Kapittel

6. Opprettelse og avvikling av arbeidskontoer og krav til kontokoblinger

Her får du informasjon om hvordan virksomheten oppretter og avvikler arbeidskontoer, og endrer en kontokobling.

1.1. Opprettelse og avvikling av arbeidskontoer

Alle virksomhetene skal ha arbeidskontoer i den rammeavtalebanken virksomheten har inngått avrop med. Arbeidskonto skal alltid kobles til oppgjørskontoer i Norges Bank, slik at alle statlige likvider daglig samles i Norges Bank.

Retningslinjene for oppgjørskontoer i Norges Bank og arbeidskontoer i banker innenfor statens konsernkontoordning er omtalt i Finansdepartementets rundskriv R-104 av 7.12.2020, som er tilgjengelig på Finansdepartementets nettsider.

Virksomheter som gjør avrop hos en ny bank eller av andre grunner ønsker å opprette eller avvikle arbeidskontoer, må sende melding til egen bank og Norges Bank, jamfør omtale i punkt 6.2 nedenfor. Dette er viktig fordi Norges Bank vil avvise alle overføringer fra banken, hvor den oppgitte kontokoblingen ikke er i samsvar med kontokoblingen som er registrert i Norges Bank.

Virksomheten kan velge om det skal opprettes én samlet arbeidskonto for både ut- og innbetalinger, eller separate arbeidskontoer for henholdsvis ut- og innbetalinger. Virksomheten kan også velge å opprette flere arbeidskontoer.

1.2. Endring av kontokobling

Virksomheter som gjør avrop hos en ny bank eller av andre grunner ønsker å opprette eller avvikle arbeidskontoer, skal gi nødvendig informasjon om kontokoblinger til banken og Norges Bank ved å fylle ut og signere kontokoblingsskjema 1 i vedlegg til avropet, se mal i vedlegg 4 til veilederen. Virksomheten må sende dette skjemaet både til banken og Norges Bank senest 8 virkedager før arbeidskonto skal tas i bruk.

Banken skal i tråd med rammeavtalens vedlegg 4, punkt 1.2 signere kontokoblingsskjemaet, og sende det videre til Norges Bank.

Norges Bank vil registrere endringer i kontokoblingen i egne systemer. Norges Bank kontrollerer om kontokoblingen mottatt fra banken er lik den informasjon som er registrert i Norges Banks systemer. Ved nye arbeidskontoer gir Norges Bank deretter tilbakemelding til banken om at kontokobling er etablert og er i samsvar med oversendt kontokoblingsskjema fra banken og virksomheten. Når banken har mottatt bekreftelse fra Norges Bank, skal banken gi virksomheten melding om at arbeidskontoen kan benyttes. Virksomheten må avtale med banken hvordan tilbakemeldingen skal skje.

Virksomheter som gjør avrop hos samme bank de har i dag, og som skal videreføre eksisterende kontokoblinger, skal dokumentere eksisterende kontokoblinger ved å fylle ut og signere kontokoblingsskjema 2 som vedlegg til avropet, se nærmere omtale i punkt 4.3.

Oppdatert: 27. mai 2022

Veileder: Virksomhetens gjennomføring av minikonkurranse ved avrop på rammeavtalene om betalings- og kontoholdstjenester for staten

Skriv ut / lag PDF

Forord

1. Innledning

1.1. Bakgrunn

1.2. Formålet med veilederen

1.3. Aktiviteter og tidsfrister for avropsprosessen

1.4. Rammeavtalebankenes kontaktpunkter i avropsprosessen

2. Om rammeavtalene

2.1 Rammeavtalenes omfang

2.1.1. Virksomheter som har behov for å benytte betalings- og kontoholdstjenester som ikke er omfattet av rammeavtalene

2.2. Tilleggsavtalene

2.2.1. Tilleggsavtale for valutakontoer

2.2.2. Tilleggsavtaler for henholdsvis utbetalinger knyttet til statslån og betalinger knyttet til rentebytteavtaler

2.3. Rammeavtalenes varighet

2.4. Innskudd som skal holdes utenfor statens konsernkonto

3. Virksomhetens gjennomføring av minikonkurranse

3.1 Generelt om minikonkurransen

3.2. Tilgang til rammeavtalene og DFØs evalueringsmodell

3.3. Virksomhetens henvendelse til rammeavtalebankene

3.3.1. Nærmere om bruk av KGV

3.3.2. Krav til innhold i virksomhetens henvendelse til rammeavtalebankene

3.3.3. Virksomhetens produkttabell – eksempel

3.3.4. Bankenes frist til å svare på henvendelsen

3.4. Virksomhetens behandling av svar fra rammeavtalebankene

3.5. Virksomhetens tildelingskriterier ved valg av rammeavtale

3.6. Virksomhetens tildelingskriterier ved valg av tilleggsavtale for valutakontoer

3.7. Bruk av DFØs evalueringsmodell og vurdering av tildelingskriteriene

3.7.1. Vurdering med hensyn til tildelingskriteriet for pris

3.7.1.1. Beregning av transaksjonskostnader

3.7.1.2. Beregning av faste gebyrer

3.7.1.3. Beregning av vekslingsmarginer

3.7.1.4. Bruk av administrasjonsgebyr ved bankbytte

3.7.1.5. Oppsummering estimerte kostnader

3.7.2. Vurdering av kvalitet

3.7.2.1. Vekting av underliggende kriterier i evalueringsmodellen

3.7.2.2. Beregning av poeng for underliggende kriterier

3.7.3. Samlet vurdering av kvalitet og pris

3.8. Avtale med flere banker

3.9. Valg av bank og avslutning av avropsprosessen

3.9.1. Anskaffelsesprotokoll

3.9.2. Meddelelse om valg av rammeavtalebank

3.9.3. Avslutning av avropsprosessen

3.9.4. Offentlighet

4. Utfylling av avropsskjemaer

4.1 Avropsskjema

4.2. Hvem som foretar avrop

4.3. Omtale av de enkelte punktene i malene for avrop

4.4. Oppfølging av avropet på rammeavtale

4.5. Endringer av et foretatt avrop

5. Bytte av rammeavtalebank

5.1. Virksomheter som er kunde i DFØ

5.2. Virksomheter som ikke er kunde i DFØ

6. Opprettelse og avvikling av arbeidskontoer og krav til kontokoblinger

1.1. Opprettelse og avvikling av arbeidskontoer

1.2. Endring av kontokobling

Vedlegg

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.