A9 - Andre periodiske kontroller

Formålet med kontrollen er å sikre at parkerte bilag blir korrekt fulgt opp og at hull i bilagsrekkefølgen i virksomhetsregnskapet blir avdekket og dokumentert.

Utløsende hendelse: Månedsavslutning

Hull i bilagsserier bør følges opp og dokumenteres umiddelbart når de oppstår eller når man blir kjent med feilen.

Aktuelt regelverk

Regelverk vedrørende ajourhold av regnskap:
Bestemmelsene pkt 4.4.2, jf. pkt. 3.3.2
Bokføringslovens § 7
Merverdiavgiftsforskriften § 15-9-3

Regelverk vedrørende oppbevaring av bilag i nummerrekkefølge per periode:
Reglement § 14. Bestemmelsene pkt 4.4.3, 1 pkt a, b m.fl.
Bokføringslovens § 6, 2 ledd, bokføringsforskriftens § 3-1, 1 ledd pkt 1, 2 m.fl. NBS 2 pkt 2.3

Arbeidsdeling og framgangsmåte (rekkefølge på arbeidet)

GrunntjenesteDelserviceOppgave - handlingReferanse
DFØKundeKontroll av parkerte bilag:

o Kjør browsermal
o Kontroller om det er parkerte bilag i hovedbok, kundereskontro og leverandørreskontro

Parkerte bilag spesifiseres i avstemmingsmappen.

Det er i tillegg viktig at parkerte fakturaer fordi de er omtvistet blir dokumentert og fulgt opp av virksomheten.
Spørring Unit4 ERP
DFØRPA A09 Parkerte kundebilag

DFØRPA A09 Parkerte leverandørbilag

DFØRPA A09 Parkerte fakturaer på flyt
KundeKundeÅrsak til parkerte bilag angis, samt informasjon om når parkering oppheves.

Er inngående fakturaer parkert i påvente av kreditnota, må man følge opp at disse blir bokført innen fristen for ajourhold av regnskapet. Det vil si senest innenfor samme mva-termin, eller fristen for pliktig rapportering (månedlig). Parkering på flyt skal i utgangspunktet ikke forekomme, men kan være hensiktsmessig når man vet at kreditnota kommer i løpet av få dager. Dette gjelder alle fakturaer (kjøpsdokumenter), også de som er omtvistet.
DFØDFØKontroll av bilagsnummerrekkefølge:

o Ta ut rapport AG08 fra systemoppsett i Unit4 ERP. Firma skal være den aktuelle kunden rapporten kjøres for.
o Fra periode 00 til avstemmingsmåned + neste måned.
o Avstemming periode desember brukes fra periode 00 til 12.
o Om det er hull i bilagsrekkefølgen, skal det utarbeides dokumentasjon per bilag/hull som forklarer årsaken. Logg som viser type og /eller årsak til at det har oppstått feil skal legges ved. Kort oppsummering av årsaken bør også legges inn i avstemmingsmappa.

Rapporten lagres på DFØ Fildel.

Dokumentasjon på årsak til hull i bilagsnummer lagres på DFØ Fildel for kundes oppfølging og oppbevaring.

I Unit4 ERP vil årsaken kunne være at bilaget er ført i en annen periode. Dette gjelder spesielt virksomheter som fører regnskap i henhold til SRS. Det må da i tillegg framgå av dokumentasjonen hvilken periode bilaget er bokført i.
Rapport i Unit4 ERP
AG08 – Brukte bilagsnummer

XHBSERIE – Hull i bilagsserie

Spørring i Unit4 ERP
A09 Hull i bilagsserie pr. bilag
KundeKundeDokumentasjon med forklaring på hvorfor det mangler bilag må oppbevares sammen med øvrige bilag i nummerrekkefølge. Det vil si at dokumentasjonen må nummereres med det bilagsnummeret som mangler. Oppbevares bilagene elektronisk, må filen navngis med nummeret på bilaget slik at det lagres i riktig rekkefølge.
DFØDFØ/KundeSkjemaet dateres, signeres og avstemmingskode settes inn.
Oppdatert: 13. februar 2024

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.