Under finner du en oversikt over vanlig stilte spørsmål. Har du andre spørsmål vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med en fagbruker i din virksomhet eller henvende deg til oss via kundesenter på nett.
DFØ Innsikt for HR og lønn viser feil tall tilbake i tid
En organisasjon har ofte omorganisering. Om det legges ned gamle enheter og ansatte flyttes til nye, vil ikke data fra nedlagt organisasjonsenhet være synlig i løsningen. Dette kommer av at tilgangsstyringen i DFØ Innsikt for HR og lønn spør om brukeren din har tilgang til organisasjonsenheter som eksisterer i dag. Om organisasjonsenhetene ikke eksisterer i dag, vil data fra disse enhetene heller ikke være synlige. Vi er klar over at dette er en utfordring for fagbrukere og ledere med autorisasjon på toppen av organisasjonen. Vi jobber mot å knytte nedlagte organisasjonsenheter på toppen i organisasjonen. På den måten vil fagbrukere med autorisasjon på toppen fortsatt kunne se data fra nedlagte enheter.
Jeg ser for mange eller for få personer
Tilgangsstyringen i Innsikt kontrolleres av hvor den enkelte leder er organisatorisk innplassert. En leder med lederhatt i SAP, autorisasjon og lederrolle får tilgang til de ansatte som er organisatorisk innplassert i lederens organisasjonsenhet, og underliggende organisasjonsenheter.
Hvordan tar jeg ut telefonliste på ansatte?
Dette kan du gjøre i personalrapport under kommunikasjonsliste.
Hvis jeg bruker lønnsanalyse til å se på lønn for 2019 er det et gjennomsnitt i løpet av året som vises?
Nei, det er lønnen per 31.12.2019 som vises, eventuelt 30.11.2019 hvis vi ser på måneden november i 2019.
Hva er definisjonen på årsverksrapporten?
Et årsverk defineres som en person i 100 % stilling i et helt år. Andre periodiske arbeidsverksmålinger (måned, kvartal, tertial) defineres som 100 % stilling i hele den aktuelle perioden. Dette utgjør grunnlaget for beregning av utført årsverk.
Hvorfor overlapper valglinjene?
Dette kan skyldes skjerminnstillinger, prøv å zoome ut.
Tar reiseanalyse med alle reiser som er sendt inn til behandling?
Ja, reiseanalyse henter all data også fra reiser som er sendt inn men enda ikke behandlet.
Det er differanse i Sykestatistikken mellom SAP og Innsikt. SAP viser 3,35 % Innsikt viser 3 %
Innsikt er et analyseverktøy, for å se på trender over tid i virksomheten. Er det økene eller synkende sykefravær i denne perioden i forhold til forrige periode eller i fjor.
Selvsagt, alt etter hva man ønsker å se etter/ behov.
Ved offentlig rapportering er det kjernesystemet SAP som skal brukes.
Variasjonene man finner i mellom SAP og DFØ Innsikt for HR og lønn kommer av utvalg, ferie og kode 199 lønn utover trygdeperioden. I tillegg håndterer DFØ Innsikt for HR og lønn flere desimaler enn SAP, og noen ulikheter kommer på grunn av avrundinger. Ansatte som eventuelt går på timelønn er ikke ekskludert i DFØ Innsikt for HR og lønn, noe de er i SAP.
Det som skjer er at DFØ Innsikt for HR og lønn gjennomsnittsberegner mengden med fraværsdager i løpet av en fraværsperiode. Dette kan medføre at disse fraværsdagene blir unøyaktig fordelt når man ser på fravær som strekker seg på tvers av visningsperiodene. Det totale antallet dager vil være riktig, men hvor mange som lander i hvilken periode kan allikevel bli feil.
Dette kan føre til at man får en litt for høy fraværsprosent en måned, fulgt av en litt for lav fraværsprosent den neste måneden. Jo lengre periodene det er snakk om er, og jo flere ansatte som er med i utvalget, jo mindre gjeldende blir denne unøyaktigheten.
Dette er helt klart ikke en optimal løsning, og vi ser på flere potensielle løsninger på problemet. Disse vil måtte utredes, implementeres og testes før de kan bli produksjonssatt.
Kan stedfortreder få tilgang til DFØ Innsikt for HR og lønn?
Stedfortredere kan få tilgang til DFØ Innsikt for HR og lønn. Dette må bestilles via kundesenter på nett. Minner her om at du med ledertilgang vil ha tilgang til å se data med gyldig lederhatt og autorisasjon, mens du med fagbrukertilgang kun trenger autorisasjon til det organisatoriske nivået du ønsker å se. Om du har både leder- og fagbrukertilganger gjelder høyeste autorisasjon.
Jeg er både leder og fagbruker. Jeg kan se ansatte jeg ikke er leder for. Hvorfor er det sånn?
Tilgangsstyringen for ledere er styrt ved å kontrollere hvor du som leder har autorisasjon og er definert som leder (har lederhatt). Har du autorisasjon til en organisasjonsenhet, men har ledertilknytning (lederhatt) i en underliggende organisasjonsenhet får du kun opp data fra organisasjonsenheten du har ledertilknytning til og underliggende enheter.
Med fagbrukertilgang sjekkes kun autorisasjon, uavhengig av ev. ledertilknytning. Har du fagbrukertilgang og autorisasjon til topps i en organisasjon får du se hele organisasjonen. Det vil altså si at om du har autorisasjon høyere opp enn du har ledertilknytning og både leder- og fagbrukerroller vil du kunne se data fra der du har autorisasjon, uavhengig av ledertilknytning (lederhatt).