A7 NAV-refusjoner

NAV-refusjoner inneholder flere kontroller. Under er de ulike kontrollene beskrevet.

A7-A - Kontroll av resultatførte refusjoner: Avstemmingen skal kontrollere at det ikke forekommer avvik mellom rapport K27 fra NAV og det som er inntektsført i Unit4 ERP.

A7-B - Kontroll av fordringer refusjoner NAV: Denne avstemmingen skal kontrollere at det ikke forekommer avvik mellom Debitor NAV i Unit4 ERP og i SAP.

A7-C - Kontroll av at gjennomgangskonto tilsvarer saldo på konto 1571: Denne avstemmingen skal kontrollere at det ikke forekommer avvik mellom Debitor NAV i Unit4 ERP og gjennomgangskonti / påløpte refusjoner i Unit4 ERP.

A7-D - Kontroll av interimskonto NAV: Saldo på konto 1574 Interimskonto bør være i null. Eventuelle åpne poster må spesifiseres.

Utløsende hendelse: Månedsavslutning

Berører andre rutiner: Bankavstemming, Manglende oppgjørsrapport

Aktuelt regelverk

Økonomireglementet § 14 og bestemmelsene pkt. 4.4.6, se også pkt.  5.4.1

Bokføringslovens § 11, bokføringsforskriftens kapittel 6 og NBS 5.

Rutine 14. NAV-refusjoner

Definisjoner

K27 Oppgjørsrapport

Spesifikasjon av sykepenger / foreldrepenger refusjon fra NAV.

Framgangsmåte og arbeidsdeling

GrunntjenesteDelserviceOppgave - handlingReferanse
Avhenger av avtale med lønnsdivisjonen i DFØ
DFØ / Kunde
Avhenger av avtale med lønnsdivisjonen i DFØ
DFØ / Kunde
Hent ut Oppgjørsrapport K27 med oversikt over refusjoner fra NAV fra Altinn.

Ivaretas av DFØ ved lønnsdivisjonen (LD) for de som har tjenestemodellen grunntjeneste på lønn
Oppgjørsrapport K27 med oversikt over refusjoner fra NAV
Kunde (eventuelt lønnsdivisjonen i DFØ)Kunde (eventuelt lønnsdivisjonen i DFØ)Kontroller sykmeldinger og permisjoner mot mottatte refusjoner.

Husk tremånedersfristen på refusjon jf. folketrygdloven § 22-13 femte ledd.
Kunde (eventuelt lønnsdivisjonen i DFØ)Kunde (eventuelt lønnsdivisjonen i DFØ) Kontroller at arbeidsgiveravgift på utbetalte sykepenger er reversert i lønnssystemet og bokført.
DFØKundeA7-A:

- Bruk spørring i Unit4 ERP for å ta ut saldo på resultatført syke- og foreldrepenger. Tallene settes inn i kolonne for aktuell avstemmingsperiode og konto.

- K27 fra forrige måned hentes på DFØ Fildel, totalbeløpet i rapporten settes inn i perioden som skal avstemmes i skjema.

- Eventuelle avvik identifiseres og forklares i “Forklaring på differanser”.
Spørring i Unit4 ERP:

DFØRPA A07 Avst. NAV-refusjoner (Ax-A)
DFØKundeA7-B:

- Bruk spørring i Unit4 ERP for å få saldo på konto for debitor NAV, hittil i år.
Beløpet settes inn i perioden som skal avstemmes i skjema.

- Hent beløp fra SAP med transaksjonskode FBL5N, legg inn firmakode og velg åpne poster med dato siste dag i avstemmingsperiode.

- Eventuelle avvik identifiseres og beskrives i “Forklaring på differanser”.
SAP: FBL5N - Debitorer -detaljpostliste
DFØKundeA7-C:

- Saldo debitorkonto NAV i Unit4 ERP overføres fra A7.

- Bruk spørring i Unit4 ERP for å få saldo hittil i år for gjennomgangskonti / påløpt refusjon. Beløpet settes inn på den aktuelle kontoen i perioden som skal avstemmes i skjemaet.
Spørring i Unit4 ERP:

DFØRPA A07 Avst. NAV-refusjoner
DFØKundeA7-D:

Saldo på konto 1574 legges inn i riktig periode i tabellen.

Saldo på gjennomgangskonto 1575-1578 spesifiseres med refusjonsavstemmingsrapport i SAP.

Refusjonsavstemmingsrapport tas ut minimum årlig for alle kunder med grunntjeneste. For kunder som fører periodisert regnskap tas rapporten i tillegg ut ved delårsrapportering.

Se SAP-biblioteket for veiledning til rapporten.
Transaksjonskode i SAP:

PC00_M20_RMB_RECON (refusjonsavstemmingsrapport)
DFØ/KundeKundeMerk at dokumentasjonen av disse postene kan være svært sensitive, eksempelvis sykemeldingene. Kontrollspor fra avstemminger og til dokumentasjon må være like tydelig og enkel som for øvrige dokumenter, men vær oppmerksom på kravene til sikkerhet.
DFØIkke aktueltGå til fane «Konti og status». DFØ setter konto til «Klargjort av DFØ» når kontoen er sjekket og klar for overlevering til kunde. Det legges inn dato for utarbeidelse i felt for «Klargjort dato DFØ».

Dersom det er oppdaget feil eller mangler vil dette bli kommentert i tabellen for “Oppsummering og forklaring til avvik”. Legg også inn en kort og informativ melding i «Kommentar til Konti og status» i fanen.
KundeIkke aktueltSjekk “Kommentarer/oppfølgingspunkter til kunde” i Konti og status, og “Oppsummering og forklaring til avvik” i fanen.
KundeKundeGjør nødvendige vurderinger og legg til relevant dokumentasjon. I fanen er det henvist til rapporter vedlagt i perioden fra DFØ dersom kunde har grunntjeneste. Her må også kunde legge til henvisning til egen dokumentasjon. Dette gjøres ved å legge til linjer i tabellen.

Gå til fane «Konti og status» og fyll inn kolonnene:
• Godkjent av kunde
• Godkjent dato kunde
• Kundens egne kommentarer
Oppdatert: 12. februar 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.