Unntakssøknader innen transaksjonskontroller
Her finner du unntakssøknader fra økonomiregelverket som omhandler transaksjonskontroller.
Her finner du unntakssøknader fra økonomiregelverket som omhandler transaksjonskontroller.
Finansdepartementet fastsatte 15. november 2018 et nytt rundskriv om elektronisk faktura. Statlige virksomheter som selger varer og tjenester til kunder som ikke er privatpersoner, skal tilby elektronisk faktura i godkjente standardformater. Kravet gjelder fra 1. januar 2019. Formålet er å øke bruken av elektroniske fakturaer og spare ressurser blant annet ved produksjon og forsendelse av fakturaene.
Finansdepartementet fastsatte 23. september 2019 endringer i bestemmelser om økonomistyring i staten («bestemmelsene») av 12. desember 2003. Endringene trer i kraft 1. januar 2020, med unntak av krav til elektronisk faktura, som har vært gjeldende siden 1. januar 2019, og kravene til regnskapsføring ved refusjoner av utlegg og utgiftsdeling, som trer i kraft 1. januar 2021.
Kapittel 1 om departementets styring av virksomheter er endret ved at det er tatt inn en definisjon av statlig virksomhet i et nytt punkt 1.2.
Det er stilt tydeligere krav til publisering av de tre viktigste styringsdokumentene i etatsstyringen: instruks og tildelingsbrev fra departement til virksomhet og virksomhetens årsrapport.
Endringene i bestemmelsene om transaksjonskontroller ved utbetalinger åpner for at virksomhetene kan endre deler av sine rutiner for å legge til rette for en mer effektiv og digital oppgaveløsning. Noen krav er også formulert tydeligere.
De nye retningslinjene for mellomværendet med statskassen innebærer en tydelig regulering av hva som skal inngå i mellomværendet. Dette har tidligere ikke vært tydelig regulert, verken i Stortingets bevilgningsreglement eller i økonomiregelverket.
Det er innarbeidet nye krav til til regnskapsmessig håndtering av innbetalinger som vedrører refusjoner av utlegg og utgiftsdeling. De nye kravene trer i kraft 1. januar 2021.
Det er gjort to endringer i kravene til bokføring og økonomisystem: krav til elektronisk tilgjengelighet er forenklet og «kommune» er endret til «sone».
Nye krav om at statlige virksomheter som selger varer og tjenester skal tilby elektronisk faktura, ble gjort gjeldende fra 1. januar 2019. Det nye kravet er nå innarbeidet i bestemmelsene punkt 5.4.2.2.