Denne rapporten undersøker ulike forklaringer på norske innbyggeres tilfredshet med kommunale og fylkeskommunale tjenester. Vi bygger videre på en tidligere undersøkelse fra DFØ, som så på sammenhengen mellom kommunestørrelse og tilfredshet med offentlige tjenester på statlig nivå.
I rapporten bruker vi data fra DFØs innbyggerundersøkelse fra 2021, hvor nær 10 000 innbyggere har gitt sine svar. Gjennom ulike statistiske analyser ser vi på hvordan forskjellige egenskaper ved innbyggerne, kommunene og tjenestene henger sammen med tilfredsheten med tjenestene.
Våre hovedfunn er:
- Innbyggere som opplever en sterk tilhørighet til sin kommune er også mer tilfreds med de kommunale tjenestene.
- Kvaliteten på tjenestene i den enkelte kommune har en sterk positiv sammenheng med innbyggernes tilfredshet. Tjenestekvalitet er basert på indekser med grunnlag i data fra KOSTRA.
- Kommunens økonomi henger sammen med økt grad av tilfredshet. Jo bedre økonomi kommunene har, jo mer tilfredse er innbyggerne med de kommunale tjenestene.
- Innbyggere som har tro på sin egen evne til å delta i lokalpolitikken er mer tilfredse med de kommunale tjenestene.
- Innbyggere som deltar i lokaldemokratiet utover valg er mindre tilfredse med de kommunale tjenestene. Det vil si at innbyggere som aktivt forsøker å påvirke lokaldemokratiet gjennom kontakt med kommunepolitikere, dele synspunkter på sosiale medier eller delta på andre måter, er mindre tilfreds med tjenestetilbudet enn innbyggere som ikke deltar aktivt.