I dette kapittelet gir vi en oversikt over DFØs ressursbruk i 2021 fordelt på de ulike fagområdene.
DFØ har fram til 2020 splittet ressursbruksrapportering mellom lønn- og regnskapstjenestene, konsernsystemene og regelverksforvaltning og kompetansetjenestene. Som følge av overføringen av fagområdene ledelse, utredning og analyse og offentlige anskaffelser fra Digitaliseringsdirektoratet, endret vi inndelingen i rapporteringen. Dette innebærer at det ble etablerert nye tidsserier fra 2020 for offentlige anskaffelser og styring, organisering og ledelse, mens vi har videreført rapporteringen for lønns- og regnskapstjenestene.
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
DFØ brukte 499 millioner kroner på lønns- og regnskapstjenestene i 2021. Dette er en økning på 22 prosent sammenlignet med 2020. Antall årsverk øker også, men med 16 prosent. Veksten innenfor lønns- og regnskapstjenestene kommer som følge av flere kunder, og at vi har tatt på oss flere oppgaver for kundene. Kostnadene blir finansiert av kundene (hovedsakelig rammeoverføring).
Lønnsandelen og lønnskostnad pr. årsverk innenfor lønns- og regnskapstjenestene har vært stabil på 63-68 prosent de siste årene. I 2021 er utviklingen i tråd med den ordinære lønnsutviklingen.
Reisekostnader er redusert i 2020 og 2021 og dette skyldes betydelig mindre reiseaktivitet som følge av pandemien.
Konsulentandelen har blitt redusert fra 9 prosent i 2020 til 7 prosent i 2021. DFØ har hatt ekstra fokus på bruk av konsulenter i 2021 med en ambisjon om å redusere bruken. Samtidig har vi behov for å bruke konsulenter i tilfeller der vi ikke selv har kompetanse og/eller når vi ikke har tilstrekkelig kapasitet. Dette behovet er spesielt fremtredende ved tilpasninger av løsninger til større kunder.
Lønns- og regnskapstjenestene | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Årsverk18 | 299 | 317 | 331 | 385 |
Driftskostnader (i 1000 kroner) | 358 136 | 380 500 | 410 713 | 499 027 |
Lønnsandel av driftskostnader | 66 % | 68 % | 63 % | 65 % |
Konsulentandel av driftskostnader | 10 % | |||
Konsulentandel av driftskostnader19, 20 | 5 % | 12 % | 7 % | |
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 31 | 26 | 6 | 6 |
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 792 | 818 | 788 | 843 |
Driftskostnader pr. årsverk (i 1000 kroner) | 1 196 | 1 200 | 1 241 | 1 297 |
3.6.2 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
Styring, organisering og ledelse består av fagområdene ledelse og utredning og analyse som ble overført fra Digitaliseringsdirektoratet 1. januar 2020, samt fagområdene statsregnskapet, regelverksforvaltning og kompetansetjenestene som har vært med i tidligere rapporter. Dette er andre rapporteringsår for de nye fagområdene i DFØ, og vi har dermed begrenset med sammenligningstall for tidligere år. Vurderingen er likevel at reisekostnadene er unormalt lave i 2020 og 2021 som følge av pandemien.
Konsulentbruken er omtrent på samme nivå som de siste årene. Dette har blitt brukt blant annet i arbeid med digitalt tilskuddsregister, og ekstern prosjektleder i forbindelse med organisering av ny divisjon. DFØ har en ambisjon om å redusere konsulentbruken i 2021, sammenlignet med 2020.
Styring, organisering og ledelse | 2020 | 2021 |
---|---|---|
Årsverk21 | 92 | 98 |
Driftskostnader (i 1000 kroner) | 133 425 | 139 956 |
Lønnsandel av driftskostnader | 69 % | 73 % |
Konsulentandel av driftskostnader22 | 12 % | 16 % |
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 5 | 4 |
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 1 003 | 1031 |
Driftskostnader pr. årsverk (i 1000 kroner) | 1 450 | 1 422 |
3.6.3 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
Fagområdet ble overført til DFØ 1. september 2020. 2021 er første fulle rapporteringsår for dette fagområdet i DFØ, og vi har dermed ikke sammenligningstall for tidligere år. Vurderingen er likevel at reisekostnadene er unormalt lave i 2020 og 2021 som følge av pandemien, mens konsulentbruken har vært høy. Dette er knyttet til Markedsplass for skytjenester, Program for digitale anskaffelser og Statens innkjøpssenter.
Anskaffelser | 2021 |
---|---|
Årsverk23 | 72 |
Driftskostnader (i 1 000 kroner) | 118 110 |
Lønnsandel av driftskostnader | 66 % |
Konsulentandel av driftskostnader24 | 27 % |
Reisekostnad pr. årsverk (i 1000 kroner) | 5 |
Lønnskostnad pr. årsverk (i 1 000 kroner) | 1 069 |
Driftskostnader pr. årsverk (i 1000 kroner) | 1 631 |
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
I dette kapittelet forklarer vi ressursbruken i DFØ i perioden 2014-2021 ved hjelp av utvalgte regnskapstall og nøkkeltall fra årsregnskapet. Vi har valgt å bruke tall fra det periodiserte regnskapet (virksomhetsregnskapet) og synliggjør dermed kostnader. Unntak er «Samlet tildeling post 01-99» og «Utnyttelsesgrad post 01-29», som er hentet fra bevilgnings-rapporteringen (kontantregnskapet) i årsregnskapet. En vesentlig forskjell mellom disse regnskapene er at i virksomhetsregnskapet resultatføres avskrivninger og i kontantregnskapet resultatføres investeringer.
Grunnlag for nøkkeltallene finnes i årsrapportens del 6 om årsregnskapet.
Samlet tildeling
DFØs disponible ramme var på 974 millioner kroner i 2021. Tildelingen var fordelt mellom drift (post 01), opplæringskontoret OK stat (post 22) og utviklingsmidler (post 45).
Bevilgningsandel
Bevilgningsandel viser andel inntekt fra bevilgning i forhold til samlede inntekter. DFØ er i hovedsak bevilgningsfinansiert, men vi har anledning til å belaste kundene for tredjepartskostnader innenfor økonomitjenesteområdet og til dekning av kostnader i tilknytning til enkelte kurs- og konferansetilbud, samt kostnader i forbindelse med kundeopptak.
DFØ har en hatt en jevnt synkende bevilgningsandel og dette skyldes stadig flere og større kundeopptak innenfor økonomitjenestene. Spesielt opptaket av BOTT som kunde har de siste årene gitt store utslag i bevilgningsandelen. Årsaken til at dette påvirker bevilgningsandelen er at kundene faktureres fram til 2. driftsår. Økningen i bevilgningsandel fra 2019 til 2020 skyldes at fagområdene ledelse, utredning og analyse og offentlige anskaffelser ble overført fra Digitaliseringsdirektoratet til DFØ, og dermed økte bevilgningen vår uten at inntektssiden økte tilsvarende.
Utnyttelsesgrad post 01-29
Utnyttelsesgrad post 01-29 viser andel benyttede midler (bokført) av ordinære midler (post 01) og OK-stat (post 22).
Utnyttelsesgraden har ligget på om lag 95 prosent de siste fem årene. DFØ har et mindreforbruk av ordinære midler på fem prosent av brutto driftsbudsjett. Mindreforbruket er knyttet til forsinkelse og dermed periodeforskyvning av prosjektene program for digitale anskaffelser, markedsplass for skytjenester og miljøsatsing, samt forsinket fakturering av lisenser fra Unit 4. I tillegg har DFØ hatt lavere kostnader enn planlagt i forbindelse med flytting til Økern Portal, for arbeidet med betalingskortløsningen og OK-stat.
Drift
De totale driftskostnadene var på 1 019 millioner kroner i 2021. Dette er en økning på 24 prosent sammenlignet med 2020.
Økningen i kostnadene skyldes overtakelsen av fagområdene offentlige anskaffelser, men også opptak av nye kunder og oppgaver, samt satsing på ny teknologi. Dette medfører at vi er flere ansatte, og dermed får høyere lønns- og driftskostnader.
Lønn
Lønnskostnader består av lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader og andre ytelser, fratrukket refusjoner fra NAV. Kostnaden pr. årsverk var 937 000 kroner i 2021, som tilsvarer en økning på 6,4 prosent fra 2020. Økningen har sammenheng med de overførte fagområdene fra Digitaliseringsdirektoratet, som før omorganiseringen hadde høyere gjennomsnittslønn enn den gjennomsnittlige lønnen i DFØ. I tillegg kommer konsekvens av lønnsoppgjørene i 2019 og 2020.
Fotnoter
18 Årsverkene er beregnet etter Kommunal- og distriktsdepartementets beregningsmåte. Årsverk defineres som ressursinnsatsen DFØs ansatte har utført i perioden 1. januar til 31. desember. Årsverkene er beregnet med fratrekk av fravær. Beregningsmåten fra og med 2019 er noe endret og inneholder nå også mertid, reisetid og overtid som var avtalt/godkjent av arbeidsgiver.
19 Definisjon av kontogruppe 67 Kjøp av konsulenttjenester og andre fremmede tjenester ble endret fra 2019. For 2019 inngår kun kjøp av konsulenttjenester (konto 670 til 673). Som følge av dette er ikke 2019 tallet sammenlignbart med tidligere år og derfor skilt ut på egen linje.
20 Ved en feil, ble konsulentandelen oppgitt for lavt i 2020, men er korrigert i årets rapport.
21Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».
22Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».
23Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».
24Se note under kap. 3.6.1, «Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene».
DFØs årsrapport 2021
1. Leders beretning 2021
2. Introduksjon til virksomheten 2021
2.1 DFØs samfunnsoppdrag
2.2 Organisasjon og ledelse
2.3 Utvalgte hovedtall
2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter
Fotnoter
3. Årets aktiviteter i 2021
Koronasituasjonen i 2021
Hovedmål for DFØ
Hovedmål 1 i 2021: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs fellestjenester på økonomiområdet gir effektivitet og gevinster
3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen
3.1.3 Styringsparameter: Utvikling i bruken av DFØs digitaliserte løsninger
3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene
Felles HR-system i staten
Selvbetjening lønnstjenester på mobil og nett
Løsning for lokale lønnsforhandlinger
Automatisering av lønnsutbetaling
Selvbetjening regnskapstjenester på mobil
Distribusjonskanal
Budsjettstyring
Utvikling av standarder
Obligatoriske statlige regnskapsstandarder (SRS)
Ny innkjøps- og fakturaløsning
Periodeavstemmingsverktøy
3.1.5 Opptak av nye kunder
3.1.6 Prioriterte tiltak
Utvidet tjenestetilbud - opptak av universitetene i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø (BOTT)
Finansiering av DFØs tjenester
3.1.7 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
Hovedmål 2 i 2021: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser
3.2.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs digitale løsninger og tilrettelegging for digitalisering på anskaffelsesområdet
3.2.2 Styringsparameter: Grad av modenhet for bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser
3.2.3 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster
3.2.4 Prioriterte tiltak
Mer effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser
Veiledning og verktøy og kompetanseløft for gjennomføring av gode anskaffelser
Digitalisering av offentlige anskaffelser
Nordisk og europeisk samarbeid
Veiledning på prioriterte områder og markeder
Innovasjon
Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser
Prioriterte kategorier
Grønt kompetanseløft
Bedre tilgang til statistikk og data om grønne og innovative anskaffelser
Økt samarbeid mellom oppdragsgivere og nordisk og europeisk samarbeid
Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter
Retningslinjer for kjøp av konsulenttjenester i staten
Styrking av Statens innkjøpssenter
Markedsplass for skytjenester
Innovasjon i offentlige anskaffelser - StartOff
3.2.5 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser
Fotnoter
Hovedmål 3 i 2021: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning
Aktiviteter på regelverksområdet
Statlige regnskapsstandarder
Omlegging av pensjonspremiemodellen
Regelverksutvikling
Utredningsinstruksen
Samfunnsøkonomisk analyse
Tilskudd
3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling
3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet
3.3.4 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester
Styringskonferansen
Forvaltningskonferansen
3.3.5 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, støtte til statlige arbeidsgivere
3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser
3.3.7 Styringsparameter: Utvikling i antall lærlinger i staten
Lærlingeundersøkelsen 2021
Lærebedriftsundersøkelsen
3.3.8 Styringsparameter: Utvikling i antall traineer i staten
3.3.9 Prioriterte tiltak
En innovativ offentlig sektor
Organisering og styring av sammenhengende digitale tjenester
Organisasjonsformer i staten
Arbeidsgiverstrategi for det statlige tariffområdet
DFØs utviklingstilbud til ledere i staten
Styrking av Statens arbeidsgiverstøtte
Sekretariat for Statens arbeidsgiverråd
Kompetansetilbud til medarbeidere i staten
Tariffavsatte kompetansemidler
Statsansatteundersøkelsen og innbyggerundersøkelsen
Statsansatteundersøkelsen
Innbyggerundersøkelsen
Strategi for departementsfellesskapet
Inkluderingsdugnaden
Tallgrunnlag om ansettelsesforhold og lønn i staten
Produksjon og bruk av data for effektiv ressursbruk
Bedre bruk av offentlige ressurser i budsjettprosessen
3.3.10 Andre tiltak på området
Nordisk utvekslingsordning
3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
Fotnoter
Hovedmål 4 i 2021: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
3.4.1 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside
3.4.2 Styringsparameter: Utvikling i bruk av DFØs nettside for rapporter og statistikk
3.4.3 Andre tiltak på området
Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen
Digitilskudd - Digital oversikt over statlige tilskudd til frivillig organisasjoner
Nettsted for kunnskapsdokumenter
3.3.4 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
Resultatmatrise for styringsparametere i 2021
Resultatmatrise for hovedmål 1
Resultatmatrise for hovedmål 2
Resultatmatrise for hovedmål 3
Resultatmatrise for hovedmål 4
Ressursbruk i DFØ i 2021
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
3.6.2 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
3.6.3 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
Samlet tildeling
Bevilgningsandel
Utnyttelsesgrad post 01-29
Drift
Lønn
Fotnoter
Andre føringer og prioriterte tiltak i 2021
3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder
3.7.2 Statlig støtte til personer uten bankkonto
3.7.3 Samarbeid mellom DFØ og Digitaliseringsdirektoratet
3.7.4 Samordning og digitalisering av arkivfunksjonen i staten
4. Styring og kontroll i virksomheten i 2021
4.1 Effektiv drift og produktivitetsutvikling
4.2 Internkontroll og risikostyring
4.3 Sikkerhet og beredskap
Hendelser
Sårbarheter
4.4 Behandling av personopplysninger
4.5 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen
4.6 Bemanning og personalforvaltning
Rapportering i henhold til SSBs statistikk
Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem
Ansatte i sentralforvaltningen
Utvikling fra 2017 til 2021
Utvikling fra 2020 til 2021
Kjønnssammensetning i DFØ
Likestilling og mangfold
Ufrivillig deltid
Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
Turnover
Tilgang på kompetanse for 2021
Sykefravær
Status for inkluderingsdugnaden i DFØ
Lærlinger
4.7 FNs bærekraftsmål
Offentlige anskaffelser
Delmål 8.2: Øke den økonomiske aktiviteten gjennom diversifisering, teknologisk modernisering og innovasjon
Delmål 13.2: Innarbeide tiltak mot klimaendringer i politikk, strategier og planlegging på nasjonalt nivå
Delmål 12.7 Fremme bærekraftige ordninger for offentlige anskaffelser, i samsvar med de enkelte landenes politikk og prioriteringer
Arbeid og utdanning
Delmål 8.6: Redusere andelen unge som verken er i arbeid eller under utdanning eller opplæring
Tilgang til offentlig informasjon
Delmål 16.10: Sikre allmenn tilgang til informasjon og beskytte grunnleggende friheter
Miljøtiltak i egen virksomhet
Delmål 12.5: Betydelig redusere avfallsmengden gjennom forbud, reduksjon, gjenvinning og ombruk
Fotnoter
5. Vurdering av fremtidsutsikter for DFØ i 2021
6. Årsregnskap for DFØ i 2021