Kapittel

4. Avsluttende refleksjoner

I denne rapporten har vi presentert funn fra to spørreundersøkelser rettet mot innbyggere med erfaring fra livshendelsene dødsfall og arv og alvorlig sykt barn. I dette kapittelet gjør vi oss noen avsluttende refleksjoner.

For lesere som er interessert i å lese mer om hvordan vi har analysert funnene, viser vi til vedlegg 1. For lesere som er nysgjerrige på refleksjoner vi har gjort oss rundt å lage en undersøkelse for å måle brukeropplevelser knyttet til sammenhengende tjenester, viser vi til vedlegg 2.

For lesere som er interessert i å lese mer om hvordan vi har analysert funnene, viser vi til vedlegg 1. For lesere som er nysgjerrige på refleksjoner vi har gjort oss rundt å lage en undersøkelse for å måle brukeropplevelser knyttet til sammenhengende tjenester, viser vi til vedlegg 2. For lesere som er interessert i vårt reviderte spørreskjema som med noen tilpasninger kan anvendes på andre sammenhengende tjenester, viser vi til vedlegg 4.

Undersøkelsen er et nyttig verktøy for å kartlegge erfaringer med sammenhengende tjenester 

Hensikten med dette arbeidet har vært å prøve ut en måte å fange opp helheten i innbyggernes brukeropplevelser i forbindelse med en livshendelse. Det vil være flere livshendelser enn de som omtales i Digitaliseringsstrategien der det kan være nødvendig med kunnskap om brukeropplevelser. En lignende undersøkelse kan i så fall bidra som kunnskapsgrunnlag for tjenesteutviklingen. 

Utfordrende å se resultatene fra undersøkelsene i sammenheng 

Et av formålene med prosjektet har vært å lage et spørreskjema som i størst mulig grad kan brukes på tvers av livshendelser. Derfor er mange spørsmål like i begge undersøkelsene. Ønsket var å kunne se resultatene fra de to undersøkelsene i sammenheng, men også at andre lett kan ta i bruk spørsmålene i sine undersøkelser. 

Til slutt landet vi likevel på at resultatene ikke nødvendigvis er sammenlignbare. Livshendelsene er svært ulike, både i hvem de retter seg mot, hvordan prosessen med det offentlige er, tidsspenn og involverte tjenester. Dessuten er datakvaliteten i de to undersøkelsene ulike. Særlig er det vanskelig å si noe om representativiteten av resultatene fra alvorlig sykt barn

Noen fellestrekk velger vi likevel å trekke frem. Både etterlatte og foresatte oppgir at de opplever liten grad av sammenheng på tvers av tjenestetilbudet, og at det er krevende å finne frem til riktig tjeneste. Mange etterlyser også mer empati i møte med de offentlige og private tjenestene. Tilfredsheten med enkelttjeneste er imidlertid langt høyere, både ved dødsfall og arv og alvorlig sykt barn. Det tyder på at det på tross av at etterlatte og foresatte støter på utfordringer i møte med det offentlige, også er positive ting å trekke frem.  

Respondentene i denne undersøkelsen skiller seg ut 

Om vi løfter blikket og sammenligner tilfredsheten blant etterlatte og pårørende med innbyggerne generelt, er det noen forskjeller. Innbyggerundersøkelsen viser at innbyggerne er nokså fornøyde med kvaliteten på ulike statlige tjenester. Et annet funn er at brukere av offentlige tjenester jevnt over er mer fornøyde enn ikke-brukere (DFØ 2023a; 2023b; 2024).  

Resultatene i denne rapporten viser at de etterlatte og foresatte i all hovedsak har lavere tilfredshet med offentlige tjenester, og at dette særlig gjelder for de foresatte. Tilfredsheten blant de etterlatte er omtrent på linje med de tjenestene som får lavest vurderinger i innbyggerundersøkelsen, som for eksempel NAV og Barne-, ungdoms- og familieetaten. De vil være interessant å følge utviklingen i tilfredshet det neste årene.  

Oppdatert: 8. april 2024

Kontakt

Har du spørsmål om innholdet på denne siden, ta kontakt med: 

DFØ-rapport 2024:4 Opplever brukerne at offentlige tjenester henger sammen?

Skriv ut / lag PDF

Forord

Sammendrag

Dødsfall og arv: Etterlatte er delvis fornøyde med tjenestetilbudet 

Alvorlig sykt barn: Foresatte er ikke fornøyde med dagens situasjon 

Etterlatte og foresatte etterlyser mer empati i møte med offentlige tjenester  

Våre funn støtter opp om foreliggende kunnskap 

1. Bakgrunn

1.1 Formål og avgrensninger

1.2 Metode

1.2.1 Datainnsamling

Dødsfall og arv 

Alvorlig sykt barn 

1.2.2 Slik presenteres resultatene  

1.3 Oppbygging av rapporten 

Fotnoter

2. Hovedfunn fra brukeropplevelsen i dødsfall og arv

2.1 De etterlatte er bare delvis fornøyd med tjenestetilbudet

2.2 Opplevelsen av tjenestetilbudet varierer mellom ulike grupper

2.3 De etterlatte opplever liten grad av sammenheng på tvers av offentlige tjenester

2.4 Det oppleves som forholdsvis enkelt å gjennomføre konkrete oppgaver etter et dødsfall

2.5 Møtet med tjenestene oppleves som bra, men de etterlatte savner empati

2.6 Tilfredsheten med kvalitet varierer stort på tvers av enkelttjenester

2.6.1 Etterlatte med personlig kontakt er mest fornøyde med kvaliteten på tjenestene

Fotnoter

3. Hovedfunn fra brukeropplevelsen i alvorlig sykt barn

3.1 Hvem har svart på undersøkelsen?'

3.2 Foresatte er ikke fornøyde med det samlede tjenestetilbudet

3.3 Foresatte savner empati og har varierende opplevelser med offentlige tjenester

Foresatte savner støtte og empati   

Blandede erfaring med enkelttjenester  

Foresatte opplever å bruke mye tid på søknader og at tjenestene er lite tilpasset 

4. Avsluttende refleksjoner

Undersøkelsen er et nyttig verktøy for å kartlegge erfaringer med sammenhengende tjenester 

Utfordrende å se resultatene fra undersøkelsene i sammenheng 

Respondentene i denne undersøkelsen skiller seg ut 

5. Kilder

Vedlegg

Vedlegg 5

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.