Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 (-) 2012 2013 2014 2015 (-) 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Filtrer etter kategori Brukerretting og brukermedvirkning (-) Digitalisering Kommunikasjon Kompetanse Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering Regelverk Samordning (-) Styring Tilskudd Tilsyn Uavhengige forvaltningsorganer Oppsummering av statlige virksomheters vurdering av behovet for internrevisjon 72 virksomheter er pålagt å vurdere bruk av internrevisjon etter DFØs oversikt. Det er mottatt kopi fra 61 av disse virksomhetene per 20. juni 2016. Difi-rapport 2016:3 Nytt veg- og jernbanedirektorat? Om direktoratsoppgåver i veg- og jernbaneforvaltninga Difi har kartlagt og vurdert oppgåvestrukturen og sentrale problemstillingar knytt til ei eventuell samanslåing av Statens vegvesen og det nye Jernbanedirektoratet. Vi anbefaler å vente med ytterlegare organisasjonsendringar, men Samferdsledepartementet bør vurdere eiga organisering og Statens vegvesens ansvar og funksjon regionalt. Etatane bør også samarbeide meir og utvikle fleire fellestenester og –funksjonar mellom anna på planleggings- og anskaffingsområdet. DFØ-rapport 2016:2 Oversikt over statlige virksomheter med utgangspunkt i økonomiregelverkets bestemmelser Rapporten gir en oversikt over statlige virksomheter med utgangspunkt i økonomiregelverkets bestemmelser, og synliggjør den hierarkiske sammenhengen mellom ulike regnskapsførende enheter, virksomheter og departement. Difi-rapport 2016:1 Evaluering av ordningen med desentralisert påtalemyndighet ved Oslo politidistrikt Med virkning fra 1. januar 2014 ble påtalemyndigheten i Oslo politidistrikt omorganisert. Difi har evaluert i hvilken grad Oslo politidistrikt har oppnådd de ønskede effektene med omorganiseringen av påtalemyndigheten i distriktet. DFØ-rapport 2016:1 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2015 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse. Difi-rapport 2012:14 Ute av kontroll? Om kontroll og rapportering i staten Difi har ønsket å tilrettelegge for en konstruktiv offentlig diskusjon om temaet gjennom å oppsummere tilgjengelig kunnskap om omfanget av kontroll og rapportering i staten, drøfte mulige årsaker til antatt vekst og belyse hvilke konsekvenser dette har for formåls- og kostnadseffektiviteten i staten. Difi-rapport 2012:12 Kontakt oss – fra hjelpetrengende til selvgående brukere? Difi har kartlagt valg, organisering og samordning av publikumskanaler internt i syv statlige og innbyggerrettede virksomheter, og rapporten viser hvordan disse legger til rette for at brukere kan henvende seg til dem for å få utført ærend som krever saksbehandling og vedtak, være seg om brukeren ønsker å benytte seg av en statlig tjeneste eller skal følge opp et statlig pålegg. Difi-rapport 2012:9 Styring av Fylkesmannen Kartleggingen viser at departementene og direktoratene styrer fylkesmannsembetene på ulik måte. Det er ulik detaljeringsgrad i styringen, det er ulikt presisjonsnivå i oppdragene og det er ulik praksis mht. omfang og innretning av styringsmøter. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Neste side
Oppsummering av statlige virksomheters vurdering av behovet for internrevisjon 72 virksomheter er pålagt å vurdere bruk av internrevisjon etter DFØs oversikt. Det er mottatt kopi fra 61 av disse virksomhetene per 20. juni 2016.
Difi-rapport 2016:3 Nytt veg- og jernbanedirektorat? Om direktoratsoppgåver i veg- og jernbaneforvaltninga Difi har kartlagt og vurdert oppgåvestrukturen og sentrale problemstillingar knytt til ei eventuell samanslåing av Statens vegvesen og det nye Jernbanedirektoratet. Vi anbefaler å vente med ytterlegare organisasjonsendringar, men Samferdsledepartementet bør vurdere eiga organisering og Statens vegvesens ansvar og funksjon regionalt. Etatane bør også samarbeide meir og utvikle fleire fellestenester og –funksjonar mellom anna på planleggings- og anskaffingsområdet.
DFØ-rapport 2016:2 Oversikt over statlige virksomheter med utgangspunkt i økonomiregelverkets bestemmelser Rapporten gir en oversikt over statlige virksomheter med utgangspunkt i økonomiregelverkets bestemmelser, og synliggjør den hierarkiske sammenhengen mellom ulike regnskapsførende enheter, virksomheter og departement.
Difi-rapport 2016:1 Evaluering av ordningen med desentralisert påtalemyndighet ved Oslo politidistrikt Med virkning fra 1. januar 2014 ble påtalemyndigheten i Oslo politidistrikt omorganisert. Difi har evaluert i hvilken grad Oslo politidistrikt har oppnådd de ønskede effektene med omorganiseringen av påtalemyndigheten i distriktet.
DFØ-rapport 2016:1 DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2015 Rapporten gir en samlet oversikt og gjennomgang av unntakssøknader fra økonomiregelverket som DFØ har behandlet, og henvendelser fra departementer og andre statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av regelverket og DFØs oppfølging av disse.
Difi-rapport 2012:14 Ute av kontroll? Om kontroll og rapportering i staten Difi har ønsket å tilrettelegge for en konstruktiv offentlig diskusjon om temaet gjennom å oppsummere tilgjengelig kunnskap om omfanget av kontroll og rapportering i staten, drøfte mulige årsaker til antatt vekst og belyse hvilke konsekvenser dette har for formåls- og kostnadseffektiviteten i staten.
Difi-rapport 2012:12 Kontakt oss – fra hjelpetrengende til selvgående brukere? Difi har kartlagt valg, organisering og samordning av publikumskanaler internt i syv statlige og innbyggerrettede virksomheter, og rapporten viser hvordan disse legger til rette for at brukere kan henvende seg til dem for å få utført ærend som krever saksbehandling og vedtak, være seg om brukeren ønsker å benytte seg av en statlig tjeneste eller skal følge opp et statlig pålegg.
Difi-rapport 2012:9 Styring av Fylkesmannen Kartleggingen viser at departementene og direktoratene styrer fylkesmannsembetene på ulik måte. Det er ulik detaljeringsgrad i styringen, det er ulikt presisjonsnivå i oppdragene og det er ulik praksis mht. omfang og innretning av styringsmøter.