Hensikt med rutinen er å bekrefte gyldighet og fullstendighet av saldo på andre konti.
Rutinen omfatter alle interims- og gjennomgangskonti i virksomhetens regnskap som ikke vedrører lønn, og skal være nøyaktig og pålitelig og til en hver tid a jour. Ved årets slutt skal det foreligge dokumentasjon for alle balanseposter.
Økonomireglement § 14 og bestemmelsene 4.4.5.
Utløsende hendelse: Månedsavslutning
Definisjoner på interimskonti og gjennomgangskonti: Er balansekonti hvor ut- og innbetalinger posteres midlertidig. En interimskonto kan benyttes til å føre eventuelle avvik i regnskapet som må undersøkes nærmere. Kontoen bør gjøres opp så raskt som mulig.
Grunntjeneste | Delservice | Oppgave - handling | Referanse |
DFØ | Kunde | Kjør browsermal i Unit4 ERP. Under saldo balansekonti legges saldo hittil i år. | Browsermal “D2 Spesifikasjon av andre konti” |
DFØ | Kunde | Under saldospesifikasjon for aktuell avstemmingsmåned limes inn alle kontoer med åpne poster. Kjør avstemming interimskonti i Unit4 ERP for hver balansekonto. | Interimsspørring: Se brukerhåndboka kapittel. 13.2.5 |
DFØ | Kunde | Skjemaet dateres, signeres og avstemmingskode settes inn. | |
Kunde | Kunde | Følger opp at åpne poster ikke blir stående for lenge. |
Gyldig fra 1. januar 2015