Her kan du lese hva vi finner om de kommunale enkelttjenestene.
5.1. I de deskriptive dataene
Tar vi en titt på spesifikke tjenester er bildet noe mer nyansert og avhengig av tjenesten. Tjenestene hvor trenden er den samme som beskrevet tidligere, er fastlege, brannvesen, kollektivtransport, folkebibliotek og videregående skole. Dette er altså tjenester hvor innbyggerne i de største kommunene er mer fornøyde enn innbyggerne i de minste kommunene.
For enkelte tjenester ser vi motsatt tendens. Når det gjelder sykehjem, helse- og omsorgstjenester i hjemmet og plan- og bygningskontoret er innbyggerne i de minste kommunene mer fornøyde enn innbyggerne i de største kommunene.
De resterende tjenestene barnehage, grunnskole, legevakt og helsestasjon har overlappende konfidensintervall. Det vil si at vi ikke kan si sikkert at det er en forskjell mellom vurderingene til innbyggerne i de største og minste kommunene.
Deler vi inn svarene etter sentralitetsnivået på kommunen respondenten bor i, ser bildet lignende ut, med noen unntak. Innbyggerne i de mest sentrale kommunene er mer fornøyde enn innbyggerne i de minst sentrale kommunene med fastlege, brannvesen, kollektivtransport og folkebibliotek.
Sykehjem og helse- og omsorgstjenester i hjemmet er innbyggerne i de minst sentrale kommunene mer fornøyde med enn innbyggerne i de mest sentrale kommunene.
For de aller fleste tjenestene er det overlappende konfidensintervall mellom svarene til innbyggerne i de mest og minst sentrale kommunene. Dette gjelder barnehage, grunnskole, legevakt, helsestasjon, plan- og bygningskontoret og videregående skole. Det betyr at vi ikke ser en sikker forskjell mellom vurderingene til innbyggerne i de mest og minst sentrale kommunene.
Kommunestørrelse | Differanse | ||||||
01 | 02 | 03 | 04 | 1-2 | 1-3 | 1-4 | |
Barnehage | 7,33 | 7,39 | 7,44 | 7,66 | 0,06 | 0,11 | 0,33 |
Grunnskole | 7,01 | 6,85 | 6,69 | 7,04 | -0,16 | -0,32 | 0,03 |
Fastlege | 7,53 | 7,39 | 7,23 | 7,06 | -014 | -0,3 | -0,47* |
Legevakt | 6,8 | 6,86 | 6,78 | 6,81 | 0,06 | -0,02 | 0,01 |
Sykehjem | 5,92 | 6,08 | 6,4 | 6,82 | 0,16 | 0,48 | 0,9* |
Helsestasjon | 7,21 | 7,32 | 7,36 | 7,49 | 0,11 | 0,15 | 0,28 |
Helse- og omsorg | 6,16 | 6,59 | 6,72 | 7,1 | 0,43* | 0,56* | 0,94* |
Plan og bygg | 5,05 | 4,94 | 5,22 | 5,69 | -0,11 | 0,17 | 0,64* |
Brannvesen | 8,5 | 8,19 | 7,92 | 7,67 | -0,31* | -0,58* | -0,83* |
Kollektivtransport | 7,2 | 5,91 | 4,71 | 3,53 | -1,29* | -2,49* | -3,67* |
Bibliotek | 8,41 | 8,07 | 7,82 | 7,58 | -0,34* | -0,59* | -0,83* |
VGS | 41,88 | 40,15 | 40,12 | 40,91 | -1,73 | -1,76 | -0,97 |
Tabell 1: Tabellen viser gjennomsnittet for hver enkelt virksomhet per kommunestørrelse. Kolonnene til høyre viser differansen i gjennomsnittet mellom de største kommunene (1), og de minste kommunene (2-4). Tall i fet skrift med stjerne bak indikerer signifikante forskjeller.
Sentralitetsklasse | Differanse | ||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 1-2 | 1-3 | 1-4 | 1-5 | 1-6 | |
Barnehage | 7,31 | 7,37 | 7,43 | 7,41 | 7,52 | 7,6 | 0,06 | 0,12 | 0,1 | 0,21 | 0,29 |
Grunnskole | 7,02 | 6,93 | 6,82 | 6,75 | 6,97 | 6,69 | -0,09 | -0,2 | -0,27 | -0,05 | -0,33 |
Fastlege | 7,51 | 7,54 | 7,38 | 7,2 | 7,15 | 6,74 | 0,03 | -0,13 | -0,31 | -0,36 | -0,77* |
Legevakt | 6,73 | 6,91 | 6,78 | 6,85 | 6,85 | 6,79 | 0,18 | 0,05 | 0,12 | 0,12 | 0,06 |
Sykehjem | 5,73 | 6,22 | 6,11 | 6,29 | 6,46 | 6,67 | 0,49* | 0,38 | 0,56* | 0,73* | 0,94* |
Helse-stasjon | 7,26 | 7,28 | 7,39 | 7,19 | 7,37 | 7,47 | 0,02 | 0,13 | -0,07 | 0,11 | 0,21 |
Helse- og omsorg | 6,12 | 6,51 | 6,65 | 6,5 | 6,88 | 6,85 | 0,39* | 0,53* | 0,38 | 0,76* | 0,73* |
Plan og bygg | 4,92 | 4,98 | 5,08 | 5,13 | 5,55 | 5,41 | 0,06 | 0,16 | 0,21 | 0,63* | 0,49 |
Brannvesen | 8,49 | 8,36 | 8,14 | 8,09 | 7,75 | 7,45 | -0,13 | -0,35* | -0,4* | -0,74* | -1,04* |
Kollektiv-transport | 7,52 | 6,53 | 5,82 | 4,56 | 3,93 | 3,47 | -0,99* | -1,7* | -2,96* | -3,59* | -4,05* |
Bibliotek | 8,46 | 8,23 | 8,11 | 7,73 | 7,65 | 7,51 | -0,23 | -0,35* | -0,73* | -0,81* | -0,95* |
VGS | 7,14 | 7,13 | 7,11 | 6,92 | 7,02 | 6,62 | -0,01 | -0,03 | -0,22 | -0,12 | -0,52 |
Tabell 2: Tabellen viser gjennomsnittet for hver enkelt virksomhet per sentralitetsklasse. Kolonnene til høyre viser differansen i gjennomsnittet mellom de mest sentrale kommunene (1), og de mindre sentrale kommunene (2-6). Tall i fet skrift med stjerne bak indikerer signifikante forskjeller.
5.2. I regresjonsmodellene
Regresjonsmodeller for de kommunale tjenestene bekrefter i stor grad det samme mønsteret som vises i de deskriptive tallene. Modellene viser oss at det er variasjon på tvers av de ulike tjenestene, altså at sentralitet og kommunestørrelse kan forklare høyere eller lavere tilfredshet for en del tjenester, men ikke alle.
Tabell 3 illustrerer hovedkonklusjonene fra regresjonsmodellene og viser hvordan tilfredsheten i de minste og minst sentrale kommunene er, sammenlignet med de største. «Lavere tilfredshet» viser at modellen sier at innbyggere i de minste og minst sentrale kommunene er mindre tilfredse. «Høyere tilfredshet» viser at innbyggere i de minste og minst sentrale kommunene er mer tilfredse. « Usikkert» viser at det er få eller ingen signifikante sammenhenger.
Kun 2021 | Alle år | Alle år | ||
Sentralitet | Kommunestørrelse | Sentralitet | Kommunestørrelse | |
Barnehage | Usikkert | Usikkert | Høyere tilfredshet | Høyere tilfredshet |
Grunnskole | Lavere tilfredshet | Usikkert | Høyere tilfredshet | Høyere tilfredshet |
Fastlege | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet |
Legevakt | Usikkert | Usikkert | Høyere tilfredshet | Høyere tilfredshet |
Sykehjem | Høyere tilfredshet | Høyere tilfredshet | Høyere tilfredshet | Høyere tilfredshet |
Helse-stasjon | Usikkert | Usikkert | Høyere tilfredshet | Høyere tilfredshet |
Helse- og omsorg | Høyere tilfredshet | Høyere tilfredshet | Høyere tilfredshet | Høyere tilfredshet |
Plan og bygg | Høyere tilfredshet | Høyere tilfredshet | Høyere tilfredshet | Høyere tilfredshet |
Brannvesen | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet |
Kollektiv-transport | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet |
Bibliotek | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet |
VGS | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet | Lavere tilfredshet |
Tabell 3: «Høyere tilfredshet» betyr at kommuner på sentralitetsnivå 6 og kommuner med under 5 000 innbyggere er mer tilfreds enn kommuner på sentralitetsnivå 1 og kommuner med over 110 000 innbyggere. «Lavere tilfredshet» betyr at kommuner på sentralitetsnivå 6 og kommuner med under 5 000 innbyggere er mindre tilfreds enn kommuner på sentralitetsnivå 1 og kommuner med over 110 000 innbyggere.
Vi ser tydelig forskjell på modellene som bare ser på trendene i 2021, sammenlignet med modellen som bruker alle år. For 2021 er det flere modeller hvor det er vanskelig å se en klar sammenheng mellom tilfredshet og kommunestørrelse eller sentralitet. I tillegg er tilfredsheten med en del tjenester lavere i 2021, enn i modellene hvor vi bruker alle år.
I sum er det tydelig at tilfredsheten til flere kommunale tjenester, for eksempel sykehjem og plan- og bygningskontoret, er klart høyere i de minste kommunene i både 2021 og samtlige år. Samtidig er det noen tjenester, for eksempel videregående skoler, brannvesenet og kollektivtransport, hvor tilfredsheten er klart lavere i de minste og minst sentrale kommunene.
Det er dog verdt å merke seg at effekten av bosted i nær samtlige modeller er veldig små, og at andre egenskaper ved innbyggerne er langt viktigere for å forklare tilfredshet. Brukererfaring og tilfredshet med tilværelsen er langt viktigere for å forklare tilfredshet med kommunale tjenester enn bosted.