Registrere tarifftilknytning i DFØ HR

Tarifftilknytning for en ansatt må registreres i DFØ HR ved tilsetting, og må også endres i DFØ HR dersom der skjer endring i tilknytning i løpet av ansettelsen.
Veiledningen beskriver hvordan rollen HR-admin gjør denne registreringen.

Registrere tarifftilknytning ved tilsetting

Alternativ 1: Ansatt kommer via introduksjonsprogram

Ansatt som kommer via introduksjonsprogram har i oppgaven «Oppgi personlig informasjon» fylt ut feltet «Tarifftilknytning ved ansettelse». Se «veiledning til introduksjonsprogram for deg som er nyansatt».

Ved ferdigstilling og kontroll av tilsettingsskjema fra Administrer ventende ansettelser, må HR-admin registrere verdi i feltet «Tarifftilknytning lønn» basert på det den ansatte har registrert i feltet «Tariffftilknytning ved ansettelse».

Verdier som kan velges her er:

  • Følger Akad/Unio avtaleomr. Per nåværende HTA.
  • Ingen (Følger LO/YS)
  • Blank (Følger LO/YS)

Verdien som velges i dette feltet overføres til SAP lønnssystem og knytter den ansatte til riktig avtaleområde.

Alternativ 2: Ansatt tilsettes administrativt via «legg til ny ansatt»

Den ansatte har ikke vært igjennom introduksjonsprogram og feltet «Tarifftilknytning ved ansettelse» inneholder derfor ingen verdi. Informasjon om tarifftilhørighet må derfor innhentes fra ansatt utenfor systemet ihht. virksomhetens rutiner.

HR-admin registrerer verdi i feltet “Tarifftilknytning lønn” basert på innhentet informasjon fra den nyansatte.

Ansatt melder fra om endring av tarifftilknytning

Beste praksis er at ansatte selv melder fra om endring av tariff tilknytning i "Min ansattfil" på blokken "Tarifftilknytnig" Melding om endring går så i godkjenningsflyt til HR-admin.

Forespørselen oppdateres, sendes tilbake eller godkjennes av HR admin

HR endrer tarifftilknytning

Forespørsel «endre tarifftilknytning» er godkjent.  For at endringen skal få effekt på beregning av lønn, må feltet "tarifftilknytning lønn" som ligger under stillingsdetaljer på ansattprofilen oppdateres.

For uorganiserte som ikke er bundet til et avtaleområde, skal det gjøres endring i feltet“Tarifftilknytning lønn” fra dato ansatt meldte seg inn i en fagforening.

For ansatt som er organisert og som følge av utmelding/innmelding i ny fagforening skal skifte avtaleområde, skal det ikke gjøres endringer i dette feltet før ny hovedtariffavtale er godkjent.

Hvordan endre feltet "Tarifftilknytning lønn"

For endring i feltet "tarifftilknytning lønn”, gå til «Stillingsdetaljer» på ansattprofil.

Trykk på blyanten for å redigere.

Legg inn hvilken dato endringen skal gjelde fra.

Velg hendelse: Organisasjons- / stillingsendring
Velg hendelsesårsak: Overgang til/fra akademiker

Basert på verdien som er registrert av den ansatte i forespørsel om endring av tarifftilhørighet, velger du korrekt verdi i feltet «Tarifftilknytning lønn».

Alt 1. Følger Akad/Unio avtaleomr. Per nåværende HTA:

Skal velges for alle som følger Akademiker/Unio avtaleområdet per nåværende avtale.

Alt 2. Ingen:

Skal velges for alle andre (LO/YS avtaleområdet, og andre).

Tykk lagre.

Det går nå arbeidsflytforespørsel til leder.
Når leder har godkjent, er verdier oppdatert i Ansattprofil på stillingsdetaljer.

Oppdatering i SAP

I SAP, velg supplerende saksgang – SUP stillingsendring.

Skjermbilde av hvordan endre tarifftilknytning i DFØ HR.

Årsak:

Skjermbilde av hvordan endre tarifftilknytning i DFØ HR.

IT001 – bla forbi.
IT007 – bla forbi.
IT041 – bla forbi.
IT008 – se SAP biblioteket SAP brukerdokumentasjon - Akademikere – for beskrivelse av oppdatering i IT0008 og eventuell oppdatering av IT0509.

Oppdatert: 10. juni 2024

Kontakt

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.