Kapittel

5. Kilder

Her finner du referansene vi har brukt i rapporten.

ASB 2023, «Om prosjektet», URL: https://alvorligsyktbarn.no/bakgrunn-og-mandat  

ASB 2021a, «Sluttrapport Stiumulab 2021 m/vedlegg», URL: https://static1.squarespace.com/static/6040eed65f712c4a621c911e/t/62163b392579d85b07bd7291/1645624132200/Sluttrapport+StimuLab+2021+-+Livshendelsen+Alvorlig+sykt+barn.pdf  

ASB 2021b, «Spørreundersøkelse», URL: https://static1.squarespace.com/static/6040eed65f712c4a621c911e/t/62163deb4737c11b1b807047/1645624821369/Vedlegg+4+-+ASB+-+Nullpunktsm%C3%A5ling.pdf  

ASB 2021c, «Årsakskompleks», URL: Vedlegg+2+-+ASB+-+Årsakskompleks+og+mulighetsrom.pdf (squarespace.com)  

Digdir 2023, «Dødsfall og arv», URL: https://www.digdir.no/handlingsplanen/dodsfall-og-arv/2588  

Digdir 2021, «Sluttrapport innsiktsfasen – Livshendelsen dødsfall og arv», URL: https://www.altinndigital.no/globalassets/doa/sluttrapport-dodsfall-og-arv-innsiktsfasen.pdf  

DFØ 2021a, «Innbyggerundersøkelsen 2021 – gjennomføring, undersøkelsesdesign og metode», DFØ-notat, URL: https://dfo.no/sites/default/files/Fagomr%C3%A5der/Rapporter/2021/Innbyggerundersokelsen/Om-innbyggerundersokelsen-2021.pdf  

DFØ 2021b, «Kunnskapsgrunnlag om nye organisasjonsformer i forvaltningen - Første leveranse – Livshendelsene utfordrer tradisjonelle arbeidsmåter, strukturer og systemer», DFØ-notat 2021:1, URL: https://dfo.no/sites/default/files/fagomr%C3%A5der/Rapporter/2021/DFO-notat-2021-1-Kunnskapsgrunnlag-om-nye-organisasjonsformer-i-forvaltningen.pdf  

DFØ 2023a, Tilfredshet med det offentlige og tillit, DFØ rapport 2023:6 URL: https://dfo.no/rapporter/tilfredshet-med-det-offentlige-og-tillit  

DFØ 2023b, «Å bo i Norge», URL: https://dfo.no/undersokelser/innbyggerundersokelsen-2021/bo-i-norge#anchorTOC_Vurderingen_av_de_statlige_tjenestene_i_alt_2  

DFØ 2024, “Innbyggerundersøkelsen på 5 minutter”, URL: Innbyggerundersøkelsen på 5 minutter | DFØ (dfo.no) 

Döring, Matthias, 2019, “The public encounter – Dynamics of Citizen-State interactions”, Doktorgradsavhandling ved Universitetet  I Potsdam, URL: https://d-nb.info/1231355964/34  

FHI, 2023, “Om dødsårsaksregisteret”, URL: https://www.fhi.no/op/dodsarsaksregisteret/dodsarsaksregisteret2/  

Granberg, Donald og Charles Westerberg 1999, “INCLUSION OF DON’T KNOW RESPONDENTS, RELIABILITY OF INDEXES AND REPRESENTATIVENESS IN SURVEY RESEARCH”, Sociologial Focus 32:4, s.401-411. URL: https://www.jstor.org/stable/pdf/20832054.pdf?refreqid=excelsior%3A6002b2c46ec2aee6b32b138da5506610&ab_segments=&origin=&initiator=&acceptTC=1  

Hair, Joseph F., William C. Black, Barry J. Babin, Rolph E. Anderson, 2010, “Exploratory Factor Analysis” I Mulitvariate Data Analysis (7 utg.), av Joseph F. Hair, William C. Black, Barry J. Babin, Rolph E. Anderson, Essex: Pearson Education Limited.  

Jamshidian Mortaza og Matthew Mata, 2007, “2 - Advances in Analysis of Mean and Covariance Structure when Data are Incomplete” i Handbook of Computing and Statistics with Applications, side: 21-44, URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/B9780444520449500057  

Lucas, Christopher, Richard A. Nielsen, Margaret E. Roberts, Brandon M. Stewart, Alex Storer, Dustin Tingley, 2015, “Computer-Assisted Text Analysis for Comparative Politics”, Political analysis 23, s. 254-277.   

NAV, 2022, “NAVs personbrukerundersøkelse 2022: Mennesket og NAV», URL: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/nyheter/navs-brukerundersokelser-2022-tilfredsheten-med-nav-er-stabil-blant-personbrukere-mens-arbeidsgiverne-er-mer-fornoyde-enn-noen-gang  

OECD, 2008, Handbook on Constructing Composite Indicators: Methodology and User Guide, Paris: OECD Publishing.  

OECD 2022: Serving citizens - Measuring the performance of services for a better user experience, URL: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/65223af7-en.pdf?expires=1697700458&id=id&accname=guest&checksum=50D0C86A0623E401D4C6D63B282FFF66  

OECD 2023, Understanding cultural differences and extreme attitudes in the 2021 OECD Trust Survey, URL: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/ef25d883-en.pdf?expires=1698919880&id=id&accname=guest&checksum=92A45A0CD693E211B6A4B731D57C4CD3  

SINTEF 2022, «Digital ekskludering i NAV», Rapportnummer: 2022:00591, URL: digital-ekskludering-i-nav_sintef_4.juli-2022---signed.pdf  

PWC 2023, «Prosjekt barnekoordinator», URL: https://www.nkbuf.no/prosjekt-barnekoordinator.6612055-564508.html

Oppdatert: 8. april 2024

Kontakt

Har du spørsmål om innholdet på denne siden, ta kontakt med: 

DFØ-rapport 2024:4 Opplever brukerne at offentlige tjenester henger sammen?

Skriv ut / lag PDF

Forord

Sammendrag

Dødsfall og arv: Etterlatte er delvis fornøyde med tjenestetilbudet 

Alvorlig sykt barn: Foresatte er ikke fornøyde med dagens situasjon 

Etterlatte og foresatte etterlyser mer empati i møte med offentlige tjenester  

Våre funn støtter opp om foreliggende kunnskap 

1. Bakgrunn

1.1 Formål og avgrensninger

1.2 Metode

1.2.1 Datainnsamling

Dødsfall og arv 

Alvorlig sykt barn 

1.2.2 Slik presenteres resultatene  

1.3 Oppbygging av rapporten 

Fotnoter

2. Hovedfunn fra brukeropplevelsen i dødsfall og arv

2.1 De etterlatte er bare delvis fornøyd med tjenestetilbudet

2.2 Opplevelsen av tjenestetilbudet varierer mellom ulike grupper

2.3 De etterlatte opplever liten grad av sammenheng på tvers av offentlige tjenester

2.4 Det oppleves som forholdsvis enkelt å gjennomføre konkrete oppgaver etter et dødsfall

2.5 Møtet med tjenestene oppleves som bra, men de etterlatte savner empati

2.6 Tilfredsheten med kvalitet varierer stort på tvers av enkelttjenester

2.6.1 Etterlatte med personlig kontakt er mest fornøyde med kvaliteten på tjenestene

Fotnoter

3. Hovedfunn fra brukeropplevelsen i alvorlig sykt barn

3.1 Hvem har svart på undersøkelsen?'

3.2 Foresatte er ikke fornøyde med det samlede tjenestetilbudet

3.3 Foresatte savner empati og har varierende opplevelser med offentlige tjenester

Foresatte savner støtte og empati   

Blandede erfaring med enkelttjenester  

Foresatte opplever å bruke mye tid på søknader og at tjenestene er lite tilpasset 

4. Avsluttende refleksjoner

Undersøkelsen er et nyttig verktøy for å kartlegge erfaringer med sammenhengende tjenester 

Utfordrende å se resultatene fra undersøkelsene i sammenheng 

Respondentene i denne undersøkelsen skiller seg ut 

5. Kilder

Vedlegg

Vedlegg 5

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.