styringsparametere for hovedmål 2 i 2021:

Resultatmatrise for hovedmål 3

Hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
StyringsparameterResultatmålÅrsresultat
Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltningpå nivå med eller bedre enn året før: ≥ 80 pst.90 pst.
Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidlingpå nivå med eller bedre enn året før: ≥ 80 pst.89 pst.
Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapetpå nivå med eller bedre enn året før: ≥ 80 pst.88 pst.
Utvikling i bruk*8 av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenesterpå nivå med eller bedre enn året før: ≥ 80 pst.90 pst.
Utvikling i bruk*8 av, og brukertilfredshet med, støtte til statlige arbeidsgiverepå nivå med eller bedre enn året før: ≥ 80 pst.92 pst.
Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser0-punkt etableres i 20215,8*9
Utvikling i antall lærlinger i statenflere enn året før: > 179207*10
Utvikling i antall traineer i statenflere enn året før: > 2853*11
Matrisen viser oppnådde resultater for DFØs styringsparametere for hovedmål 3 i 2021:

Resultatmatrise for hovedmål 4

Hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
StyringsparameterResultatmålÅrsresultat
Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside:  
    statsregnskapet.no – brukertilfredshet  på nivå med eller bedre enn året før: ≥ 63 pst.69 pst.
   statsregnskapet.no – besøkantall besøk på nivå med eller flere enn året før:
≥ 12 500
15 000
    månedsregnskappå nivå med eller bedre enn året før: ≥ 69 pst.73 pst.
Utvikling i bruk av DFØs nettside for rapporter og statistikkAntall sidevisninger på nivå med eller flere enn året før: ≥ 79 000112 399
Matrisen viser oppnådde resultater for DFØs styringsparametere for hovedmål 4 i 2021:

*1 Resultatet er avrundet til 100 pst., til tross for et avvik i andre tertial der en lønnsutbetaling feilet. Årsaken til avrundingen er at feilen var såpass begrenset at den ikke slo ut på våre målesystemer. Se omtale av hendelsen i kapittel 4.3 «Sikkerhet og beredskap».

*2 Området ble for første gang målt i DFØs kunde- og brukerundersøkelse i 2021. DFØ erfarer at utvalget i undersøkelsen imidlertid ikke er presist nok for måling av dette området. Fra og med 2022 vil DFØ gi en kvalitativ vurdering av resultatene for dette styringsparameteret.

*3 Neste anskaffelsesundersøkelse skjer i 2022. DFØ gjennomførte en oppfølgingsmåling gjennom kunde- og brukerundersøkelsen i 2021. På grunn av få respondenter kan ikke resultatene benyttes til å vurdere modenheten. Se omtale i kapittel 3.2.2, «Styringsparameter: Grad av modenhet for bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser».

*4 Avtale om internrevisjonsbistand ble avviklet ved utgangen av 2020, slik at DFØ hadde 15 avtaler ved inngangen til 2021. DFØ har hatt fem nye avtaleområder under bearbeiding gjennom året, og gjennomført konkurranse for å fornye fire eksisterende avtaler. Vi gjør oppmerksom på at et avtaleområde kan inneholde flere avtaler, og at fornying kan føre til at antall avtaler blir endret. Blå farge indikerer at det er et avvik, men ikke feil. Styringsparameteret gir informasjon om hvor mange avtaler som forvaltes (ikke som er inngått).

*5 DFØ har ikke inngått avtaler i 2021, og det er derfor ikke grunnlag for å beregne nye og gamle priser.

*6 DFØ har analysert konkurransegrunnlag og arbeidet med å analysere nøkkelord og kjøretøydata for å estimere miljøkrav i anskaffelser. I 2021 har vi startet et arbeid med å automatisere tekstanalyse. Et nytt målesystem kan påvirke resultatene fra 2020 (0-punktet), som ligger til grunn for det fastsatte resultatmålet i 2021.

*7 Markedsplassen for skytjenester har i 2021 vært i pilot med et begrenset antall brukere. Vi rapporterer derfor tall for sidevisninger på markedsplassen (markedsplassen.anskaffelser.no).

*8 DFØ gir en kvalitativ vurdering av utviklingen i bruken, se omtale i kapitlene 3.3.4, «Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester» og kapittel 3.3.5, «Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, støtte til arbeidsgivere».

*9 DFØ har i 2021 etablert en fast spørreundersøkelse blant oppdragsgivere for å få en systematisk tilbakemelding. Vi benytter en skala fra 1 til 6, hvor 1 er «svært lite fornøyd» og 6 er «svært fornøyd».

*10 I andre tertial rapporterte vi at det var 223 lærlinger. Det endelige resultatet i 2021 er 207. Årsaken til avviket er at Universitetet i Tromsø (UiT) har hatt sitt eget opplæringskontor, og inngått kontrakt med 16 lærlinger. UiT skulle bli medlem av OK Stat i andre tertial, og dermed ble lærlingene inkludert i denne rapporteringen. På grunn av kapasitetsmangel hos UiT ble dette utsatt til januar 2022, og de 16 lærlingene vil derfor ikke telle med i årsresultatet for 2021.

*11 Resultatet viser antall utlysninger av traineestillinger. DFØ styrer ikke antall tilsettinger, men kan bidra til å øke antall utlysninger.

Oppdatert: 25. april 2023

DFØs årsrapport 2021

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2021

2. Introduksjon til virksomheten 2021

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter i 2021

Koronasituasjonen i 2021

Hovedmål for DFØ

Hovedmål 1 i 2021: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs fellestjenester på økonomiområdet gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Utvikling i bruken av DFØs digitaliserte løsninger

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

Felles HR-system i staten

Selvbetjening lønnstjenester på mobil og nett

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Automatisering av lønnsutbetaling

Selvbetjening regnskapstjenester på mobil

Distribusjonskanal

Budsjettstyring

Utvikling av standarder

Obligatoriske statlige regnskapsstandarder (SRS)

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Periodeavstemmingsverktøy

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Utvidet tjenestetilbud - opptak av universitetene i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø (BOTT)

Finansiering av DFØs tjenester

3.1.7 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Hovedmål 2 i 2021: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser

3.2.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs digitale løsninger og tilrettelegging for digitalisering på anskaffelsesområdet

3.2.2 Styringsparameter: Grad av modenhet for bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.3 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.4 Prioriterte tiltak

Mer effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser

Veiledning og verktøy og kompetanseløft for gjennomføring av gode anskaffelser

Digitalisering av offentlige anskaffelser

Nordisk og europeisk samarbeid

Veiledning på prioriterte områder og markeder

Innovasjon

Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser

Prioriterte kategorier

Grønt kompetanseløft

Bedre tilgang til statistikk og data om grønne og innovative anskaffelser

Økt samarbeid mellom oppdragsgivere og nordisk og europeisk samarbeid

Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter

Retningslinjer for kjøp av konsulenttjenester i staten

Styrking av Statens innkjøpssenter

Markedsplass for skytjenester

Innovasjon i offentlige anskaffelser - StartOff

3.2.5 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2021: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på regelverksområdet

Statlige regnskapsstandarder

Omlegging av pensjonspremiemodellen

Regelverksutvikling

Utredningsinstruksen

Samfunnsøkonomisk analyse

Tilskudd

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet

3.3.4 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Styringskonferansen

Forvaltningskonferansen

3.3.5 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, støtte til statlige arbeidsgivere

3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.7 Styringsparameter: Utvikling i antall lærlinger i staten

Lærlingeundersøkelsen 2021

Lærebedriftsundersøkelsen 

3.3.8 Styringsparameter: Utvikling i antall traineer i staten

3.3.9 Prioriterte tiltak

En innovativ offentlig sektor

Organisering og styring av sammenhengende digitale tjenester

Organisasjonsformer i staten

Arbeidsgiverstrategi for det statlige tariffområdet

DFØs utviklingstilbud til ledere i staten

Styrking av Statens arbeidsgiverstøtte

Sekretariat for Statens arbeidsgiverråd

Kompetansetilbud til medarbeidere i staten

Tariffavsatte kompetansemidler

Statsansatteundersøkelsen og innbyggerundersøkelsen

Statsansatteundersøkelsen

Innbyggerundersøkelsen

Strategi for departementsfellesskapet

Inkluderingsdugnaden

Tallgrunnlag om ansettelsesforhold og lønn i staten

Produksjon og bruk av data for effektiv ressursbruk

Bedre bruk av offentlige ressurser i budsjettprosessen

3.3.10 Andre tiltak på området

Nordisk utvekslingsordning

3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2021: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Styringsparameter: Utvikling i bruk av DFØs nettside for rapporter og statistikk

3.4.3 Andre tiltak på området

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Digitilskudd - Digital oversikt over statlige tilskudd til frivillig organisasjoner

Nettsted for kunnskapsdokumenter

3.3.4 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Resultatmatrise for styringsparametere i 2021

Resultatmatrise for hovedmål 1

Resultatmatrise for hovedmål 2

Resultatmatrise for hovedmål 3

Resultatmatrise for hovedmål 4

Ressursbruk i DFØ i 2021

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.3 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Samlet tildeling

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre føringer og prioriterte tiltak i 2021

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Statlig støtte til personer uten bankkonto

3.7.3 Samarbeid mellom DFØ og Digitaliseringsdirektoratet

3.7.4 Samordning og digitalisering av arkivfunksjonen i staten

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2021

4.1 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.2 Internkontroll og risikostyring

4.3 Sikkerhet og beredskap

Hendelser

Sårbarheter

4.4 Behandling av personopplysninger

4.5 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.6 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Ansatte i sentralforvaltningen

Utvikling fra 2017 til 2021

Utvikling fra 2020 til 2021

Kjønnssammensetning i DFØ

Likestilling og mangfold

Ufrivillig deltid

Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn  

Turnover

Tilgang på kompetanse for 2021

Sykefravær

Status for inkluderingsdugnaden i DFØ

Lærlinger

4.7 FNs bærekraftsmål

Offentlige anskaffelser

Delmål 8.2: Øke den økonomiske aktiviteten gjennom diversifisering, teknologisk modernisering og innovasjon

Delmål 13.2: Innarbeide tiltak mot klimaendringer i politikk, strategier og planlegging på nasjonalt nivå

Delmål 12.7 Fremme bærekraftige ordninger for offentlige anskaffelser, i samsvar med de enkelte landenes politikk og prioriteringer

Arbeid og utdanning

Delmål 8.6: Redusere andelen unge som verken er i arbeid eller under utdanning eller opplæring

Tilgang til offentlig informasjon

Delmål 16.10: Sikre allmenn tilgang til informasjon og beskytte grunnleggende friheter

Miljøtiltak i egen virksomhet

Delmål 12.5: Betydelig redusere avfallsmengden gjennom forbud, reduksjon, gjenvinning og ombruk

Fotnoter

5. Vurdering av fremtidsutsikter for DFØ i 2021

6. Årsregnskap for DFØ i 2021

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Artskontorapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Les prinsippnote for årsregnskapet, bevilgningsrapportering og artskontorapportering

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.