Rapporten viser at bruken av administrative fellestjenester statlige virksomheter øker samtidig som tilgangen til administrative fellestjenester er i utvikling. Ny teknologi bidrar til å drive frem både videreutvikling av eksisterende tjenester og utvikling av helt nye.
Statlige virksomheter etterspør administrative fellestjenester som bidrar til mindre ressursbruk og bedre kvalitet på oppgavene. Behovet er størst for de mindre virksomhetene hvor fellestjenester avlaster ved å redusere behovet for egen fagkompetanse til å drifte og/eller anskaffe komplekse tjenester knyttet til eksempelvis IT, dokumentforvaltning og arkiv.
For store virksomheter er ikke gevinstene ved å ta i bruk fellestjenester like åpenbare. Vi ser imidlertid at store brukere har en positiv effekt for videreutvikling av tjenestene.
DFØs anbefalinger:
- Fellestjenestene bør bli bedre på brukertilpasning, informasjon og brukerinvolvering rettet mot små og mellomstore virksomheter spesielt.
- Virksomhetene bør fortsatt ha driftsansvaret for arbeidsgiverfunksjonen. DFØ kan likevel utvikle videre sin støtte til virksomhetenes forvaltning av dette området.
- Det bør innhentes mer kunnskap om effektiviseringspotensial ved økt samordning og digitalisering av arkiv- og dokumentforvaltingen i statlige virksomheter.