Kapittel

Forord

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) fikk i et supplerende tildelingsbrev for 2024 i oppdrag å kartlegge IKT-konsulentbruk i små og mellomstore statlige virksomheter.

Oppdraget har vært gjennomført av Divisjon for styring, organisering og ledelse i DFØ. Prosjektgruppen har bestått av Oddbjørg Bakli, John Nonseid og Philip Isaac Nur (prosjektleder). Vivi Lassen og Live Linn Sørheim, har vært kvalitetssikrere og avdelingsdirektør Liv Mari Hatlen har vært prosjektansvarlig.

Vi takker alle informanter og bidragsytere til rapporten.

Oslo, november 2024

Hilde Nakken

Divisjonsdirektør

Oppdatert: 15. november 2024

DFØ-rapport 2024:13 Kartlegging av IKT-konsulentbruk

Skriv ut / lag PDF

Forord

Sammendrag

Små og mellomstore virksomheter står for om lag en femtedel av IKT-konsulentbruk i staten og andelen er synkende.

Små og mellomstore virksomheter kjøper IKT-konsulenttjenester til utvikling, drift og sikkerhet

Spisskompetanse og senior IKT-kompetanse er vanskelig å rekruttere

Små og mellomstore virksomheter verdsetter fleksibilitet og spisskompetanse ved kjøp av IKT-konsulenttjenester

Mellomstore virksomheter kan redusere noe av sin IKT-konsulentbruk, mens små har behov for støtte

En eventuell utredning av tiltak for å redusere IKT konsulentbruk må ivareta ulike hensyn

1. Innledning

1.1 Bakgrunn

1.2 Mandat for oppdraget

1.3 Avgrensninger

1.4 Sentrale problemstillinger

Problemstilling 1 – Hva kjennetegner IKT-konsulentbruken blant små og mellomstore virksomheter?

Problemstilling 2 – Hvor tilfredse er virksomhetene med dagens bruk av konsulenttjenester?

Problemstilling 3 - Hvordan arbeider virksomhetene med å effektivisere konsulentbruken?

1.5 Metode og datainnsamling

Fotnoter

2. IKT-konsulentbruk avhenger av kompetanse og kapasitet

2.1 Ulikt behov for IKT-konsulenttjenester

2.1.1 Små og mellomstore virksomheters andel av IKT-konsulentutgifter har gått ned

2.1.2 Små virksomheter har behov for andre IKT-konsulenttjenester enn mellomstore

2.1.3 Mellomstore virksomheter ivaretar i større grad IKT-funksjoner selv

2.2 Tilstrekkelig IKT-kompetanse er en utfordring

2.2.1 Seks av ti små og åtte av ti mellomstore virksomheter sliter med rekruttering av IKT-kompetanse

Små virksomheter har oftere lite eller ingen formell IKT-kompetanse

Senior IKT-roller er strategisk viktig og vanskelig å rekruttere

2.2.2 Særlig behov for kompetanse knyttet til IKT-utvikling, skytjenester, sikkerhet mm.

Kompetanse på skytjenester er etterspurt

Kompetanse på IKT-sikkerhet er etterspurt

2.3 Et flertall av virksomhetene mener dagens kjøp av IKT-konsulenttjenester er hensiktsmessig

3. Mulige alternativ til kjøp av IKT-konsulenttjenester

3.1 Særlig mellomstore virksomheter oppgir at de har et potensial for redusert konsulentbruk

3.2 Virksomhetene har mest tro på økt økonomisk handlingsrom, intern styring og nye tiltak

3.3 Små virksomheter ønsker seg mer støtte og rådgivning

3.3.1 Behov for statlig fellestjeneste på områder som IKT drift, IKT sikkerhet, backup og lagring?

3.3.2 Behov for en IKT-rådgivningstjeneste for IKT-drift og sikkerhet

3.3.3 Behov for flere og bedre rammeavtaler knyttet til IKT-løsninger og kompetanse

4. Refleksjoner om veien videre

Fotnoter

5. Referanser

5.1 Statistikk

Vedlegg 1: Metode og datagrunnlag

Bruk av begreper

IKT-drift og utvikling

Fellestjenester og -løsninger

Konsulenttjenester

Statistikk og utgifter fra statsregnskapet

Statsregnskapet.no

SSBs statistikkbank om digitalisering og IKT i offentlig sektor

Intervju av små og mellomstore statlige virksomheter

Spørreundersøkelse av små og mellomstore statlige virksomheter

Fotnoter

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.