S4 Kontroll av bokført gevinst / tap ved salg og utrangering av anleggsmidler

Denne avstemmingen skal kontrollere at salg og utrangering av anleggsmidler er korrekt utført.

Bakgrunn

Kontrollen følger alternativ 1 i veiledningsnotat til standard kontoplan kontogruppe 38 for bokføring av gevinst / tap ved avgang av anleggsmidler. Et eventuelt tap vil bokføres direkte på konto 7800 tap ved avgang av anleggsmidler, mens en gevinst bokføres på konto 3810 gevinst ved avgang anleggsmidler.

Framgangsmåte

Kontroller at netto totalt tap eller gevinst i anleggsverdiregnskapet samsvarer med tap og gevinst bokført i hovedbok. Kontroller også at salgssum anlegg samsvarer mellom anleggsverdiregnskapet og hovedbok.

Browserrapport S04A kjøres i Unit4 ERP og verdien av registrerte tap i anleggsmodulen legges inn i kolonne B og F. Browserrapport S04B kjøres i Unit4 ERP og beløpet fra konto 381, 780 og 380 overføres til kolonne C, D og G i avstemmingsmappen.

Fyll ut en forklaring på eventuelle differanser. Årsaker til differanser kan for eksempel være manuelle posteringer på konto 3810 og 7800 eller at salg av anleggsmidler er fakturert på feil konto.

Browserrapport DFØ Anlegg – solgt og utrangert inneholder spesifikasjon på solgte / utrangerte anlegg med anleggs-ID, konto, bilagsnummer, salgssum og gevinst-/tapsberegning (rapporten er per i dag ikke satt opp for alle kunder. Ta kontakt med DFØ om din virksomhet har behov for rapporten.) Spørringen ligger under Anleggsverdiregnskap – Spørring – Transaksjoner per avskrivningsbok – DFØ Anlegg. Rapporten må tas ut i Excel-format og lagres på OpalCon når det har vært føringer på de aktuelle kontoene i perioden. Dersom det ikke har vært salg eller utrangeringer av anlegg i perioden vil man få feilmeldingen «Søket gav ingen resultater».

Dokumentasjon

  • Avstemmingsmappe SRS

Henvisninger

Oppdatert: 25. mai 2022

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.