Kapittel

Vedlegg 2: Intervjuguider (eksempler)

2024 - Ledere/deltakere i kjernegrupper

Organisering, roller og ansvar

1. Hvordan har kjernegruppens arbeidsprosesser/arbeidsform og ressursbruk utviklet seg fra oppstart og fram til nå med hensyn til …

  1. møtestruktur?
  2. hyppighet?
  3. innhold i møtene?
  4. saksforberedelser (arbeidet i sekretariatet)?
  5. arbeidet i linjen?
  6. resultater?

Resultater, produkter og leveranser

2. Vi har noen spørsmål som er basert på kriteriene for kjernegruppene (versjon januar 2024).
I hvilken grad opplever du at …

  1. kjernegruppen utvikler og vedlikeholder en felles kunnskapsbase som grunnlag for integrert og sammenhengende utforming og gjennomføring av politikk?
  2. kjernegruppen gjør departementene bedre i stand til å møte store, komplekse samfunnsutfordringer som ikke lar seg løse ved enkeltstående tiltak eller økte budsjettrammer alene, og fordrer langsiktig oppmerksomhet?
  • denne arbeidsformen vil gi merverdi til det aktuelle området sammenlignet med ordinært interdepartementalt samarbeid?
  • kjernegruppen dublerer andre strukturer og ordninger?
  • kjernegruppen
  • holder oversikt over de viktigste sektorovergripende utfordringene?
  • holder oversikt over hvilke områder som bør prioriteres framover?
  • sikrer involvering og forankring i regjeringen når det er behov for det?
  • det er god kontakt og avstemte relasjoner mot pågående innsats i ordinære linjer?
  • kjernegruppen involveres i større arbeider av relevans for kjernegruppens område?
  • kjernegrupper bidrar til bedre samordning i styringen av underliggende virksomheter uten å endre de ordinære styringslinjene?
  1. virksomhetsledelsen i underliggende etater involveres på en hensiktsmessig måte?
  • staten er tilstrekkelig samordnet overfor kommunene på brede og komplekse saksfelt?
  • I hvilken grad opplever du at det sikres god kontakt mot politisk nivå, mellom ansatte i og på tvers av departementene?

Andre pågående aktiviteter

Det pågår også et arbeid med det målrettede samfunnsoppdraget om å inkludere flere barn og unge i utdanning, arbeids- og samfunnsliv.

3. Hva tenker du om grenseflatene og koordineringen mellom KUBU og arbeidet med det målrettede samfunnsoppdraget?

Forbedringsforslag og totalvurderinger

4. Basert på erfaringene så langt, ser du noe som burde vært gjort annerledes?

5. Hvordan vurderer du kjernegruppens potensial for å gi en merverdi til/styrke de samlede resultatene for dette området?

6. Hvordan vurderer du framtiden for denne kjernegruppen spesielt og kjernegruppekonseptet generelt?

7. Er det til slutt noe vi ikke har snakket om, som du ønsker å trekke fram?

2024 - Ledere av sekretariatene

Organisering, roller og ansvar

1 Hvordan opplever du dagens organisering av sekretariatet opp mot …

  1. kjernegruppen?
  2. fagansatte/arbeidet i linjen i departementene?
  3. eventuelle samarbeid med aktuelle direktorater? (f.eks. etatssamarbeidet i KUBU)

Ledelse, kompetanse

2. Hvordan har kjernegruppens arbeidsprosesser/arbeidsform og ressursbruk utviklet seg fra oppstart og fram til nå med hensyn til

  1. møtestruktur?
  2. hyppighet?
  3. innhold i møtene?
  4. saksforberedelser
  5. resultater?

Resultater, produkter og leveranser

3. Vi har noen spørsmål som er basert på kriteriene for kjernegruppene (versjon januar 2024)

I hvilken grad opplever du at …

  1. kjernegruppen utvikler og vedlikeholder en felles kunnskapsbase som grunnlag for integrert og sammenhengende utforming og gjennomføring av politikk?
  2. kjernegruppen gjør departementene bedre i stand til å møte store, komplekse samfunnsutfordringer som krysser sektorgrenser og som ikke lar seg løse ved enkeltstående tiltak eller økte budsjettrammer alene, men fordrer langsiktig oppmerksomhet?
  • denne arbeidsformen vil gi merverdi til det aktuelle området sammenlignet med ordinært interdepartementalt samarbeid?
  • kjernegruppen dublerer andre strukturer og ordninger?
  • kjernegruppen
  • holder oversikt over de viktigste sektorovergripende utfordringene
  •  hvilke områder som bør prioriteres framover,
  • sikrer involvering og forankring i regjeringen når det er behov for det, vanligvis gjennom regjeringsnotat
  • det er god kontakt og avstemte relasjoner mot pågående innsats i ordinære linjer?
  • kjernegruppen involveres i større arbeider av relevans for kjernegruppens område?
  • kjernegrupper bidrar til bedre samordning i styringen av underliggende virksomheter uten å endre de ordinære styringslinjene?
  1. virksomhetsledelsen i underliggende etater involveres på en hensiktsmessig måte?
  • staten er tilstrekkelig samordnet overfor kommunene på brede og komplekse saksfelt?

Forbedringsforslag og totalvurderinger

4. Basert på erfaringene så langt, ser du noe allerede nå som burde vært gjort annerledes?

5. Hvordan vurderer du kjernegruppens potensial for å gi en merverdi til/styrke de samlede resultatene for dette området?

6. Hvordan vurderer du framtiden for denne kjernegruppen spesielt og kjernegruppekonseptet generelt?

7. Er det til slutt noe vi ikke har snakket om, som du ønsker å trekke fram?

2024 - Medarbeidere fagavdelinger i departementer

1. Hva vil du si er hovedutfordringene kjernegruppen bør bidra til å løse, både samlet sett og ut fra ditt departements perspektiv?

Organisering, roller og oppgaver

2. Hva har du jobbet med opp mot kjernegruppen og hvordan?

3. Finnes det andre tverrdepartementale samarbeidsfora/samordningsmekanismer på dette området i dag? I så fall, hvordan fungerer de?

4. Har kjernegruppearbeidet ført til at det er etablert noen nye a) samarbeidsfora,
b) arbeidsformer eller c) verktøy, og hva er i tilfelle din vurdering av det?

5. Har du erfart at kjernegruppen dublerer andre strukturer?

6. Hvordan ivaretar du din faglige rolle opp mot arbeidet i kjernegruppen?

7. Har du noen synspunkter på hvordan sekretariatet for kjernegruppen fungerer?

Resultater, produkter og leveranser

8. Hvilke resultater ser du av arbeidet i kjernegruppen så langt?

9. I hvilken grad vil du si at kjernegruppearbeidet bidrar til

  • bedre og bredere belyste kunnskaps- eller saksgrunnlag?
  • økt faglig og mer helhetlig forståelse av utfordringer på dette området?
  • konstruktivt samarbeid mellom de aktuelle departementene/sektorer?
  • å fange opp viktige signaler, kunnskap og innspill fra direktorater, kommuner og sluttbrukere/forbrukere?

10. Hvordan vurderer du kjernegruppens potensial til å styrke de samlede resultatene for dette området framover?

11. Har du vurdert om arbeidet som gjøres i kjernegruppen kan ivaretas like godt eller bedre på «gamlemåten», eller på andre alternative måter?
 

Forbedringsforslag

12. Basert på erfaringene så langt, ser du noe allerede nå som burde vært gjort annerledes?

13. Er det til slutt noen temaer som ikke er belyst her og som du vil trekke fram spesielt?

2023/2024 - Etatssamarbeidet Utsatte barn og unge

Organisering, roller og oppgaver

1. Kan du si litt om bakgrunnen for opprettelsen av direktoratgruppen og koblingen til kjernegruppen for barn og unge (Kubu)?

2. Kan du beskrive din rolle i direktoratgruppen?

3. Hvordan vurderer du mandatet/oppdraget» til direktoratgruppen?

4. Hvordan vurderer du organiseringen av direktoratgruppen i sin helhet, og denne gruppens funksjon opp mot arbeidet i kjernegruppene for barn og unge?

Resultater, produkter og leveranser

5. Hvordan er dialogen og samarbeidet med kjernegruppen/departementene sett fra ditt ståsted?

6. I hvilken grad vil du si at direktoratgruppen og kjernegruppearbeidet bidrar til

  • bedre og bredere belyste kunnskaps- eller saksgrunnlag?
  • økt faglig og mer helhetlig forståelse av utfordringer på dette området?
  • konstruktivt samarbeid mellom aktuelle departementene og direktoratene?
  • å fange opp viktige signaler, kunnskap og innspill fra direktorater, kommuner og sluttbrukere/forbrukere?

7. Hvordan vurderer du direktoratgruppen og kjernegruppens potensial til å styrke de samlede resultatene for dette området framover?

8. Hvilke forventninger har du til resultater av arbeidet i direktoratgruppen og kjernegruppen? Ser du noen resultater av arbeidet i direktoratgruppen og kjernegruppen så langt?

9. Har du vurdert om arbeidet som gjøres i kjernegruppen kan ivaretas like godt eller bedre på «gamlemåten», eller på andre alternative måter?

Forbedringsforslag

10. Basert på erfaringene så langt, ser du noe allerede nå som burde vært gjort annerledes?

11. Er det til slutt noen temaer som ikke er belyst her og som du vil trekke fram spesielt?

Oppdatert: 14. juni 2024

DFØ-rapport 2024:7 Evaluering av kjernegruppeforsøket

Skriv ut / lag PDF

Forord

Sammendrag

Læringpunkter

Forsøket er vellykket, men ikke la det «ese ut»

Behov for topplederforankring og felles eierskap

Gode sekretariater og mandater er avgjørende

Gruppene må lære av hverandre

Unngå at kjernegrupper blir stjernegrupper

Anbefalinger

1. Innledning

1.1 Bakgrunn

1.2 Oppdraget

1.3 Problemstillinger

1.4 Hva er kjernegrupper?

1.5 Metode og datainnsamlig

1.6 Oppbygning av rapporten

Fotnoter

2. Analytisk tilnærming

2.1 Bakgrunn og retningslinjer for kjernegruppene

2.2 Samordningstrappen

2.3 Modell for vurdering av gjenstridige problemer

2.4 Overordnet forklaringsmodell for vurdering av kjernegruppene

2.4.1 Kjennetegn ved problemet

2.4.2 Organisering

2.4.3 Resultater, tiltak og aktiviteter

Fotnoter

3. Kjernegruppene

3.1 Utsatte barn og unge

3.1.1 Hva kjennetegner problemet

Hvor gjenstridig er dette problemet?

Kjennetegn ved de berørte departementene

Tradisjon og historie for samordning og samarbeid

3.1.2 Organisering

Oppsett

Sekretariatet
Etatssamarbeidet

Mandatet for kjernegruppen

Prosess og kultur

3.1.3 Resultater, tiltak og aktiviteter

Trinn 1: Dele informasjon

Trinn 2: Utvikle felles problemforståelse

Trinn 3: Unngå å svekke hverandres måloppnåelse

Trinn 4: Utvikle felles plan/tiltak

Trinn 5: Utvikle varig samordningspraksis

3.1.4 Vår vurdering

3.2 Klima og omstilling

3.2.1 Hva kjennetegner problemet?

Kjennetegn ved de berørte departementene

Tradisjon og historie for samordning og samarbeid

Prosess og kultur

3.2.2 Organisering

Oppsett

Mandat

3.2.3 Resultater, tiltak og aktiviteter

3.2.4 Vår vurdering

3.3 Et bedre kunnskapssystem for håndtering av kriser

3.3.1 Hva kjennetegner problemet?

Hvor gjenstridig er problemet?

Kjennetegn ved de berørte departementene

Tradisjon og historie for samordning

3.2.2 Organisering

Oppsett

Mandat

Prosess og kultur

3.3.3 Resultater, tiltak og aktiviteter

3.3.4 Vår vurdering

3.4 Vann og avløp

3.4.1 Hva kjennetegner problemet?

3.4.2 Organisering

Oppsett

Mandat

Prosess og kultur

3.4.3 Resultater, tiltak og aktiviteter

3.4.4 Vår vurdering

3.5 Kompetanse i staten og departementene

3.5.1 Hva kjennetegner problemet?

Hvor gjenstridig er dette problemet?

Kjennetegn ved de berørte departementene

Tradisjon og historie for samordning og samarbeid

3.5.2 Organisering

Oppsett

Mandat

Prosess og kultur

3.5.3 Resultater, tiltak og aktiviteter

3.5.4 Vår vurdering

Fotnoter

4. Oppsummert vurdering av kjernegruppene

4.1 Hva kjennetegner resultatene av arbeidet så langt?

4.2 Hva kjennetegner de ulike problemene

4.3 Hva kjennetegner organiseringen av de ulike gruppene?

4.3.1 Oppsett av gruppene

4.3.2 Gruppens mandat

4.3.3 Prosess og kultur

5. Læringspunkter og anbefalinger for arbeidet videre

5.1 Behov for topplederforankring og felles eierskap

Alle må med

5.2 Gode sekretariater og mandater er avgjørende

Sekretariatene er bredt sammensatt med representanter fra alle de berørte departementene

Gode mandater, planmessig og strukturert arbeid i sekretariatene

Byråkratisk modenhet og god forståelse for samordning hos deltakerne

5.3 Gruppene må lære av hverandre

5.4 Unngå at kjernegrupper blir stjernegrupper

5.5 Kjernegrupper bør videreføres, men bare når det er hensiktsmessig

Litteratur

Vedlegg 1: Metode og datainnsamling

Dybdeintervjuer

Fase 1: Oppstartintervjuer i 2022 (19 intervjuer)

Fase 2: Intervjuer til midtveisevaluering av departementsstrategien i 2023
(20 intervjuer)

Fase 3: Sluttintervjuer i 2023-2024 (36 intervjuer)

Observasjon av kjernegruppemøter

Erfaringssamlinger med kjernegrupper og sekretariater

Presentasjon av funn underveis

Dokumentgjennomgang

Vedlegg 2: Intervjuguider (eksempler)

2024 - Ledere/deltakere i kjernegrupper

2024 - Ledere av sekretariatene

2024 - Medarbeidere fagavdelinger i departementer

2023/2024 - Etatssamarbeidet Utsatte barn og unge

Vedlegg 3: Retningslinjer kjernegrupper

1. Hva er en kjernegruppe?

2. Når er kjernegruppe aktuelt?

3. Roller og oppgaver for kjernegrupper

4. Opprettelse og avvikling av kjernegrupper

5. Forankring av kjernegruppa

6. Involvering av underliggende og sideordnede virksomheter

7. Oppsett av kjernegruppe

8. Evaluering og dokumentasjon av erfaringer med kjernegrupper

Vedlegg 4: Bakgrunn for kjernegruppeforsøket

1. Innledning

2. Bakgrunn

3. Forslag om ny strategi for departementsfellesskapet

4. Strategien for departementsfellesskapet kommer på plass

5. Kjernegruppeforsøket

6. En kommentar til begrepet gjenstridig problemer

Litteraturoversikt til vedlegg 4

Fotnoter

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.