Dette er en veiledning for deg som er nyansatt i en statlig virksomhet som benytter systemet DFØ HR, og har mottatt en e-post med innlogging til virksomhetens introduksjonsprogram. Startdatoen din er enda litt frem i tid.
Du får nå tilgang til en begrenset del av virksomhetens HR system for ansatte. Full tilgang som ansatt, får du først etter at du har startet.
Innlogging
E-posten inneholder lenke som tar deg til siden der du lager ditt personlige passord for innlogging.
Lenken for å lage passord kan benyttes kun en gang. Dersom du har glemt passordet ditt når du skal logge inn senere, må du kontakte virksomheten du skal starte i.
Vær oppmerksom på at der er krav til lengde og format på passordet.
Når du har laget ett passord kan du gå direkte til innlogging via knappen «tilbake til pålogging».
Brukernavnet ditt er e-posten du oppgav da du søkte på stillingen.
Oppgi personlig informasjon
Avhengig av hvordan virksomheten har valgt å sette opp sitt introduksjonsprogram, vil du frem til oppstartsdato kunne få flere e-poster med varsel om nytt innhold på introduksjonsprogrammets startside.
«Oppgi personlig informasjon» er en egen oppgave som er obligatorisk å utføre for alle nyansatte i alle virksomheter.
Du finner oppgaven som egen flis på din startside i introduksjonsprogrammet.
Fullføring av denne oppgaven er nødvendig for at virksomheten skal kunne ferdigstille ansettelsen din i sitt lønnssystem.
I skjema som åpnes når du trykker start, er alle hvite felt redigerbare.
Felt som er grå kan kun endres av HR/lønn i virksomheten du skal starte i.
Noen felt er merket med rød stjerne. Disse feltene må være utfylt før du kan går videre.
Det er viktig å verifisere informasjonen som allerede ligger registrert, og eventuelt korrigere dersom der er noe som har endret seg eller er feil.
I tillegg vil det være nødvendig å registrere informasjon som ikke allerede er registrert.
Under følger beskrivelse av de vanligste feltene du må fylle ut:
Tarifftilknytning ved ansettelse
Her angir du om du er medlem eller ikke medlem av en fagforening tilknyttet hhv. Akademikerne/Unio eller LO/YS. Valgene du får i nedtrekksmenyen avhenger av hvilken gruppe som er størst i virksomheten du skal starte i.
Familie og nødkontakter
Her registrerer du inn navn og kontaktinfo på nødkontakt og eventuelle barn som er 12 år og yngre.
Trykk på «Legg til» for å åpne feltene for registrering».
I feltet relasjon velger du blant verdiene i nedtrekksmenyen.
Når relasjonen skal registreres som nødkontakt velger du JA i feltet «nødkontakt».
Betalingsinformasjon
Her registrerer du bankkontonummer du ønsker å få utbetaling til.
I feltet betalingstype velger du Hovedbankforbindelse når kontonummer for lønnsutbetaling skal registreres. Betalingstype Reiseutgifter velges dersom du ønsker å få utbetalt reiseregninger til en annen konto enn den lønnsutbetalingen går til.
I feltet betalingsmetode velger du verdien Konto til konto i XML.
I feltet Bankland må du velge Norge. Dersom du skal ha lønn utbetalt til utenlandsk konto må du ta kontakt med lønn/HR i den virksomheten du skal starte i.
Kontonummer må inneholde 11 siffer og må registreres uten mellomrom.
Redigering
Underveis i registreringen er det mulig å gå tilbake i skjemaet og gjøre korrigeringer. Det gjør du ved å trykke på blyanten i høyre hjørne av den seksjonen vi vil endre på.
Dersom du har felt som er åpnet for registrering, men allikevel ikke ønsker å legge inn data, så kan du trykke på søppelbøtten for å slette feltene.
Profilbilde og selvbeskrivelse
Det er mulig å laste opp profilbilde og legge inn en beskrivelse av deg selv. Profilbilde og selvbeskrivelse vil bli synlig for alle dine kolleger i virksomheten fra og med oppstartsdato dersom de søker deg opp i DFØ HR.
Tilgang til å registrere en beskrivelse og laste opp bilde får du ved å trykke på gjøremåls haken oppe i høyre hjørne av startsiden din.
Universell utforming – innstillinger for tilgjengelighet
Under innstillinger for, er det mulig å gjøre ulike justeringer for personlig tilgjengelighet som justering for fargesyn og høy kontrast.