Råd 1. Tilrettelegge for innovasjon

Å tilrettelegge for innovasjon i virksomhetene for å styrke kvaliteten på offentlige tjenester, kan bidra til å øke innbyggernes tillit til forvaltningen.

Analysen DFØ har gjennomført viser at jo mer tilfreds innbyggerne er med de offentlige tjenestene, jo høyere tillit har de til offentlige myndigheter. OECD-rapportene fra 2022 og 2024 og tidligere analyser gjennomført av DFØ finner også en sammenheng mellom opplevelsen av gode tjenester og tillit til forvaltningen.

Opplevelsen av at offentlige tjenester har høy kvalitet bidrar til å øke innbyggeres tillit. Derfor er det viktig å kontinuerlig jobbe med tjenesteutvikling. God tjenesteutvikling krever at det offentlige er innovative og setter innbyggerne i sentrum. Dette kan ta ulike former, fra små og gradvise forbedringer på allerede eksisterende tjenester til utvikling av helt nye tjenester.

Innovasjon styrker kvaliteten på tjenestene det offentlige leverer, og er dermed et viktig virkemiddel for å opprettholde innbyggeres tillit til forvaltningen.

Lenker til funn om offentlige tjenester og tillit

Her kan du lese mer om sammenhengen mellom tillit til den offentlige forvaltningen og hvor tilfredse innbyggerne er med kvaliteten på offentlige tjenester.

Her er tre måter som viser hvordan din virksomhet kan tilrettelegge bedre for innovasjon og tjenesteutvikling.

Gi medarbeidere større handlingsrom til å utvikle og bruke innovative løsninger i virksomheten

Det er medarbeiderne som møter utfordringene i sin arbeidshverdag, og dermed har den mest relevante kunnskapen og erfaringen til å utvikle nye og bedre løsninger. Dette krever at tid og ressurser til tjenesteutvikling prioriteres.  

Når en ny løsning fungerer godt er det viktig å dele erfaringene med andre virksomheter og undersøke mulighetene for å implementere løsningen i større skala.

Gi rom for å feile

Tålmodighet er viktig når vi jobber med innovasjonsprosjekter. Å utvikle gode løsninger tar tid, og det er sentralt å gi rom for at løsningene ikke nødvendigvis fungerer på første forsøk.  Samtidig bør læring av feil settes i system.

Hev kompetansen

God innovasjon og tjenesteutvikling krever at virksomheten har medarbeidere med relevant kompetanse for utvikling. Kompetanseheving er derfor en viktig del av tilrettelegging for innovasjon. 

Statens arbeidsgiverportal finner du som leder:

  • råd om hvordan skape kultur for innovasjon
  • metoder og verktøy for hvordan drive innovasjon og prosesser
  • en innføring i lederpraksiser som fremmer kultur for innovasjon
  • konkrete eksempler på hvordan ledere jobber med innovasjon i sine virksomheter

Stimulab tilbyr tverrfaglig veiledning og midler til innovative utviklingsprosjekter. Målet er å stimulere til offentlig innovasjon fra brukernes perspektiv. Prosjektet er utviklet av Digitaliseringsdirektoratet og DOGA.

Digitaliseringsrådets årlige erfaringsrapport fra 2021 handler blant annet om hvordan ledere i staten kan arbeide med fornyelse og innovasjon. Rapporten gir veiledning, råd og eksempler innen fornyelse og innovasjon.

Oppdatert: 7. mars 2025

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.