Kapittel

2. Oversikt over klagesaker

I dette kapittelet gir vi en oversikt over totalt antall statlige klagesaker og hvordan de fordeler seg mellom hovedmodell og nemnd, samt en oversikt over antall klager til statsforvalterne.

2.1 Totalantall og fordeling

2.1.1  Antall klagesaker er stabilt

Totalt viser kartleggingen at det ble fattet 61 676 vedtak i statlige klagesaker i 2022. Til sammenlikning var totalantallet for 20 år siden 59 638 (Statskonsult 2003). Nivået er altså nærmest påfallende stabilt. Her må vi ta det forbehold at vi ikke kjenner hvordan man i 2003-rapporten avgrenset klageorganene, nærmere bestemt om man opererte med nøyaktig samme tilfang av direktorater og nemnder som denne kartleggingen gjør.

Vi legger imidlertid til grunn at forskjellen neppe er særlig stor, og at nivået på antall statlige klagesaker dermed synes å være stabilt sett i et 20-års perspektiv.

2.1.2 Flertallet av klagesakene behandles etter hovedmodellen

Av de 61 676 klagesakene i 2022 ble om lag 3 prosent behandlet i departementene og 63 prosent i direktoratene, altså til sammen 66 prosent etter hovedmodellen.  Behandling i klagenemnder utgjorde resten, dvs. 34 prosent.

Tabell 1: Klagesaker fordelt på departement, direktorater og klagenemnder.

DepartementerDirektoraterKlagenemder
AntallProsentAntallProsentAntallProsent
17562,83913863,52078233,7

Derimot var det en ganske annen fordeling av klagesakene i 2003, da det fordelte seg med 8 prosent i departementene og 49 prosent i direktoratene, altså 57 prosent etter hovedmodellen. Behandling i klagenemndene utgjorde da 43 prosent.

Det ser altså ut til at det har skjedd en endring i fordelingsmønsteret til fordel for hovedmodellen. Det er et brudd med trenden fra 1980- og 90-tallet da bruk av nemnd ble mer omfattende. Men også her må vi vurdere tallene med forsiktighet fordi 2003-rapporten ikke angir hvordan direktorater og nemnder er avgrenset i datainnhentingen. Reduksjonen i departementenes andel av klagesakene kan derimot legges til grunn som sikker, da det ikke er tvil om avgrensningen her. En slik reduksjon er også i tråd med den utviklingen som har skjedd med å flytte forvaltningsoppgaver ut av departementene.  

2.1.3 Noen få virksomheter har stor påvirkning på fordelingen

Både innenfor hovedmodell og nemndsordning er det et lite antall virksomheter som står for en stor andel av klagesakene. Det innebærer at dersom bare en av disse endrer sin organisering av klagebehandlingen, vil det påvirke fordelingen mellom hovedmodell og nemnd i betydelig grad.

Det tydeligste eksemplet på dette er NAV. Av totalt 39 138 klager innenfor hovedmodellen i direktoratene behandler NAV 32 335 klager. Det betyr at dersom NAV skulle omorganisere og legge klagesakene til ekstern nemnd, ville det bli svært få klager totalt som behandles etter hovedmodellen i direktoratene. Bildet av fordelingen mellom hovedmodell og nemnd ville da bli helt annerledes.

Det er også slik at det for noen av virksomhetene er store variasjoner fra år til år i antall klagesaker – spesielt gjelder dette for UNE. I våre tall fra 2022 hadde UNE 5 500 klagevedtak. I en tilsvarende opptelling fra 2012 var tallet 18 754. Dette gir et stort utslag i fordelingen mellom hovedmodell og nemnd i de ulike årene.

2.2 Antall klagesaker behandlet av statsforvalterne

En av oppgavene til Statsforvalteren er å sørge for at innbyggerne får oppfylt de rettighetene de har krav på fra det offentlige. En del av dette innebærer å behandle klager på kommunale enkeltvedtak.

Til sammen behandlet statsforvalterne 13 806 klagesaker i 2022. Klagene fordeler seg grovt sett som tabellen nedenfor viser.

FagområderAntall behandlede klager
Plan- og byggesaker4 211
Helse- og sosialsaker4 374
Øvrige saker fra embetenes årsrapporter5 221
Total antall klager13806
Tabell 2: Antall klagesaker behandlet ved Statsforvalterembetene.

Det er stor forskjell på hvor arbeidskrevende sakene er. Plan- og byggesaker skiller seg ut som særlig ressurskrevende. Det gjelder spesielt for embeter som har større byer i sin region. Sakene krever ofte innhenting av ytterligere informasjon og kan til dels være kompliserte.

I den andre enden av skalaen ligger klager knyttet til videregående opplæring, som i tabellen ovenfor faller i kategorien «øvrige saker fra embetenes årsrapporter». Dette er i all hovedsak klager på karakterer. Disse blir ikke realitetsbehandlet av statsforvalteren, men sendt videre til en ny oppnevnt sensor. Klagene er mange, men lite ressurskrevende. En mer utfyllende oversikt over fordeling av klager, finnes i vedlegg 1.

Oppdatert: 8. januar 2024

DFØ-rapport 2024-1: Nemnd eller ikke nemnd – En kartlegging av organiseringen av klagebehandling i staten

Skriv ut / lag PDF

Sammendrag

Våre hovedfunn

Flertallet av klagesakene behandles av overordnet organ

Noen få virksomheter har stor betydning for fordelingen mellom hovedmodell og nemnd

Nemndene – mange små og noen få store

Flere nemnder enn før betjenes av fellessekretariater

Utviklingstrekk med betydning for organiseringen av klagebehandlingen

Forvaltningsoppgaver er skilt ut fra departementene

EU stiller krav om uavhengig myndighetsutøvelse på stadig nye områder

Større vekt på styring og samordning

Funksjonsorganisering kompliserer hovedmodellen

1. Innledning

1.1 Bakgrunn for kartleggingen

1.1.1  Oppdraget

1.1.2 Tidligere undersøkelser

1.1.3 Ulike ordninger for klagesaksbehandling i staten

1.1.4 Organisering av klagebehandling i kommunal sektor

1.1.5 Forvaltningslovutvalget om klagebehandling

1.2 Problemstillinger og datagrunnlag

1.2.1 Kartlegging av antall klagesaker

Spørreundersøkelse

Gjennomgang av årsrapporter og nettsider

1.2.2 Kartlegging av organisering

Organisering av nemnder og deres sekretariatsfunksjon

Organisering av klagebehandling i etater som har gått over til funksjonsorganisering

1.2.3 Identifisering av utviklingstrekk

1.2.4 Avgrensninger

Fotnoter

2. Oversikt over klagesaker

2.1 Totalantall og fordeling

2.1.1  Antall klagesaker er stabilt

2.1.2 Flertallet av klagesakene behandles etter hovedmodellen

2.1.3 Noen få virksomheter har stor påvirkning på fordelingen

2.2 Antall klagesaker behandlet av statsforvalterne

3. Organisering etter hovedmodell

3.1 Hensyn som taler for å organisere klagebehandling etter hovedmodellen

Ivaretar styringshensyn

Bidrar til faglig kvalitetsutvikling

Bredere perspektiv

Mer uformell kontakt

Økt kostnadseffektivitet

3.2 Fordeling av klagesaker innenfor hovedmodellen

3.2.1 Klagesakene er svært ujevnt fordelt

Fordeling av klagesaker blant departementene

Fordeling av klagesaker blant direktoratene

4. Organisering i nemnd

4.1 Hensyn som taler for å organisere klagebehandling i særskilt nemnd

Nemndene treffer avgjørelser kollegialt

Mer tillit til uavhengig klagebehandling

Avlastning for departementene

Rom for interesserepresentasjon

Faglig spesialisering

4.2 Antall nemnder og saksmengde

4.2.1 Antall klagenemnder har holdt seg relativt stabilt

Stor variasjon mellom departementsområdene

4.2.2 Betydelige forskjeller i saksmengde

4.3 Nemndenes sammensetning og arbeidsform

4.3.1 Mange ulike krav til sammensetning

4.3.2 Kompetansekrav reflekterer nemndenes fagområder

4.3.3 Vanlig med interesserepresentasjon

4.3.4 Noen få nemnder er vesentlig større enn de andre

4.3.5 Store nemnder behandler færre saker i nemndsmøte

4.4 Flere enn før har formalisert uavhengighet?

4.5 Organisering av sekretariatene

4.5.1 Flere nemnder enn før betjenes av et felles sekretariat

4.6 Nemndsbestanden er delt mellom de mange små og noen få store

Fotnoter

5. Utviklingstrekk med betydning for organiseringen av klagebehandling

5.1 Forvaltningsoppgaver ut av departementene

Mindre styringsinformasjon til departementene

Departementene oppfattes som mindre upartiske?

5.2 EU-krav om uavhengig myndighetsutøvelse

5.3 Samordning og styring blir tillagt større vekt

Behov for større fagmiljøer

5.4 Funksjonsorganisering kompliserer hovedmodellen

5.4.1 Prinsippet om totrinns klagebehandling under press

5.4.2 Alternative løsninger

Sivilombudet har kritiske kommentarer 

Hva er ett forvaltningsorgan?

5.5 Andre utviklingstrekk

5.5.1 Større vekt på effektiv ressursbruk

5.5.2 Digitalisering svekker grunnlaget for bruk av klagenemnd?

5.5.3 Økt vekt på habilitet kan gjøre rekruttering til nemnd mer krevende

Fotnoter

6. Avsluttende betraktninger

6.1 Utviklingstrekk ved organisering av klagebehandlingen

6.1.1 Økt bevissthet om og bedre kunnskapsgrunnlag for organisering

6.1.2 Ikke lenger viltvoksende klagenemnder, men fortsatt fragmentert

6.1.3 Argumentasjon for nemnd taper terreng?

6.1.4 Nemnder på vei mot hovedmodellen - behov for en tredje kategori?

6.2 Mulige temaer for videre arbeid

6.2.1 Kartlegge hvordan departementene kompenserer for tap av styringsinformasjon

6.2.2 Nye modeller for organisering av klagesaksbehandlingen i funksjonsorganiserte etater?

6.2.3 Stimulere til at flere nemnder knytter seg til fellessekretariater

6.2.4 Utvikle sjekkliste for etablering av nemnd

Litteraturliste og vedlegg

Vedlegg med tabeller

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.