Kapittel

4. Refleksjoner om veien videre

Oppdraget for kartleggingen er å gi et informasjonsgrunnlag for om det er behov for å utrede mulige tiltak for å redusere konsulentbruken i staten.

Kartleggingen viser at IKT-konsulentkjøp i stor grad handler om hvilke behov virksomheten har for IKT-kompetanse, og hvilke valgmuligheter som er tilgjengelig for å dekke behovet. I hovedsak har små og mellomstore virksomheter tre alternativer til kjøp av konsulenttjenester for å dekke behovet for IKT-kompetanse:

  1. Rekruttering av faste ansatte
  2. Omprioritering av interne ressurser eller kompetanseutvikling av ansatte
  3. Støtte fra andre virksomheter eller en offentlig IKT-driftsleverandør

Kartleggingen viser at disse alternativene ikke vil være aktuelle for alle små og mellomstore virksomheter. I dag varierer behov for IKT- kompetanse med virksomhetsstørrelse, oppgavetyper, lokasjon, og tilgjengelighet på fellestjenester knyttet til IKT drift og forvaltning.

Små og mellomstore virksomheter har i våre intervjuer reflektert over fordeler og ulemper ved å dekke IKT-kompetansebehovet i staten på en annen måte. Sett fra et makroperspektiv kan det virke ineffektivt å betale dobbelt så mye for ekstern IKT-kompetanse som det, i teorien3, koster hvis staten organiserer denne kompetansen «in house». Virksomhetene selv peker på økt økonomisk og budsjettmessig handlingsrom, og sterkere intern styring og prioritering (som eksempelvis sourcingstrategier), som viktige tiltak for å redusere konsulentbruken.

Vårt hovedinntrykk er at de fleste små og mellomstore virksomheter er fornøyde med bistanden de får fra IKT-konsulenttjenester. De er samtidig positive til offentlige tilbud som kan dekke virksomhetenes ulike IKT-kompetansebehov. Virksomhetene understreker imidlertid at eventuelle nye tiltak bør veies opp mot dagens situasjon som et nullalternativ.

Virksomhetene rapporterer selv om et potensiale for å redusere IKT-konsulentbruk. Det er i stor grad knyttet til mellomstore virksomheters behov for IKT-utvikling av fagsystemer. Utover økt økonomisk handlingsrom og sterkere intern styring og prioritering er det usikkert i hvilket tiltak som omtales i kartleggingen vil redusere den faktiske IKT-konsulentbruken. Virksomhetene stiller også spørsmål ved om det er mulig å etablere et felles tilbud som kan dekke ulike virksomhetsspesifikke behov for råd og bistand.

Det er også noe IKT konsulentkjøp knyttet til driftstjenester hos små og mellomstore virksomheter. Virksomhetenes kjøp av konsulenttjenester innen IKT drift er ofte knyttet til anskaffelser, sikkerhet og personvern. Det er særlig de minste virksomhetene som bruker konsulenter til dette. De har liten intern KT-kompetanse og dermed også svakere bestillerkompetanse.

Kartleggingen viser at en eventuell utredning av tiltak for å redusere IKT konsulentbruk må ivareta ulike hensyn. Det er viktig å sikre en mer effektiv utnyttelse av statens samlede ressurser og tilgang på kompetanse. Her vil det være sentralt å avveie den enkelte virksomhets behov for spesifikke løsninger og kompetanse, opp mot helhetlige og felles tjenester. I tillegg vil det være relevant å diskutere hvilken nøkkelkompetanse virksomheter og staten selv bør ha, samt behovet for å utvikle og styrke arbeidet rundt sikkerhet, risiko og sårbarhet.

Fotnoter

3I ett av våre intervjuer vises det til at kjøp av et konsulentårsverk koster minimum dobbelt så mye som et ansatt årsverk

Oppdatert: 15. november 2024

DFØ-rapport 2024:13 Kartlegging av IKT-konsulentbruk

Skriv ut / lag PDF

Forord

Sammendrag

Små og mellomstore virksomheter står for om lag en femtedel av IKT-konsulentbruk i staten og andelen er synkende.

Små og mellomstore virksomheter kjøper IKT-konsulenttjenester til utvikling, drift og sikkerhet

Spisskompetanse og senior IKT-kompetanse er vanskelig å rekruttere

Små og mellomstore virksomheter verdsetter fleksibilitet og spisskompetanse ved kjøp av IKT-konsulenttjenester

Mellomstore virksomheter kan redusere noe av sin IKT-konsulentbruk, mens små har behov for støtte

En eventuell utredning av tiltak for å redusere IKT konsulentbruk må ivareta ulike hensyn

1. Innledning

1.1 Bakgrunn

1.2 Mandat for oppdraget

1.3 Avgrensninger

1.4 Sentrale problemstillinger

Problemstilling 1 – Hva kjennetegner IKT-konsulentbruken blant små og mellomstore virksomheter?

Problemstilling 2 – Hvor tilfredse er virksomhetene med dagens bruk av konsulenttjenester?

Problemstilling 3 - Hvordan arbeider virksomhetene med å effektivisere konsulentbruken?

1.5 Metode og datainnsamling

Fotnoter

2. IKT-konsulentbruk avhenger av kompetanse og kapasitet

2.1 Ulikt behov for IKT-konsulenttjenester

2.1.1 Små og mellomstore virksomheters andel av IKT-konsulentutgifter har gått ned

2.1.2 Små virksomheter har behov for andre IKT-konsulenttjenester enn mellomstore

2.1.3 Mellomstore virksomheter ivaretar i større grad IKT-funksjoner selv

2.2 Tilstrekkelig IKT-kompetanse er en utfordring

2.2.1 Seks av ti små og åtte av ti mellomstore virksomheter sliter med rekruttering av IKT-kompetanse

Små virksomheter har oftere lite eller ingen formell IKT-kompetanse

Senior IKT-roller er strategisk viktig og vanskelig å rekruttere

2.2.2 Særlig behov for kompetanse knyttet til IKT-utvikling, skytjenester, sikkerhet mm.

Kompetanse på skytjenester er etterspurt

Kompetanse på IKT-sikkerhet er etterspurt

2.3 Et flertall av virksomhetene mener dagens kjøp av IKT-konsulenttjenester er hensiktsmessig

3. Mulige alternativ til kjøp av IKT-konsulenttjenester

3.1 Særlig mellomstore virksomheter oppgir at de har et potensial for redusert konsulentbruk

3.2 Virksomhetene har mest tro på økt økonomisk handlingsrom, intern styring og nye tiltak

3.3 Små virksomheter ønsker seg mer støtte og rådgivning

3.3.1 Behov for statlig fellestjeneste på områder som IKT drift, IKT sikkerhet, backup og lagring?

3.3.2 Behov for en IKT-rådgivningstjeneste for IKT-drift og sikkerhet

3.3.3 Behov for flere og bedre rammeavtaler knyttet til IKT-løsninger og kompetanse

4. Refleksjoner om veien videre

Fotnoter

5. Referanser

5.1 Statistikk

Vedlegg 1: Metode og datagrunnlag

Bruk av begreper

IKT-drift og utvikling

Fellestjenester og -løsninger

Konsulenttjenester

Statistikk og utgifter fra statsregnskapet

Statsregnskapet.no

SSBs statistikkbank om digitalisering og IKT i offentlig sektor

Intervju av små og mellomstore statlige virksomheter

Spørreundersøkelse av små og mellomstore statlige virksomheter

Fotnoter

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.