Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1998 2000 2001 2008 2009 2010 2011 2012 2015 2016 2017 2018 2020 2022 2023 2024 2025 Fasett Publisert på (-) Anskaffelser Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kommunikasjon Kompetanse Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering Regelverk Regional statsforvaltning Samordning Styring Tilskudd (-) Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer DFØ-notat 2025:1 Hvordan får vi til grønnere og smartere offentlige innkjøp? Suksessfaktorer hentet fra Eksempelbanken for bærekraftige og innovative anskaffelser. DFØ-rapport 2024:8 Både vaktbikkje og førerhund? –En evaluering av Datatilsynet Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har på oppdrag for Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet evaluert Datatilsynet. Utredning om standardiserte minimumskrav i offentlige anskaffelser DFØ har på oppdrag fra departementene utredet bruk av standardiserte minimumskrav for klima og miljø i offentlige anskaffelser, som et kunnskapsgrunnlag for lovutvalget for anskaffelser. Respekt for menneskerettigheter i offentlige anskaffelser Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sammen med KPMG har skrevet rapporten «Respekt for menneskerettigheter i offentlige anskaffelser: Hvordan ivaretar de største offentlige virksomhetene lovkravet?». Evaluering av klimasats-støtte til systematisk arbeid med klimahensyn i offentlige anskaffelser På oppdrag for DFØ og Miljødirektoratet har Menon evaluert Klimasats sin støtte til systematisk arbeid med klimakrav i anskaffelser i kommunal sektor. Menon vurderer at støtten treffer et behov, trolig utløser addisjonell aktivitet og fører til flere grønne anskaffelser i prosjektperioden for de enkelte tilskudd. Lav- og nullutslippskrav ved anskaffelse av ferger og hurtigbåter Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) fikk sammen med Miljødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet oppdrag fra Klima – og miljødepartementet (KLD) om å utrede mulige lav- og nullutslippskrav og -kriterier i offentlige anskaffelser av ferger, hurtigbåter og andre sjøtransporttjenester. Statens vegvesen har også deltatt i arbeidet. DFØ-rapport 2020:10 Administrative fellestjenester for statlige virksomheter Rapporten viser at bruken av administrative fellestjenester statlige virksomheter øker samtidig som tilgangen til administrative fellestjenester er i utvikling. Ny teknologi bidrar til å drive frem både videreutvikling av eksisterende tjenester og utvikling av helt nye. DFØ-rapport 2020:9 Statlig tilsyn med kommunene DFØ har på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet kartlagt utviklingstrekk når det gjelder statlig tilsyn med kommunene. Rapporten viser at statlig tilsyn vurderes som nyttig for å sikre at kommunene følger pålagte lover og regler. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Side 3 Neste side
DFØ-notat 2025:1 Hvordan får vi til grønnere og smartere offentlige innkjøp? Suksessfaktorer hentet fra Eksempelbanken for bærekraftige og innovative anskaffelser.
DFØ-rapport 2024:8 Både vaktbikkje og førerhund? –En evaluering av Datatilsynet Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har på oppdrag for Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet evaluert Datatilsynet.
Utredning om standardiserte minimumskrav i offentlige anskaffelser DFØ har på oppdrag fra departementene utredet bruk av standardiserte minimumskrav for klima og miljø i offentlige anskaffelser, som et kunnskapsgrunnlag for lovutvalget for anskaffelser.
Respekt for menneskerettigheter i offentlige anskaffelser Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sammen med KPMG har skrevet rapporten «Respekt for menneskerettigheter i offentlige anskaffelser: Hvordan ivaretar de største offentlige virksomhetene lovkravet?».
Evaluering av klimasats-støtte til systematisk arbeid med klimahensyn i offentlige anskaffelser På oppdrag for DFØ og Miljødirektoratet har Menon evaluert Klimasats sin støtte til systematisk arbeid med klimakrav i anskaffelser i kommunal sektor. Menon vurderer at støtten treffer et behov, trolig utløser addisjonell aktivitet og fører til flere grønne anskaffelser i prosjektperioden for de enkelte tilskudd.
Lav- og nullutslippskrav ved anskaffelse av ferger og hurtigbåter Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) fikk sammen med Miljødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet oppdrag fra Klima – og miljødepartementet (KLD) om å utrede mulige lav- og nullutslippskrav og -kriterier i offentlige anskaffelser av ferger, hurtigbåter og andre sjøtransporttjenester. Statens vegvesen har også deltatt i arbeidet.
DFØ-rapport 2020:10 Administrative fellestjenester for statlige virksomheter Rapporten viser at bruken av administrative fellestjenester statlige virksomheter øker samtidig som tilgangen til administrative fellestjenester er i utvikling. Ny teknologi bidrar til å drive frem både videreutvikling av eksisterende tjenester og utvikling av helt nye.
DFØ-rapport 2020:9 Statlig tilsyn med kommunene DFØ har på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet kartlagt utviklingstrekk når det gjelder statlig tilsyn med kommunene. Rapporten viser at statlig tilsyn vurderes som nyttig for å sikre at kommunene følger pålagte lover og regler.