Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) er i instruks, fastsatt av Finansdepartementet (FIN), delegert forvaltningen av økonomiregelverket for staten. DFØs fullmakter er også omtalt i flere av de faste rundskrivene fra FIN til statsforvaltningen, se regjeringen.no.
DFØ skal som regelverksforvalter formidle kunnskap om hvordan statlige virksomheter skal eller kan etterleve økonomiregelverket. Forvaltningen innebærer at vi skal fortolke, informere og veilede om kravene i regelverket, og vi skal vurdere behov for videreutvikling og gi råd til FIN om endringer. Vi behandler søknader fra departementer og virksomheter om unntak fra krav i økonomiregelverket.
Om DFØ
DFØ hadde i 2023 seks divisjoner. Divisjon for styring, organisering og ledelse (SOL) forvalter blant annet økonomiregelverket, utredningsinstruksen, statens konsernkontoordning og statsregnskapet.
Lønnsdivisjonen og Regnskapsdivisjonen leverer lønns- og regnskapstjenester til over 90 prosent av statlige virksomheter. De to divisjonene er tjenesteytere og svarer på spørsmål fra lønns- og regnskapskunder. Henvendelser de mottar og som innebærer prinsipielle spørsmål om regelverket, videresendes SOL som regelverksforvalter.
Om denne rapporten
Det står i tildelingsbrevet til DFØ for 2024 at vi skal utarbeide en årlig rapport til Finansdepartementet om forvaltning av økonomiregelverket for staten. Rapporten skal peke på eventuelle forhold av gjennomgående karakter som har kommet fram i Dokument 1 fra Riksrevisjonen for revisjonsåret 2022. Videre står det i tildelingsbrevet at rapporten skal orientere om strategisk viktige enkeltoppgaver for DFØ innenfor regelverksområdet i 2024.
Denne rapporten er svar på bestillingen i tildelingsbrevet. Vi har i år valgt å lage en mer komprimert rapport sammenlignet med tidligere år. Dette er gjort blant annet ut fra prioriterings- og effektivitetshensyn.