Ledelsens kommentar til årsregnskapet 2021.
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er et bruttobudsjettert forvaltningsorgan underlagt Finansdepartementet (FIN). DFØs samfunnsoppdrag er å bidra til effektiv ressursbruk i staten og til at staten når sine mål gjennom god styring, organisering, ledelse og gode beslutningsgrunnlag.
Bekreftelse
Årsregnskapet er avlagt i henhold til bestemmelser om økonomistyring i staten med tilhørende rundskriv og krav fra Finansdepartementet.
Årsregnskapet gir et dekkende bilde av virksomhetens disponible bevilgninger og av regnskapsførte utgifter, inntekter, eiendeler og gjeld.
DFØ har, i samråd med Finansdepartementet, besluttet at vi skal føre og rapportere virksomhetsregnskapet i henhold til de statlige regnkapsstandardene. Årsregnskapet skal gi et korrekt uttrykk for årets ressursbruk og virksomhetens eiendeler og gjeld.
Årsregnskapet vurderes å gi et korrekt uttrykk for årets ressursbruk og virksomhetens eiendeler og gjeld.
Vesentlige forhold ved årsregnskapet
Bevilgningsrapportering
DFØs samlede tildeling var på 974 millioner kroner. I tillegg har DFØ hatt merinntekter på 48 millioner kroner. Dette har økt den totale disponible rammen for DFØ til 1022 millioner kroner.
DFØ har et netto mindreforbruk av ordinære midler på 4,2 prosent av brutto driftsbudsjett. Mindreforbruket er knyttet til forsinkelse og dermed periodeforskyvning av prosjektene program for digitale anskaffelser, markedsplass for skytjenester og miljøsatsing, samt forsinket fakturering av lisenser fra Unit 4. I tillegg har DFØ hatt lavere kostnader enn planlagt i forbindelse med flytting til Økern Portal, for arbeidet med betalingskortløsningen og OK-stat.
Mellomværende med statskassen utgjorde ved årsslutt 24,4 millioner kroner. Dette er 5,3 millioner kroner høyere enn i 2020 og skyldes økning i forskuddstrekk som følge av at vi er flere ansatte.
Artskontorapportering
Det er utbetalt 604 millioner kroner i lønn og sosiale kostnader. Dette er en økning på 156 millioner kroner sammenlignet med 2020. Økningen skyldes i hovedsak overføring av ansatte fra Digitaliseringsdirektoratet og at vi er flere ansatte som følge av at vi har fått flere kunder og oppgaver.
Det er utbetalt 335 millioner kroner til andre driftskostnader. Dette er 16 millioner kroner høyere enn i 2020. Hovedårsaken til økningen er overføring av fagområdet offentlige anskaffelser fra Digitaliseringsdirektoratet. Konsulentkostnadene har spesielt økt som følge av de nye fagområdene og endringer og tilpasninger ved kundeopptak for økonomitjenestene.
Det er utbetalt til sammen 48 millioner kroner til investeringer i 2021. I hovedsak gjelder dette investering i lisenser og programvare i forbindelse med utvikling av nye tjenester og kundeopptak.
Virksomhetsregnskapet
Balanseført verdi av immaterielle eiendeler er redusert med 14 millioner kroner i 2021. Dette skyldes at flere store prosjekter ble ferdigstilt og de tilhørende anleggene aktivert på slutten av 2020, med oppstart av avskrivninger i 2021.
Lønnskostnadene har økt som følge av flere ansatte.
Revisjonsordning
Riksrevisjonen er ekstern revisor og bekrefter årsregnskapet for DFØ. Årsregnskapet er ikke ferdig revidert pr. dags dato. Revisjonsberetningen skal foreligge innen 1. mai 2022.
Oslo, 15. mars 2021
Hilde Singsaas
direktør
(sign.)