Omstillingsevnen som vil kreves for å møte langsiktige utfordringer, øker betydningen av at DFØ lykkes med sitt samfunnsoppdrag.
Som det framgår av perspektivmeldingen (Meld. St. 14 (2020-2021), står offentlig sektor overfor store utfordringer i årene framover. Med en aldrende befolkning vil statens utgifter gå opp, uten at inntektene øker like mye. Samtidig skal det norske samfunnet gjennomføre det grønne skiftet. Å ta vare på og sikre velferdssamfunnets bærekraft – sosialt, klimamessig og økonomisk – er derfor vesentlig for at Norge fortsatt skal være et godt land å bo i.
Omstillingsevnen som vil kreves for å møte langsiktige utfordringer, øker betydningen av at DFØ lykkes med sitt samfunnsoppdrag, å bidra til effektiv ressursbruk i staten. Effektiv bruk av fellesskapets ressurser favner bredt. Dels handler det om å prioritere de tiltakene som gir mest nytte for innsatsen. Dels handler det om å løpende vurdere om det finnes mer effektive måter å utføre arbeidet på. Forvaltningen skal gi kunnskap og skissere alternativer som gjør det mulig for de folkevalgte å ta informerte beslutninger. I tillegg må offentlig sektor være styrt, ledet og organisert på en måte som gjør det mulig for den enkelte leder å ta valg som gir best mulig oppgaveløsning til lavest mulig kostnad.
I 2020 ble fagområdene organisering, ledelse og offentlige anskaffelser overført fra Digitaliseringsdirektoratet til DFØ. Et samlet fagmiljø gir oss nye muligheter til å fremme god styring, organisering og ledelse i statsforvaltningen. Å gripe disse mulighetene har hatt høy prioritet, men å få full effekt av dette organisatoriske tiltaket tar tid, og har også vært preget av at mange har arbeidet på hjemmekontor. Fremover vil det derfor fortsatt være en prioritert oppgave for oss å skape en helhetlig utvikling av disse fagområdene. Innovasjon og effektiv ressursutnyttelse i offentlig sektor er avgjørende for å opprettholde et godt tjenestetilbud og tillit til det offentlige.
I tiden framover skal DFØ arbeide for å styrke oppmerksomheten og kompetansen om offentlig ressursbruk. DFØ skal arbeide med hvordan data fra statlige virksomheter i større grad kan fremskaffes, standardiseres og tilgjengeliggjøres for analyseformål og evalueringer. I dette arbeidet er det sentralt å få gjort avklaringer rundt juridiske problemstillinger knyttet til eierskap til dataene og lagring, samt tekniske løsninger for innsending, forvaltning, analyse og distribusjon. Gjennom videre utvikling og standardisering av regelverk vil vi legge grunnlag for bedre datakvalitet og kostnadsinformasjon, både for hver enkelt virksomhet og staten som helhet. For å være en viktig leverandør av data til kunder, forvaltningen og offentligheten, må vi fortsette å arbeide med å utvikle gode digitale løsninger.
Finansdepartementet har fastsatt at de statlige regnskapsstandardene (SRS) er obligatoriske for alle statlige virksomheter, med en innføringsperiode på fem år fra 1. januar 2022 for de virksomhetene som ikke følger SRS. DFØ skal bistå virksomheter som skal ta i bruk obligatorisk SRS i innføringsperioden. Dette vil heve kvaliteten på styringsinformasjonen og gjøre den mer sammenlignbar. DFØ vil i dialog med departementene etablere en plan for puljevis gjennomføring for virksomheter der DFØ er tjenesteyter.
Anskaffelser står for rundt halvparten av driftskostnadene i offentlige virksomheter, og gode anskaffelser er dermed avgjørende for at staten skal lykkes med å få mest mulig ut av tilgjengelige ressurser. Et viktig tiltak for kostnadseffektivisering er videreutviklingen av statens innkjøpssenter. Gjennom volumbaserte innkjøp, kan staten redusere innkjøpskostnadene. Vi vil også arbeide videre med å heldigitalisere anskaffelsesprosessen og vurdere hvordan offentlig sektor kan øke sin verdiskaping gjennom effektivisering og profesjonalisering av kontraktsoppfølgingen. Andre viktige satsinger blir å videreutvikle markedsplass for skytjenester og utvikle kompetansetiltak om grønne og innovative anskaffelser.
DFØ vil også fremover ha en sentral rolle i å forvalte og utvikle veiledningsmateriell og kompetansetjenester på våre fagområder. Videre har DFØ fått i oppdrag å videreutvikle vår samordnende rolle i forvaltningen identifisere felles kompetanseområder for hele forvaltningen.
Som leverandør av lønns- og regnskapstjenester vil vi i årene framover betjene en stadig større del av statsforvaltningen, både gjennom opptak av nye kunder og som følge av at kundene velger å kjøpe flere tjenester. Blant annet blir NTNU og Statens kartverk nye kunder fra 1. januar 2023, mens Norad og UD blir kunder på regnskap. Både nye og eksisterende kunder ønsker tilpasninger, utvidelser og nye løsninger. DFØ må også framover vurdere slike forespørsler opp mot målet om å realisere stordriftsfordeler for staten. Som en del av tilpasningen har vi utviklet en tjenestemodell der DFØ overtar en større andel av de standardiserte arbeidsprosessene, samtidig som vi tilbyr tilleggstjenester til kunder som har behov for det. Dette vil gi økt effektivitet for statsforvaltningen samlet sett. Flere har allerede tatt denne i bruk, og vi vil fortsette arbeidet med å stimulere kundene til å benytte den nye tjenestemodellen.
DFØ arbeider kontinuerlig med å videreutvikle tjenestene på økonomitjenesteområdet. Vi har også levert våre vurderinger knyttet til framtidig finansiering av DFØs tjenester. Gjennom dialog med departementet vil det være viktig å få vurdert hvordan vi fremover skal ta oss betalt for de tjenestene vi leverer. Vi arbeider for at DFØ benytter fremtidsrettede og effektive IT-løsninger. Som et ledd i dette, vil vi blant annet etablere en tydeligere strategi for bruk av skyløsninger. Skyløsninger kan gi økt fleksibilitet, lavere kostnader og tilrettelegge for innovative løsninger blant annet gjennom bedre bruk av data. Dette må samtidig balanseres mot kundenes krav til for eksempel lagring av data. Vi har de siste årene styrket innsatsen på informasjonssikkerhet, og vil også de neste årene ha høy oppmerksomhet om sikkerhet, personvern og universell utforming.
DFØ har vokst betydelig de siste årene, med nye fagområder og nye kunder. Dette stiller store krav til styring av virksomheten og utvikling av organisasjonen. Med omorganiseringen har DFØ også fått faglige styringslinjer til to nye departementer. Dette vil kreve god samordning i styringen. I likhet med resten av forvaltningen må vi også forvente stramme budsjettrammer de kommende årene. Vi arbeider med å få bedre langtidsprognoser, og en prioritert oppgave er å gjennomføre tiltak som i et langsiktig perspektiv sikrer kostnadsdekning.
Regjeringen har uttrykt en ambisjon om å kutte i konsulentbruken i staten, og samtidig utvikle egen kompetanse. På dette området har DFØ både et ansvar for å bidra til selv å redusere bruken, men også for å bistå andre virksomheter. DFØ leverte høsten 2021 et forslag til retningslinjer for bruk av konsulenttjenester i staten, og vil følge opp arbeidet i dialog med departementene. For DFØ som virksomhet har vi også hatt et bevisst forhold til konsulentbruk, men mangel på nøkkelkompetanse, uforutsette hendelser og hasteoppdrag har medført at det har vært nødvendig med ekstern bistand. Samtidig innebærer tydelig føringer fra vårt eierdepartement at vi fremover må rette et enda mer kritisk blikk mot bruk av ekstern støtte. Vi må vurdere hvilke virkemidler vi kan iverksette for å klare å tiltrekke oss nødvendig kompetanse, og da spesielt nøkkelressurser som det er krevende å få ansatt i et stramt arbeidsmarked.
Med et utvidet samfunnsoppdrag fikk DFØ nye hovedmål og en revidert virksomhetsstrategi som ble lansert tidlig i 2021. Dette gir oss et godt grunnlag for å prioritere i arbeidet med å utvikle og levere gode, helhetlige tjenester. Forvaltningens forventninger til DFØs tjenester er høye, og vi vil arbeide målrettet for å møte disse forventningene og bidra til en mest mulig effektiv bruk av fellesskapets ressurser.