A1 Bankavstemming totaloversikt (gyldig januar - mars)

Hensikten er å avstemme virksomhetens arbeidskontoer og oppgjørskontoer mot det som er registrert i virksomhetens regnskap. Transaksjoner på bankutskriftene skal samsvare med transaksjoner ført i virksomhetens hovedbok.

Økonomireglementet § 14 og bestemmelsene 4.4.5.

Utløsende hendelse: Månedsavslutning

GrunntjenesteDelserviceOppgave - handlingReferanse
DFØKundeBruk browsermal i Unit4 ERP for å få ut tall fra regnskapet. Saldo fylles inn i feltet «saldo Agresso».Browsermal: “A01 Bankavstemming totaloversikt”
DFØKundeTa ut kontoutskrift fra Norges Bank og lagre på kundemappen. Sluttsaldo fylles inn i feltet «saldo kontoutskrift». 
DFØKundeSaldo på oppgjørskonto Norges Bank må alltid være lik mellom hovedbok og kontoutdrag før rapportering til statsregnskapet. 
DFØKundeKontroller at arbeidskontiene går i 0,-Browsermal: “A01 Bankavstemming totaloversikt”
DFØKundeSkjemaet dateres, signeres og avstemmingskode settes inn. 
KundeKundeKontoutskriften fra banken skal være tilgjengelig. 

Definisjoner

Arbeidskonto: Arbeidskonto er benevnelsen på de bankkontoene virksomheten skal benytte for å formidle inn- og utbetalinger. Som regel har virksomheten minst en arbeidskonto for utbetalinger og en arbeidskonto for innbetalinger. Arbeidskontoene skal daglig gjøres opp mot oppgjørskonto i Norges Bank.

Oppgjørskonto: Statlige virksomheters betalingsformidling skal være knyttet til statens konsernkontoordning via oppgjørskontoer i Norges Bank. Oppgjørskontoene i Norges Bank benyttes av bankene til å trekke eller overføre de penger som virksomheten enten utbetaler via arbeidskontoen eller får innbetalt på arbeidskontoen. Dette følger av at bankene ikke skal ha statlige midler på arbeidskontoene "over natten", og de må derfor tømme arbeidskontoene mot oppgjørskontoene i Norges Bank.

Gyldig fra 1. januar 2015

Oppdatert: 18. januar 2024

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.